כיצד נכנסים ומסתגלים למסגרת החדשה

כניסה למסגרת, תקופת הסתגלות ותקופת התרגלות זה מה שעוברים בימים אלו תלמידים רבים. הרב אבי אביטן מסביר כיצד להתמודד עם האתגר ולעבור אותו בהצלחה (חנוך לנוער)

הרב אבי אביטן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

חוסר השגרה של השגרה, או במילים פשוטות יותר- תקופת ההסתגלות של תחילת הלימודים לצד חופשת חגי תשרי, מאפשרים לנו לחזק את הנער עם תחילת השנה ולתת לו כוחות להמשך שנה מוצלחת. על כן, עלינו לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים ולחבק אותה (ואת הילד).

הסתגלות בימים הראשונים ללימודים הינה מורכבת ולא פשוטה כלל. החזרה מהחופש, השגרה, שיעורי הבית ועומס החומר וכמובן הכניסה של הנער או הנערה למסגרת, גם אם היא אינה חדשה ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במסגרת חדשה.

ישנם חששות רבים, והנער שואל עצמו "איך אני אסתדר עם החברים, עם המחנך שלי".

ישנם שחוששים מהחומר הלימודי, חלק מהיכולת איתה הגיעו מהשנה שעברה ורבים מהעובדה שהם חזרו למסגרת וכעת עליהם לציית לחוקים ולא לעשות מה שמתחשק כמו בחופש.

כדי לסייע לנער להפיג את החשש, קודם כל צריך לשדר לנער שאלו חששות טבעיים של כל אדם, וגם בעולם המבוגרים כאשר מתחילים מסגרת חדשה או עבודה, ישנם חששות רבים, ובכל דבר חדש החששות קיימים- גם אצלנו.

מעבר לכך, כדי לעבור את התקופה הזו בהצלחה, הנער חייב ראשית בתקופת הסתגלות ולהבין שהוא באחת כזו. בתקופה זו הוא יבדוק וילמד להכיר את המסגרת, וזה ישדר לו תחושה של ביטחון. לאחר מכן, כאשר הוא כבר מכיר את המסגרת, יש גם מקום לתקופת התרגלות.

בתקופת ההתרגלות, על הנער לנסות ולהתחיל ביצירת קשרים עם החברה מסביבו, לבדוק "מי הסגנון" שלו, אליו הוא יכול להתחבר ולסמוך. יצירת הקשר נותנת גם תחושת ביטחון גבוהה.

חשוב במהלך כל הזמן, אך בעיקר בתקופת ההסתגלות לבוא, לבקר, להתעניין אצל המחנך על הנער ,אפילו לקנות לנער מאכל שהוא אוהב ולשבת לאכול איתו יחד ולדבר. כך הנער מרגיש שהוא מוקף באנשים שאוהבים אותו ודואגים לו.

דבר נוסף שיוצר אצל הנער תחושה של ביטחון זה שמפרגנים לו- על זה שהוא קם בבוקר למסגרת, על זה שהוא מצליח, ועל זה שהוא משתדל.

צריך להבין- לנער מאוד קשה והוא עושה השתדלות מצידו להיות הכי טוב שבעולם, התמיכה שלנו כהורים וכמחנכים, היא מאוד חשובה להצלחתו.

ניתן ורצוי לשתף את הנער בקשיים שהיו לנו כמבוגרים- מה היה לנו קשה ואיך הצלחנו להתגבר על הקושי. כך הנער רואה שהוא לא לבד ושזה טבעי ביותר.

תקופת הסתגלות מוצלחת לכולם!

הכותב הוא מנהל בית הספר נעלה- תיכון טכנולוגי בביתר עלית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר