לאחר הכאוס

רב הקהילות במולדובה ל'כיכר': "חוששים לגורל היהודים"

הרב שמשון איזקסון, רב הקהילה במולדובה, אומר בשיחה ל'כיכר': "נבחר ממשל חדש, ואנו חוששים לגורל היהודים במדינה; אני מקווה שהממשל החדש ימשיך להילחם באנטישמיות" (בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב שמשון אייזקסון (צילום: באדיבות המצלם)

לאחר שהסתיים הכאוס במולדובה ונבחרה ממשלה חדשה, רב הכולל של מדינת מולדובה, הרב שמשון דניאל איזקסון, אומר בראיון נרגש ל'כיכר השבת' כי הם חוששים מהממשלה החדשה ולא יודעים מה התוכניות שלה כלפי היהודים. עוד הוא מספר על קירבתו המיוחדת למורו ורבו הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, ועל חיי התהפוכות שעבר.

מה קורה במדינה לאחר בחירת הממשל החדש?

"בשבוע האחרון נכנסה הממשלה החדשה לתוקף, אנחנו לא יודעים מה יהיה, אך אנחנו מקווים שבגלל הקרבה שיש לממשל החדש לארצות הברית והאיחוד האירופי, התוכניות של הקהילה היהודית עם הממשל הישן ימשיכו כמתוכנן".

מה התוכניות שהיו לכם?

"אחת מהתוכניות היתה להכניס את לימודי השואה לתוך בתי הספר המקומיים, זה חשוב לנו מאוד, כי עיר הבירה שלנו - קישינב, ידועה ב"פרעות קישינב", ולכן אנחנו בטוחים שזה מאוד חשוב שכל אחד שגר במדינה יהיה מודע להיסטוריה הזאת ולשואה".

לדברי הרב, הייתה תוכנית נוספת לגבי החזרת רכוש יהודי: "אנחנו מקווים שהממשל החדש יאפשר את החזר הרכוש היהודי, יש עשרות בניינים שפעם היו בתי כנסת ומבני ציבור יהודיים, ואנחנו רוצים שהרכוש או השווי שלו יחזור לקהילה היהודית".

יש קהילה יהודית גדולה במולדובה?

"יש לנו בעיר הבירה ארבעה בתי כנסיות, יש גם קהילות יהודיות קטנות בערים ועיירות נוספות, אך אין להם שם בית כנסת כי אין מספיק אנשים וגם אם יש אין להם באמת הרבה מושג, אפילו לקרוא עברית הם לא מצליחים".

הממשל הקודם היה טוב ליהודים?

"הוא היה טוב, הוא זרם איתנו בכל הנושא של הנצחת השואה, והם השתתפו בכל הכנסים שלנו, ובסוף הטקס יו"ר הפרלמנט במולדובה העניק מדליה הכי גבוהה שפרלמנט יכולה להעניק למישהו, כאות הוקרה על פעילותו למען הקהילה, כי הוא תורם גדול לקהילה היהודית".

יש חששות בקהילה היהודית מהממשל החדש?

"בוודאי, יש לנו חוסר וודאות ואנחנו בהחלט חוששים,זה דבר טבעי. אך כולנו תקווה שהקשרים שהיו עם הממשל הישן ימשיכו גם לממשל החדש.

"נשיא המדינה שייך למפלגה הסוציאליסטית שהיא המפלגה שניצחה בבחירות והיא הולכת להרכיב את הממשלה החדשה, הוא הבטיח שיעביר חוק של עונש לכל מי שיאמר אמירה אנטישמית, הנשיא אמר את זה תחת הממשל הישן שאז הוא גם היה הנשיא ואנחנו מלאי תקווה שהוא יעמוד בהבטחתו".

חייו מלאי התהפוכות של הרב

הרב עם הנשיא (באדיבות המצלם)

הרב שמשון איזקסון פועל במולדובה במשך כשנתיים ומצליח למשוך יהודים לתורה ומצוות, אך לדבריו, הקושי הגדול זה בחינוך הילדים שלו. יש לו ארבעה ילדים - שלוש בנות ובן קטן שנולד לו במולדובה. לדבריו, "אין פה באמת ילדים שומרי תורה ומצוות ואנחנו נאלצים לחנך אותם בעצמנו לסביבה טובה".

הרב איזקסון הוא למעשה רב צעיר, רק בן 31. הוא נולד בעיירה של המהרש"א - מוהילוב שבבלארוס למשפחה לא דתית, אז במדינה לא היה אף יהודי אחד ששמר תורה ומצוות, אך למרות שהוריו לא שמרו מצוות היה להם אמונה חזקה בבורא עולם ושמירה חזקה על הערכים היהודיים.

הרב מספר כי "ההורים שלי דאגו לשמור על סביבה יהודית, אבא היה מורה לעברית, ואמא הייתה בין הפותחים של בית ספר ליום ראשון לילדים יהודיים שם למדו על ערכי היהדות, ועל המשמעות שאתה יהודי".

בברית מילה לבנו (באדיבות המצלם)

"עד גיל בר מצווה לא היה לי מושג קלוש ביהדות, עד שהגעתי לגיל 13 והשתתפתי במחנה של 'אגודת ישראל' האמריקאי, שהתקיים במוסקבה ושם פגשתי לראשונה יהודים שומרי תורה ומצוות ועשו לי ברית מילה, והכירו לי את היהדות האמיתית".

לאחר שהרב התחיל להתקרב ליהדות, בגיל 14 הוא החל ללמוד בישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, שם למד עד גיל 18, בגיל 18 קשר את עצמו במו"ר הגרב"מ אזרחי ובעקבות כך עבר לארץ ישראל כדי ללמוד בישיבת 'עטרת ישראל'.

בשלבי החזרה בתשובה עם מו"ר הרב משה לבל (באדיבות המצלם)

"לאחר הלימודים האינטנסיביים בישיבה, בגיל 23, התחתנתי עם אסתר גיטוביץ', שהוריה עלו מרוסיה וחזרו בתשובה בשנות השמונים", מספר הרב, "גרתי ברמות והלכתי ללמוד בכולל של "שבות עמי", ארגון שעוסק עם יהודים שהגיעו מרוסיה, ושם למדתי מסלול רבנות והוכשרתי להיות רב, יחד עם לימודים ב'נר לאלף' שמכשיר רבנים לעבודה בחו"ל".

בשלב הזה הרב הבין את מהות חייו: "בגיל 25 כבר מוניתי לרב העיר ויטבסק שברוסיה, חשבתי שזה לשנה שנתיים ואז אני אחזור לארץ אך למעשה הצלחתי מאוד בתפקיד והייתי שם קרוב לארבע שנים, כשאז הרב משה לבל הציע לי להיות רבה הראשי של וילנה ואכן עברתי לגור שם במשך שנה וחצי, אך המקום שם לא היה פשוט כי הקהילה לא יכלה לקבל רב שומר תורה ומצוות בגלל חישוביים כספיים שלהם, ולכן נאלצתי לעזוב את וילנה. עזבתי את וילנה, ומוניתי להיות רב הכולל של מדינת מולדובה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר