סובלים מפלטפוס? כך תתמודדו עם רגל שטוחה

פלטפוס היא תופעה דיי נפוצה שגורמת ללא מעט בעיות בכף הרגל, כאשר אחת מהנפוצות שבהן היא דורבן העקב. במאמר הבא נסביר מה זה פלטפוס, איך מתמודדים עם דורבן העקב שמגיע בעקבותיה ואיך מאבחנים את הבעיה? כל התשובות לפניכם (בריאות)

חשוב לציין, לא כל מדרס יספק לכם מענה הולם לבעיה (צילום: פריפיק)

מה זה פלטפוס?

פלטפוס הוא מושג רפואי המתאר מבנה של כף רגל שטוחה, זה נקרא באנגלית Flat foot. במצב של פלטפוס, כל משטח כף הרגל נוגע ברצפה, זאת בניגוד למצב ההופכי של קשת גבוהה. במצב כזה, יש סיכוי גבוה להתפתחות של דורבן ואתם תצטרכו מדרסים לדורבן, אך על כך נדבר בהמשך. בכל אופן, קשת כף הרגל מתפתחת אצל רובנו בתקופת הילדות וסביר להניח שאחד מתוך שבעה מבוגרים יהיו רגליים שטוחות בעתיד. כפי שאתם ודאי מבינים, מדובר בתופעה נפוצה מאד שניתן לזהות אותה בדרגות חומרה שונות ובסוגים שונים.

איך תדעו שיש לכם פלטפוס?

הסימנים הנפוצים ביותר של פלטפוס הם כאבים באזורים שונים בכף הרגל. תוכלו להרגיש כאב בעקב, שעל התופעה הזו נדבר מיד, אולם תוכלו להרגיש גם כאבים בקשת כך הרגל ואפילו נפיחות בקרסול. אגב, תוכלו לזהות את הפלטפוס גם אם רק תסתכלו על כף הרגל שלכם ותזהו שהמבנה שלה שטוח מאד ושכמעט כולה נוגעת ברצפה כשאתם עומדים. כמובן שמומלץ לבצע את האבחון הראשוני אצל אורתופד מוסמך שיבקש מכם לעמוד על קצות האצבעות על מנת שיוכל לאבחן את פרופיל כף הרגל שלכם.

תופעה נפוצה בעקבות הפלטפוס – דורבן העקב

מעבר לכאבים כלליים שמתפתחים בכך הרגל לכל אורכה, התופעה הנפוצה ביותר שנגרמת כתוצאה מהקשת השטוחה היא דורבן העקב. הדורבן הוא למעשה דלקת ברצועה של העקב, דלקת שנגרמת כתוצאה מעומס יתר על אזור זה של כף הרגל. הרצועה הזו נקראת חיתולית כפית והיא נמשכת מקצה הבהונות ועד לקצה העקב.

בעקבות העומס הנוצר על הרצועה באזור העקב, נוצרים בה קרעים זעירים מאד שאותם הגוף ממלא בסידן. זו בדיוק הסיבה שבגינה אנשים נוטים לחשוב שהדורבן שצומח לנו בעקב, מעין בליטה כתוצאה מהסיד המצטבר, הוא זה שגורם לכאב. האמת היא שהדורבן עצמו כלל לא גורם לכאב, כי אם הדלקת שנוצרת ברצועת כף הרגל כתוצאה מהקרעים הזעירים.

איך תדעו שיש לכם דורבן בעקב ולא בעיה אחרת?

הסימן הראשון שבאמצעותו תוכלו לדעת שיש לכם דורבן הוא כאב עוצמתי עם הדריכה הראשונה על הרצפה בבוקר. במהלך הלילה רצועת כף הרגל שלנו נכנסת למצב רפוי ולאט לאט החורים הזעירים שברצועה מצטמצמים לאיטם. הדריכה הראשונה בבוקר גורמת לזעזוע חוזר ברצועה הזו והכאב הוא אמנם מאד קצר, אך מאד חד.

במקרים חמורים יותר, סביר להניח שתרגישו כאב חד במרכזו של העקב לאחר עמידה ממושכת. במקרים עוד יותר חמורים, יתכן מאד שתרגישו כאבים בעקב גם במהלך מנוחה. בכל אופן, עליכם לגשת לאורתופד על מנת לאבחן את הבעיה כדורבן.

איך מתמודדים עם דורבן העקב?

אופי הטיפול בדורבן העקב משתנה בהתאם לחומרת התופעה. יש מקרים שבהם הכאב מופיע רק בבוקר, עם הדריכה הראשונה על כף הרגל, כפי שציינו זה אמנם לא נעים אך לא נורא מכיוון שלאחר מספר דקות הכאב חולף. במצב כזה, תוכלו להסתפק בטיפול שמרני שכולל מנוחה רבה, תרגילי מתיחה לכפות הרגליים וכמובן מדרסים.

בהזדמנות זו חשוב לציין, לא כל מדרס יספק לכם מענה הולם לבעיה, בטח לא המדרסים המוכנים שתוכלו למצוא בחנויות הפארם השונות. לכן, ההמלצה היא כמובן לגשת למכון מקצועי שמבצע מדרסים בהתאמה אישית למבנה הרגל שלכם, על מנת באמת להפחית את העומס מהעקב ולא סתם לספק פתרון כללי ללא תכלית.

במקרים קשים יותר של כאב כרוני יתכן מאד שהטיפול השמרני לא יספיק לכם ותצטרכו לעבור טיפולים יותר מסיביים. אופציה אחת היא לעשות טיפול בגלי הלם, טיפול שהתפקיד שלו הוא לפורר את ההסתיידות ולמנוע את הכאבים, אם כי עד היום לא הוכח במאת האחוזים שלטיפול הזה יש תוצאות טובות.

אופציה נוספת היא לבצע זריקת קורטיזון במקום אחת למספר חודשים, אם כי קחו בחשבון שמדובר כמובן בהחדרת חומרים לגוף שאתם לא תמיד יודעים מה ההשפעה שלהם לטווח ארוך. האופציה האחרונה היא כמובן ניתוח חודרני שבמהלכו יחשוף האורתופד את הרצועה החיתולית הכפית וירפא את הקרעים הזעירים שבה.

לסיכום, אם גם לכם יש פלטפוס ואתם סובלים מכאבים בעקב כף הרגל, סביר להניח שאתם סובלים מדורבן העקב, מומלץ כמובן לבצע את האבחון הראשוני אצל אורתופד מוסמך.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר