עוקץ מתוחכם

זהירות: כך נוכל מנסה 'לעבוד' על מנהלי מוסדות

לאחר שהוא מתחזה לנציג של אחד הקרנות המפורסמות בעולם ומציע לראשי הישיבות תרומה, הוא מבקש מהם "טובה קטנה". מי שמסכים, מאבד את כספו • תחקיר 'כיכר' (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

עוקץ מסוג חדש: אדם המציג את עצמו כנציג אחד הקרנות המפורסמות בעולם, מתקשר לראשי ישיבות ומנהלי מוסדות ומציע להם תרומה מטעם הקרן, כשהוא מגבה את עצמו במסמכים רשמיים.

את רגעי ההתרגשות, הוא מחליף במהירות בבקשה צנועה לטובה קטנה. מי שמסכים לבקשתו, מאבד את סכומי הכסף שהפקיד בידיו.

ראשי ישיבות ומנהלי המוסדות שמשוחחים עם 'כיכר השבת', מדווחים כי מדובר בנוכל מתוחכם מאוד הפועל בשיטות חדשות שלא נחשפו לציבור, וכי הם יודעים שיש כמה וכמה שנפלו ברשתו.

'עוקץ המטפחות', שנחשף לאחרונה ב'כיכר השבת'

ראש ישיבה מוכר ומפורסם מאוד מספר ל'כיכר השבת' על שיטות העבודה של הנוכל: "אני יושב בשעת אחרי הצהרים במשרד הישיבה והטלפון מצלצל, המזכיר מגיע אלי חסר נשימה ואומר שעל הקו נמצא תורם גדול. לדובר היה מבטא דרום אמריקאי כבד והוא הציג את עצמו כמשתייך לקרן ידועה, והזדהה בשם, שבהמשך התברר כבדוי. כמובן שהאמנתי לכל מילה היוצאת מפיו, במיוחד שהוא ידע לתאר היטב את כל ראשי הקרן".

"לאחר שגלגלנו שיחה" ממשיך לתאר: "הודיע לי נציג הקרן כי בכוונתם לתרום לנו מבנה חדש לרווחת התלמידים, כמובן שההתרגשות הייתה בשיאה, מדובר על חלום שמתגשם במיוחד שהוא הבהיר לי כי אין הגבלת כסף וכבר שאני אתחיל לברר על קניית קרקע וכו'. לקראת סיום השיחה העברתי לו את פרטי חשבון הבנק המלאים של המוסד ונפרדנו לשלום".

העברה

"כמה דקות אחרי השיחה, קיבלתי שיחת טלפון נוספת מאותו בן אדם. הנציג אמר לי שהקרן עובדת עם ההסתדרות, והם פועלים לעלות יהודים לארץ ממדינות נחשלות כדוגמת מרוקו ואקוודור, ומכיוון שלא משתמשים שם בכרטיסי אשראי הקרן צריכה שיעשו לה העברה של 2000 דולר ב'מזומן בזמן' - בבנק הדואר לטובת חשבון בנק באקוודור, וכמובן הוא הוסיף שזה יהיה פתיחה טובה לשיתוף הפעולה החדש, והכסף כמובן יחזור יחד עם תרומה שמנה לישיבה".

"מכיוון שהמזכיר יצא לסידורים, ואני לא יודע להתעסק עם ההעברות, אמרתי לו שיחזור אלי עוד חצי שעה. בינתיים עשיתי טלפון לידיד נפש שלי ראש ישיבה אחר וסיפרתי לו על הסייעתא דשמיא שנפלה בחלקנו. למזלי, אותו ראש ישיבה, היה גם הוא קרבן לעוקץ וגם הוא כמעט ונעקץ והוא הסביר לי לברוח מזה כמו מאש ולא להתעסק עם הבן אדם. כך בס"ד הצלחנו להינצל מהעוקץ אך חשוב ביותר להזהיר אחרים שלא יפלו ב'פח יקוש' הזה".

מנהל בית ספר לבנות מירושלים שגם הוא היה מועמד לעקיצה מספר ל'כיכר השבת': "בדומה לראש הישיבה גם אני קיבלתי את שיחת הטלפון מאותו מתחזה, שאף הוסיף לי כי אני יכול לעשות עליו חיפוש בגוגל, וגם אני לא האמנתי למזלי הטוב במיוחד שהוא חימם את ליבי על השמועות שהגיעו למרחוק על המוסד שאני מנהל".

"הנציג הנ"ל הציע לי", מתאר המנהל ל'כיכר השבת': "לבנות קמפוס חדש ומפואר לטובת המוסד שלי, הטלפון שלי כמעט נשבר מרוב התרגשות. בשיחה עמי הוא אף הוסיף כי כמחווה של רצון טוב הוא יחלק בחגי תשרי "מתנה קטנה" לכל תלמידה בבית ספר סך של 500 יורו שיהי להם ולמשפחתם לעשות את החג ברווח".

הסיפור התחיל להיות לו מוזר: "אמרתי לעצמי יש לי 700 תלמידות כפול 500 יורו זה יוצא חצי מיליון יורו, איך בן אדם נותן כזה סכום רק משיחת טלפון. החשד שלי התחזק ביתר שאת כאשר הוא ביקש ממני להפקיד כסף של כמה אלפי דולר בחשבון בנק במרוקו, משהו הסריח לי, ולמרות הרצון אמרתי אני אחכה".

"לאחר שעתיים וחצי הוא שלח לי הודעה נזעמת, איך אתה לא מתייחס ברצינות להצעה מקרן כזו מכובדת ובשביל כמה פרוטות אתה מעקב סכומים אדירים שיגיעו אליך. כאן כבר הבנתי שמדובר בעוקץ ולא הגבתי, ולאחר כמה שעות הוא כתב לי שהוא מנתק איתי מגע, מה שלא הפריע לו לכתוב לי למחרת בבוקר - "בוקר טוב", אך למעשה מאז הוא לא יצר אתי קשר".

מנהל מוסד נוסף אומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "את אותו הסיפור שכולם מספרים גם אני העברתי, לי הוא הבטיח שהוא יבנה בית כנסת. בכל מקרה, אני ביקשתי ממנו שייתן לי את מספר חשבון הבנק שלו לאחר שהוא שלח לי מסמכים כביכול הוא העביר אלי כספים. לאחר שהוא העביר לי את חשבון הבנק הרשום ע"ש חב"ד באקוודור, לא התעצלתי והתקשרתי לחב"ד באקוודור ושם הבנתי לאיזה בור אני אפול אם אני אעביר לו את הכסף".

'כיכר השבת' ימשיך ללוות את סיפור העוקץ הלאה. אם ידוע לכם פרטים נוספים על העוקץ, או אם הוא פנה גם אליכם, פנו אלינו כאן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר