פרויקט מיוחד בכיכר מוזיקה

ניתוח מיוחד: מי אמן המוזיקה היהודי המצליח ביותר ביוטיוב

לפני שנה לכבוד חנוכה, חג הקליפים היהודיים ערכנו לראשונה את ניתוח היוטיוב היהודי כדי לראות מי אמן המוזיקה היהודית-חסידית הנצפה ביותר בעולם. האם יש מהפך? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

שנה לאחר מחקר היוטיוב הראשון של 'כיכר השבת', אפשר כבר לסכם שנה מוצלחת במיוחד עבור אמני המוזיקה היהודית עם עשרות מיליוני צפיות חדשות בסרטוני המוזיקה שלהם, לא בהכרח דווקא בקליפים, כמו האזנה ללהיטים מצליחים שכבשו את הקהל הרחב.

היוטיוב הינה מזמן כבר לא רק עוד שירות לצפיית קליפים. השירות הסטרימינג הענק מבית היוצר של גוגל הוא אחד המדדים הבולטים לפופולריות של אמני מוזיקה בעולם, כשכמות הצפיות מלמדת באופן ישיר על ההצלחה של השיר והאמן. המוזיקה החסידית והיהודית נכנסה לנושא אמנם באיחור רב אחרי השאר, אך בשנים האחרונות הנושא צבר תאוצה כשכל אמן שמכבד את עצמו מחזיק בערוץ יוטיוב רשמי ומסודר.

עליית קרנה של המוזיקה היהודית בישראל, עם כמה אמנים מצליחים במיוחד, יצרה גברדיה של אמנים ששיריהם זכו לעשרות מיליוני צפיות ביוטיוב. לכבוד החג בו זכה קליפ היוטיוב היהודי להצלחה ראשונה עם להיט החנוכה "אור הנרות" של המכביטס, זו כאמור הפעם השנייה בה אנו מגישים ניתוח של ערוצי האמנים והלהיטים השונים, בכדי לדעת מי "מלך היוטיוב" של המוזיקה היהודית והחסידית.

לאחר בדיקת התוצאות, אין הפתעות גדולות במיוחד. מי שמצליח ברחוב וברדיו הוא גם כוכב ביוטיוב כשהמוזיקה היהודית המקורית מביסה בקלות רבה יחסית את המוזיקה החסידית שמתקשה להגיע למספרים גבוהים. יש לסייג כי במקרים בהם המספרים נראים לא תואמים את הפופולריות ברחוב ייתכן ומדובר במניפולציות שנעשו באמצעות רכישת צפיות מזויפות, אך קשה להוכיח את הטענות.

לצורך המחקר נבדקו רק שירים שחצו את קו המיליון צפיות. כולם אמנים מצליחים, אבל כנראה חלקם מצליח (הרבה) יותר. יש לסייג, כי ייתכן שאמנים וותיקים מחזיקים בכמות שירים רבה יותר עם מספרים נמוכים בכל סרטון, המצטברת בסופו של דבר למספרים גבוהים, אך מדובר בכמות שאינה בולטת ואינה מלמדת בצורה ברורה מאומה זאת מלבד היעדר הכנסות מסרטון בעל כמות צפיות נמוכה. טענה נוספת שתוכל לעלות היא כי חובבי המוזיקה החסידית עדיין אינם משתמשים ביוטיוב לצרכי האזנת מוזיקה, טענה שייתכן ויש בה מן הצדק, אך עדיין היוטיוב הוא בהחלט סוג של ברומטר לפופולריות של אמנים והמוזיקה שהם יוצרים.

מלבד המשמעות לפרסום של האמנים, יש לכמות ההשמעות גם מימד כלכלי, באמצעות פרסומות המופעלות על הסרטונים ומכניסים ליוצרים תמלוגים. המדד המקובל הוא בערך דולר לאלף צפיות, מה שמכניס לכמה מהאמנים ברשימה סכומים נאים במיוחד.

רשימת האמנים המובילים:

במקום הראשון: וכרגע ללא מתחרים, ניצב בגאון ערוץ היוטיוב של הזמר והיוצר ישי ריבו שבשנה האחרונה יותר מהכפיל את מספר הצפיות בערוץ שלו. ריבו זכה עד עתה ב85.9 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות), זאת לעומת 36.5 בלבד בבדיקה בשנה שעברה. ריבו הוציא השנה את אלבומו השלישי וזכה להצלחה אדירה במיוחד עם הלהיט "לשוב הביתה" שעומד על 18 מיליון צפיות תוך שנה בלבד. יצוין, כי לריבו אין כמעט קליפים, ורוב השירים הם קליפ מילים בלבד מה שלא מפריע למאזינים להאזין לו שוב ושוב בפער אדיר מעל יוצרים אחרים.

רווחים מוערכים: 85.9 אלף דולר

***

אלופי החנוכה: במקום השני והרחוק מאד מהמקום הראשון, נמצאים הראשונים שעשו את זה ובגדול, להקת המכביטס מארה"ב. הלהקה היא מחלוצי הקליפים במוזיקה היהודית, ובעצם הראשונה שהצליחה לפרוץ עם קליפ חנוכה ברמה בינלאומית. הלהיט "אור הנרות, שעומד על 14 מיליון צפיות היה זה שבעצם יצר את ז'אנר קליפי החנוכה של להקות הווקאל האמריקאיות שזוכה להצלחה רבה. הלהקה זכתה מאז ל-51.9 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות) שמתחלקים על פני 17 להיטים שחצו את קו המיליון צפיות ומציבים אותה במקום השני והמכובד בהחלט.

רווחים מוערכים: 51.9 אלף דולר

***

ג'סט לייק דאט: במקום השלישי והצמוד מאד למקום השני, ניצב הזמר גד אלבז שבשנה שעברה עמד במקום הראשון. אלבז שהפך בשנים האחרונות לכוכב פופ יהודי המסתובב בקהילות שונות בעולם ואף עבר להתגורר לאחרונה בארה"ב, זוכה לכמות אדירה של מעל 51.1 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל למיליון צפיות). אלבז השקיע בשנים האחרונות בקליפים מושקעים במיוחד עם הבמאי דני פינקלמן ומידי כמה חודשים ראינו ממנו קליפ חדש איכותי.

גד אלבז הוא יוצר של 16 שירים שחצו את רף המיליון צפיות.

רווחים מוערכים: 51.1 אלף דולר

***

לא רק בויקיפדיה: המוזיקה היהודית המקורית ממשיכה ולוקחת את המקומות הראשונים ובקלות רבה. הזמר והיוצר חנן בן ארי שומר על המקום הרביעי עם למעל 44.3 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות). בן ארי שהוציא השנה את אלבומו השני "לא לבד", נמצא בצמרת הצפיות וזהו הישג לא מבוטל לאמן שעד לפני כמה שנים לא היה מוכר כלל.

בן ארי הוא יוצר של 9 שירים שזכו מעל למיליון צפיות.

רווחים מוערכים: 44.3 אלף דולר

***

נציג המוזיקה החסידית הראשון: במקום החמישי נמצא אמן המוזיקה החסידית הראשון ברשימה (וכמעט היחיד שנכנס בכלל לתחרות), שוואקי שבשנים האחרונות מתנער מהתואר "זמר חסידי" והולך יותר למקום של "כוכב זמר יהודי" עומד על 37.5 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות). לפני כ-18 שנה הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו "שמעתי" ומאז הוציא יותר מ-15 אלבומים עם להיטים רבים. לעולם היוטיוב הוא נכנס ברצינות רק בשנים האחרונות כש-16 משיריו חצו את קו המיליון צפיות. בשל הכניסה המאוחרת שלו לעולם האינטרנט, רבים מהשירים הועלו במהלך השנים על ידי חובבים ומעריצים ואינם מופיעים בחשבון הרשמי שלו.

רווחים מוערכים: 37.5 אלף דולר

***

קטנים אבל גדולים: באופן מרתק ופחות מוסבר, גם השנה מככבת ברשימה להקת הילדים של אלי גרסטנר 'פרחי בני הישיבות' – YBC. הלהקה זכתה למעל 32.4 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות). הלהקה לה יש 7 אלבומי אולפן + 5 אלבומי הופעות יצרה 8 קליפים שזכו למעל מיליון צפיות, כמות מכובדת במיוחד ללהקה שקשה לומר שהטביעה את חותמה על המוזיקה החסידית, אך ככל הנראה זוכה לפופולריות רבה ברשת.

רווחים מוערכים: 32.4 אלף דולר

***

ראויים לציון

אחרי הצמרת, ניתן למצוא את הזמר בני פרידמן עם 30.5 מיליון צפיות כשקצב הזה בשנה הבאה הוא צפוי להיכנס לרשימה הפותחת, כשמיד אחריו מגיע גם הדוד אברהם פריד עם 26.8 מיליון צפיות (גם השנה Mbd בכלל לא בתחרות), רק אחריהם מגיע הזמר הים תיכוני חיים ישראל עם מעל 22 מיליון צפיות ויניב בן משיח עם 17 מיליון צפיות.

אמנים בולטים נוספים הם יונתן רזאל עם מעל 17.2 מיליון צפיות, מוטי שטיינמץ עם כ-15 מיליון צפיות, להקת היום השמיני עם כמעט 12 מיליון צפיות ואודי דוידי ואיציק דדיה עם מעל 10 מיליון צפיות.

ערוצי היוטיוב המובילים

כדי באמת למדוד את מידת ההכנסה של האמן צריך להסתכל על הערוץ בשלמותו ולא רק על סרטונים שמעל מיליון צפיות וישנם מספר אמנים שמציבים מספרים יפים מאד בניהול הערוץ שלהם. גם פה הגדולים נמצאים ברובם גם ברשימה הזו, חלקם מציבים מספרים נמוכים יותר בשל התנהלות לא מקצועית ביוטיוב ופתיחה מאוחרת של ערוץ רשמי ומסודר.

במקום הראשון עומד כצפוי ישי ריבו שערוץ היוטיוב שלו עומד על 92 מיליון צפיות. הרבה אחריו ניצב גד אלבז עם 51 מיליון צפיות לערוץ כולו. במקום השלישי ניצב חנן בן ארי עם 50 מיליון צפיות ובמקום הרביעי פרחי בני הישיבות עם 35 מיליון צפיות בערוץ. במקום החמישי המכביטס עם 32.8 זאת לאור העובדה שהלהיט הכי גדול שלהם "אור הנרות" לא נמצא בכלל בערוץ הרשמי. במקום שישי ניצב יעקב שוואקי עם 30 מיליון צפיות בערוץ. אחריהם: יניב בן משיח עם 27 מיליון צפיות, בני פרידמן עם 23 מיליון, חיים ישראל עם 21 מיליון, איציק דדיה עם 19 מיליון, מידד טסה (באמצעות הערוץ של אביעד גיל) עם 19 מיליון צפיות, להקת היום השמיני עם 15 מיליון, ארי גולדוואג עם 11.7 מיליון, עוזיה צדוק עם 11 מיליון, להקת הקינדרלך עם 10 מיליון, אודי דוידי עם 10 מיליון וברי וובר עם 9.5 מיליון צפיות.

השירים המובילים

את המקום הראשון כבש בקלילות הלהיט "לשוב הביתה" של ישי ריבו עם 18 מיליון צפיות תוך שנה בלבד, אחריו ניצב 'אור הנרות' של המכביטס עם 14 מיליון צפיות, ובמקום השלישי "תותים" של חנן בן ארי עם 12 מיליון צפיות. במקום הרביעי נמצאים שני שירים - 'עברי אנוכי' של בני פרידמן ו'אתה המלך' של חיים ישראל ואייל גולן עם 11 מיליון צפיות כל אחד. במקום החמישי - 'תוכו רצוף אהבה' הלהיט של ישי ריבו עם 10 מיליון צפיות כשממש צמוד אליו במקום השישי נמצא גם הלהיט "אחת ולתמיד" של ריבו עם 9.8 מיליון צפיות. את הרשימה סוגרים "אמא" של חנן בן ארי ו"אדיר" של פרחי בני הישיבות עם 9.5 מיליון צפיות.

ראויים לציון: "יש תקווה" של בני פרידמן עם 8.8 מיליון צפיות, "קטונתי" של יונתן רזאל עם 8.7 מיליון צפיות, "שלום עליכם" של עידן יניב והקינדרלך עם 8.4 מיליון צפיות, "הניסיון הזה" של ישי ריבו עם 8.2 מיליון צפיות, "דדי" של להקת בני הישיבות עם 7.7 מיליון צפיות, "עת רקוד" של שוואקי עם 7.4 מיליון צפיות, "ויקיפדיה" של חנן בן ארי עם 7.2 מיליון צפיות, "תודה" של בני פרידמן עם 7.2 מיליון צפיות, "הנה ימים באים" של ישי ריבו עם 7.1 מיליון צפיות, "רבי נחמן" של איציק דדיה עם 7.1 מיליון צפיות, "השם מלך" של גד אלבז עם 7 מיליון צפיות, "קול דודי" של ישי ריבו עם 6.7 מיליון צפיות, "עם אחד" של ארי גולדוואג עם 6.5 מיליון צפיות.

בנתונים הוכנסו רק אמנים שעיסוקם במוזיקה יהודית בלבד לכן לא הוכנס אביתר בנאי (19 מיליון בשירים רק מהתקופה ה"יהודית" שלו), כמו גם אמן הרגאיי 'מתיסיהו' שכמות הצפיות בשירים שלו נאמדת במעל 350 מיליון צפיות, אך הוא כיום כבר לא בז'אנר. אמן נוסף שנמצא על הגדר הוא הזמר והיוצר אלכס קלייר שחזר בתשובה בשנים האחרונות וגם הוא מחזיק בכמות צפיות אדירה של מעל 168 מיליון צפיות, אלא שחלקם משירים טרם היותו יוצר בז'אנר המוזיקה היהודית.

יצוין, כי הנתונים נכונים ל-07.12.2018 ויכולים להשתנות בקלות כל העת. כמו כן, הנתונים פעמים רבות מגיעים גם מסרטונים שהעלו אוהדים חובבים ולא רק בעמודים הרשמיים של האמנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר