'כיכר' והרישום לישיבות

המעמדות, הדקויות ושיטת הלימוד הייחודית - ישיבת תפרח

תלמידי שיעור ג' בישיבות הקטנות ממשיכים לעסוק בנושא 'הרישום לישיבות' גדולות • 'כיכר השבת' עם פרק ב' בפרויקט המיוחד על הישיבות "המבוקשות", והפעם: ישיבת 'תושיה' שבתפרח (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

מעוז ה"צולים": במסגרת פרויקט 'כיכר השבת' על הישיבות המבוקשות ביותר לקראת עונת הרישום תשע"ט, ישיבת 'תושיה' במושב תפרח, מבוקשת בעיקר במגזרים ה'סגורים' יותר, לכן, בשונה מפוניבז' וחברון (של היום) המסוגלות להכיל גם וגם, ישיבת תפרח מתאימה למגזר היותר 'פרומער', ובסגנונה היא מובילה מבחינת הביקוש.

סינון הבחורים נערך בקפידה על ידי ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ, השליט הבלעדי בישיבה, כשבסופו של תהליך מתקבלים לישיבה מדי שנה כ-150 בחורים, שרמתם הרוחנית והלימודית עולה בקנה אחד עם דרישותיו המחמירות של הרב פילץ.

ישיבת תושיה - תפרח, בראשות הרב אביעזר פילץ, שדמותו הייחודית משפיעה על הבחורים בישיבה יותר מכל ראש ישיבה בכל ישיבה אחרת, היא אחת הישיבות המרכזיות בקרב המגזר השמרני ביותר. החברה בישיבה מורכבת ברובה המוחלט מבחורים הבאים מבתים המשתייכים לסקטור השמרני החזק, ונדמה שבקרב הישיבות הפותחות, היא הישיבה בה נמצא הריכוז הגבוה ביותר של "הבחורים הצ'ולים".

ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ (צילום: פלאש 90)

אם כבר מדברים על חברה, יש לציין שראש הישיבה - שהוא גם הדמות הדומיננטית בישיבה, מתנגד בתוקף להתגבשות חברה כזו מחוץ לכותלי בית המדרש, כך שבהוראתו לא הוצבו ספסלים בקרבת הישיבה, זאת בכדי למנוע עידוד ישיבה של התלמידים על הספסלים, לצורך קיום שיחות מכל סוג שהן. לא רק שיחות בטלה - גם שיחות בענייני לימוד אין מקומם מחוץ לכותלי ביהמ"ד - סבור הרב פילץ.

כמו כן, מבנה הפנימייה בישיבה והרכב החדרים עצמם גם הוא מעניין במיוחד, שכן בכל חדר ישנים ארבעה תלמידים, כאשר שניים מהם מבוגרים והשניים האחרים צעירים מהוועדים הנמוכים יותר.

בית המדרש בישיבה, יצא שמו לתהילה בשל היותו פעיל במיוחד. בכל עת ניתן לשמוע ממנו קולות לימוד, אם זה בשעת לילה מאוחרת, או בימי שישי אחר הצהריים וכן בלילות שבת הארוכים. ואכן, ישיבת תפרח נודעה בעיקר בשל ההתמדה הגדולה בה נודעו תלמידיה, העושים ימים ברצף בלימוד התורה.

החתונה עם התורה: ריקוד החתן והכלה בישיבה (באדיבות מהצלם)

ראש הישיבה מנהל את התחום התורני בישיבה ביד רמה, הבחורים הצעירים מחכים בהשתוקקות במשך כל השבוע ליום מסירת ה'שיעור כללי', בו תופשט הסוגיה בבהירות רבה, ותקבע הצורה בה יש ללמוד את הסוגיה. ה'מהלך' של ראש הישיבה הנאמר בשיעור, מעסיק את ראשם של הבחורים במשך הימים שלאחר מכן. ראש הישיבה הידוע כפדגוג דגול, מחנך את תלמידיו בלימוד בצורת לימודו הייחודית והשונה, שניתן לזהותה עוד שנים מספר לאחר עזיבתם את הישיבה.

בבואנו ב'כיכר השבת' לאפיין את הישיבה, יש להבחין בנקודה מעניינת הנוגעת לאופי הכללי של הישיבה, הנובעת ככל הנראה מהעובדה שישיבת תפרח הוקמה ע"י הגאון רבי יעקב (ר' יענקב) פרידמן עבור בוגרי ישיבות תיכוניות, והיא, שישנם דברים רבים הנמנעים מבחורים בישיבה, כמו החזקת מכשירי פלאפון, נגנים ועוד. אך מצד שני אין כללים המגדירים את חובתו של התלמיד בישיבה.

ההתייצבות בסדרים ובתפילות למשל היא בעיקר דבר המובן מאליו ואינה מוגדרת כחובה מצד הנהלת הישיבה.

כיוון ששאיפתו הגדולה של בחור הלומד בישיבה היא להיות תלמידו של ראש הישיבה, שהוא מצדו כמובן אינו זמין בכל עת, וכדי לקבוע עמו פגישה לדבר עמו בלימוד, ניתן לחכות אף כמה ימים עד שיתפנה, נוצרה ישיבה מיוחדת המסדרת מערכת תורים 'לדבר בלימוד' עם ראש הישיבה, דבר המעצים עוד יותר את ההילה של תלמידיו המקורבים ביותר של ראש הישיבה, שלעיתים קרובות אף אינם נחשבים כמתמידים או מצוינים גדולים, ועם זאת הם רוכשים מעמד גבוה ביותר בישיבה בשל זמינותם התדירה בקרבת ראש הישיבה.

בהקשר הזה ניתן להבחין בקשר שבין ראש הישיבה לתלמידיו אף לאחר עזיבת תלמידי הישיבה את הישיבה לאחר נישואיהם. הקשר בין בוגרי הישיבה, ואפילו אלו שהיו מוגדרים בישיבה כתלמידיו הגדולים של ראש הישיבה, לבין ראש הישיבה, הינו רופף ביותר.

ראש הישיבה הגר"א פילץ (באדיבות המצלם)

אחד מבוגרי הישיבה מסביר ל'כיכר השבת' כי "ראש הישיבה הגר"א פילץ מחשיב את הבחורים הלומדים אצלו בישיבה כתלמידיו רק במשך שנות שהותם בישיבה".

בהזדמנויות שונות נראה שהבריח התיכון העובר בין כלל לבבות תלמידי ישיבת תושיה היא הערכתם ואהבתם הבלתי מסויגת לעומד בראשה. בחתונות לתלמידים מהישיבה, נוהג ראש הישיבה לערוך ריקוד פרטי שלו עם החתן במרכז האולם, כשתלמידי הישיבה מסביב במעגל, ריקוד זה הוא ללא ספק פנינת החתונה, והרגע המכונן בחתונות של תלמידי ישיבת תפרח.

ואם בחתונות עסקינן, הרי שהחתונה השנתית בישיבה מתקיימת בכל שנה בחג שמחת תורה בישיבה, בו מדמה ראש הישיבה את עצמו לחתן ואת התורה לכלה, כשכל בני הישיבה ברקע משוררים שירי חתונה ונדחקים על הפראנצעס כדי להיטיב לראות את זוהר פניו של ראש הישיבה. מנהג שבשנה האחרונה - בוטל.

לסיכום פרק זה, אומר רשם בכיר ומוכר בשיחה עם "כיכר השבת": "אם עד היום הרישום היה נפתח רשמית באזור חג שבועות, והמקדימים היו מתחילים אחרי פסח, היום, עוד לפני סוף שבט אנחנו נמצא את עצמנו בעיצומה של סערת הרישום. אמנם אני אישית עוד לא סגרתי אף בחור, אבל הכיוונים כבר ברורים והראשים מסומנים. אני יכול לדווח לך על רשמים אחרים שכבר החלו להתקשר לר"מים ולסגור דילים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר