מחקר: גברים נהנים יותר מתפקיד ההורות מאשר נשים

נשים מבלות זמן רב יותר בטיפול בילדיהן, בעוד שגברים מבלים זמן רב יותר בביצוע פעילויות פנאי בלחץ נמוך עם ילדיהם. אמהות גם חוות יותר הפרעות שינה ויש להן פחות זמן לעצמן, מאבות (MEN)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אם תפקיד ההורות מרגיש לכם פחות מלחיץ מאשר לרעייתכם, אתם לא לבד. במחקר שנערך על ידי הסוציולוגים של אוניברסיטת קורנל, נשים דיווחו על מאמץ רגשי רב יותר שלווה לבילוי עם ילדיהן, מאשר גברים. זה לא אומר שאמהות לא נהנות להיות אמהות, אומרים המחברים, אבל זה כן תומך ברעיון שהן מעורבות יותר מאבות בחלקים הלא כל כך מהנים של גידול ילדים.

נשים מבלות זמן רב יותר בטיפול בסיסי בילדיהן ובביצוע מטלות הקשורות אליו, אומרים החוקרים, בעוד שגברים מבלים זמן רב יותר בביצוע פעילויות פנאי בלחץ נמוך עם ילדיהם. אמהות גם מבלות יותר זמן לבד עם הילדים, חוות יותר הפרעות שינה ויש להן פחות זמן לעצמן מאבות, הם מוסיפים, מה שעשוי גם לתרום לרמות הרווחה הנמוכות שלהן.

בהודעה לעיתונות נמסר כי "אמהות לא כל כך לחוצות עם הילדים שלהן, אבל יחסית לאבות, הן חוות עומס רב יותר".

כדי להגיע לתוצאות הללו, אחת ממחברות המחקר - פרופסור קלי מסיק ועמיתיה, ניתחו סקרים של יותר מ-12,000 הורים לילדים מתחת לגיל 18, שנערכו בפרק זמן של 3 שנים. הסקרים ביקשו מגברים ונשים לתעד מה הם עושים - וכמה שמחים, עצובים, לחוצים ועייפים הם הרגישו - במהלך שלוש תקופות אקראיות, במשך 24 שעות ביממה.

החוקרים בדקו באופן ספציפי את האופן בו הורים הרגישו במהלך פעילויות עם ילדיהם והשוו אותן לאיך שהם הרגישו בזמן ביצוע אותן פעילויות ללא ילדיהם.

תוצאותיהם מצאו כי גם אבות וגם אמהות דיווחו בעקביות על רווחה רבה יותר במהלך פעילויות עם ילדים מאשר בלי.
"הרבה מהתחושה של הורים לגבי ההורות שלהם מבוססת על רגעים מקריים עם ילדים", אמרה מוסיק בהודעה לעיתונות, "כמו לשבת על הספה או לעשות קניות במכולת. יש הרבה הורות שמעורבת ברגעים הקטנים האלה".

בהשוואה לגברים, לעומת זאת, לנשים היו רמות נמוכות יותר של אושר, יותר מתח ועייפות רבה יותר באותם זמנים.

לפני שביצעו את הניתוח שלהם, החוקרים שיערו כי אמהות עשויות להיות לחוצות יותר בגלל "השקעה גדולה יותר" בטיפול בילדים, אך הן עשויות גם להפיק מכך יותר משמעות. אולם זה לא היה המקרה. "לא מצאנו עדויות למשמעות רבה יותר בקרב אמהות", כתבו; "גם אמהות וגם אבות תיארו את הזמן עם הילדים כמשמעותי מאוד".

המחקר הראה כי חלק ניכר מהזמן שאבות בילו עם ילדיהם היה כאשר גם האמהות היו נוכחות והראה כי גברים נאלצים להתמודד עם תחומי אחריות של הורות בכוחות עצמם בתדירות נמוכה יותר מאשר נשים.

וזמן הסולו הזה הוא כשהרבה מהמשימות הכבדות יותר נעשות על ידי האמהות. "אמהות עושות דברים שונים עם ילדיהן מאבות, דברים שאנחנו יודעים שאינם מהנים", אמרה מוסיק. "לשחק עם הילדים זו חוויה מהנה במיוחד עבור ההורים ואבות משחקים יותר כחלק מהסכום הכולל של הזמן שהם מבלים עם ילדיהם".

"הם ישחקו כשיהיה להם זמן לשחק, אבל הם יוודאו שכל השאר מכוסה", אמרה. "ארוחת הערב מוכנה, הילדים רחוצים, הכביסה מקופלת. הם כן משחקים עם הילדים שלהם, אבל כשמביאים בחשבון את כל הדברים שהם עושים, זה רק חלק קטן יותר מזמנם".

כמובן שזו לא הדינמיקה בכל המשפחות; כיום, הרבה אמהות מקבלות את התפקיד של הפרנסה ואבות, את התפקיד של המטפלת הראשית ובמשקי בית רבים בהם שני ההורים עובדים במשרה מלאה, ההורים שואפים לחלוק את האחריות של עבודות הבית והטיפול בילדים בצורה שווה ככל האפשר.

אבל זה עדיין מקרה חריג ולא הכלל, אומרת מוסיק. למען האמת, מחקרים חדשים מראים כי גם אמהות וגם אבות - במיוחד אבות - מתעדכנים יותר בילדיהם היום מאשר לפני 50 שנה. אבל בשנת 2012 אמהות עדיין בילו כמעט פי שניים מאבות: 104 דקות ביום לעומת 59.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר