למה שירים 'נתקעים' לנו בראש ואיך להוציא אותם משם

זה הגיוני שהסינגלים החדשים שאנו לא מפסיקים להאזין להם מוצאים את מקומם עמוק במוחנו, אבל יש הסבר רחב יותר לתופעה וגם, מה לעשות כדי להפסיק את הזמזום הבלתי פוסק (מוזיקה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מדוע שירים מסוימים 'נתקעים' בראשנו לפרקי זמן ארוכים ובלתי נסבלים? על פי המחקר הראשון בקנה מידה גדול מסוגו, הכל קשור לשילוב של קצב, מנגינות קלות לזכירה וטוויסט קטן ולא צפוי. המחקר בחן כמה מהשירים הפופולריים ביותר עם "גורם הדבק" הזה - ונותן עצות כיצד ניתן לשחרר אותם לדרכם, גם כן.

מנגינות שלא יוצאות לנו מהראש מכונות לפעמים "תולעי האוזניים", או בקהילה המדעית "דימויים מוזיקליים לא רצוניים". זה הגיוני כי הסינגלים האחרונים שמושמעים הרבה ברדיו נוטים יותר למצוא את מקומם עמוק במוחנו, אולם התאוריה הזו - והנימוק מדוע שירים מסוימים קליטים (ודביקים) יותר מאחרים - לא נבדקה באופן נרחב בצורה מדעית.

אז ד"ר קלי ג'קובובסקי, ששימשה כמרצה לפסיכולוגיה בגולדסמית'ס, אוניברסיטת לונדון, התכוונה לעשות זאת. בין השנים 2010 ל-2013, היא וחבריה החוקרים שאלו 3,000 איש מהו השיר שהכי 'נדבק' להם והשוו את התכונות המלודיות שלו לשירים אחרים שהיו פופולריים באותה תקופה, אך ששמם לא ננקב בסקר.

הם גילו כי השירים המצוינים בדרך כלל כ"תולעי האוזניים" הם בעלי סבירות גבוהה יותר להכיל קצב מהיר ותנודות רבות בהם, כמו דפוס של "עליה וירידה" שגם מקל על ילדים קטנים לזכור את השיר וגם מופיע בשפע במוזיקת ​​פופ, אמרה ג'קובובסקי.

ל"תולעי האוזניים" יש כמה פרקי זמן ייחודיים ולא שגרתיים, כמו קפיצות מוזיקליות או תווים חוזרים ונשנים, המבדילים אותם משירי הפופ הממוצעים.

"הממצאים שלנו מראים שניתן לחזות במידה מסוימת אילו שירים יתקעו בראשם של אנשים, על סמך התוכן המלודי שלהם", אמרה ג'קובובסקי. "זה יכול לעזור לכותבי שירים או מפרסמים ששואפים לכתוב ג'ינגל שכולם יזכרו במשך ימים או חודשים אחר כך".

אבל הנה החלק של המחקר שכנראה חיכיתם לו: מה לעשות בקשר לזה. בהתבסס על תגובות הסקר של מה שעבד לאנשים אחרים, המחברים מציעים שלוש המלצות:

לעסוק בשיר. אנשים רבים אמרו שהאזנה לשיר עוזרת להשקיט את הלולאה המתמדת בראשם.

להסיח את הדעת. מחשבה על השיר או שמיעתו עוזרת גם לאנשים מסוימים.

לתת לזה לקרות. אנשים אחרים דיווחו שהדרך הטובה ביותר להיפטר מ"תולעי האוזניים" היא פשוט לנסות לא לחשוב עליהם ולתת להם להתפוגג באופן טבעי מעצמם.

ג'קובובסקי אומרת של-90 אחוז מאיתנו נתקעים בראש שירים לפחות פעם בשבוע, בדרך כלל כשהמוח לא עושה הרבה - בזמן שאנחנו במקלחת, הולכים או עושים מטלות חסרות דעת, למשל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר