אאא

אם גם אתם מסתובבים בין ערבי לביבות וסופגניות ספוגי שמן ומכים על חטא בכל פעם שמזון מטוגן נכנס לגופכם יש לנו חדשות טובות בשבילכם.

מחקר שפורסם בכתב העת Food Chemistry ונערך בספרד מצא כי מזון מטוגן הוא לא כזה נוראי כמו שנוטים לחשוב עליו, ולפעמים הוא אפילו טוב לבריאות.

על פי המחקר יש ירקות מסוימים שהטיגון הופך אותם לבריאים יותר, במחקר הוכיחו החוקרים כי כמות נוגדי החמצון בירקות כמו תפוח אדמה, דלעת וחציל היא גבוהה יותר בטיגון עמוק, בהשוואה לאידוי או טיגון קל.

בריא יותא מתפוח אדמה מבושל
בריא יותא מתפוח אדמה מבושל
הגדלה

כל תכנית דיאטטית כזו או אחרת תכלול בתוכה את החשיבות שבהתנזרות ממזון מטוגן וזאת לאחר שמחקרים רבים הצביעו על קשר ישיר שקיים בין מאכלים מטוגנים למחלות לב ואף לסרטן.

חשוב להדגיש כי במחקר נבדקה רק השפעתו של שמן זית כתית מעולה – שנחשב לסוג האיכותי ביותר של שמן זית והוא הבריא ביותר, וכי שמנים אחרים כמו שמן קנולה ועוד אינם כלולים במחקר ועדיין נחשבים למזיקים ביותר.

החוקרים טענו כי למעט הירקות שצויינו למעלה, הם אינם יודעים האם טיגון ירקות אכן משפר אותם. אך מנגד טוענים תזונאים רבים כי רק מאכלים שמכילים הרבה מים יכולים לספוג פנולים ולכן אם מדובר במאכל שאינו מכיל הרבה מים, ככל הנראה שטיגון לא יהפוך אותו לבריא יותר.

החוקרים ציינו כי על אף המחקר אין זה אומר שעכשיו ניתן להתפרע על מאכלים רווים בשומן בכל יום ובכמויות גדולות. לדבריהם שמן מוסיף קלוריות לכל מנה וצריכה לא ממותנת עשויה להוביל להשמנה ולפיכך לבעיות בריאותיות נוספות.

עוד דבר שכדאי לקחת בחשבון הוא טמפרטורת השמן. מאחר וכאשר שמן הזית מגיע לטמפרטורה גבוהה מדי, הוא מתחיל להתפרק ולשחרר רדיקלים חופשיים, שעלולים לגרום למחלות ולהזדקנות מואצת. המחקר נעשה כשטמפרטורת הטיגון הייתה 176 מעלות, שהיא מתחת לנקודת העישון של שמן זית, העומדת על כ-220 מעלות.

עכשיו לכו תחפשו מישהו שמכין סופגניות משמן זית בטמפרטורה של 176 מעלות…