"ליבה של היהדות"

פרופסור אהרן ממן בביקורת על לומדי הגמרא. האזינו

פרופסור אהרן ממן, שהוכרז על זכייתו בפרס ישראל לשנת תשע"ט, מתח ביקורת על לומדי הגמרא - בראיון למנדי וביתאן, מאחר ואינם מקפידים על הדקדוק והמסורת. האזינו (חרדים)

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"לצערי רבים מלומדי הגמרא כיום לא שמים לב מספיק למסורת הקריאה", כך אמר הבוקר (שלישי) פרופסור אהרן ממן, בראיון למנדי וביתאן ברדיו "כאן מורשת". בתחילת השבוע, הוכרז על זכייתו של פרופ' ממן בפרס ישראל לשנת תשע"ט.

ממן נולד במרוקו וקיבל חינוך תורני ובמשך השנים עסק בחקר הלשונות היהודיים, בראשם עברית כמובן, וכן ארמית.

"רב האי גאון לפני כאלף שנה כתב מילון", הוסיף פרופ' ממן, "רב סעדיה גאון כתב ספר דקדוק. גם הגאון מוילנא כתב (או כתבו בשמו) על דקדוק. לצערי המקצוע הזה של דקדוק שהיה בעבר מרכזי מאוד, פחות קיים בעולם התורני של היום".

במהלך השיחה, פנה ממן אל תלמידי הישיבות ובנות הסמינרים, בקריאה: "אם אתה לומד תורה, אתה עוסק בליבה של היהדות – צריך לעשות זאת נכון. גדולי ישראל עסקו בדקדוק כי זה דבר חשוב מאוד. בלימוד הספרדי שאני גדלתי בו אמרו "גרסה קודמת לסברא", קודם כל צריך להקפיד לקרוא נכון.

"מי שלומד גמרא ואומר "בדיעבד" (בהגייה אשכנזית) – זה מגוחך, כי המשמעות של בדיעבד היא בדי עבד, במקרה שעשה כבר. קריאה נכונה ומדויקת כוללת גם מנגינת קריאה נכונה. אם קוראים משפט שהוא שאלה – צריך לקרוא אותו במגינת שאלה, למשל".

ממן סיפר על חלומו, אותו יגשים עם סיום עבודתו המחקרית. "בעזרת השם, כשאסיים את העבודה המחקרית שלי אכתוב ספר לימוד בעברית כפי שהוא באמת צריך להיות".

האזינו לראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר