דע את גלגליך

מידע בטיחותי שכל נהג צריך לדעת

אין שום רכב בעולם, החל ברכבים המשפחתיים הבסיסיים ביותר ועד רכבי ספורט או רכבי SUV משוכללים, שיכול לנסוע בצורה בטוחה בלי צמיגים תקינים • כמידע הנחוץ כאן הכתבה (מעניין)

אילוסטרציה (צילום: פריפיק)

למרות שמדובר בחלקים הבסיסיים ביותר של הרכב שלנו, שהם אלה שהלכה למעשה מאפשרים את התנועה שלו, רבים מאיתנו לא חושבים יותר מדי על צמיגי הרכב שלנו. זו בעיה, משום שמדובר במרכיבים חשובים מאין כמותם, וחשוב להכיר את הדגשים הבטיחותיים הספציפיים הנוגעים אליהם בכדי לדעת כיצד לנהוג בצורה בטוחה. אז מה חשוב לדעת על צמיגי הרכב? ריכזנו עבורכם את הפרטים החשובים.

בלי צמיגים תקינים, אין נסיעה בטוחה

אין שום רכב בעולם, החל ברכבים המשפחתיים הבסיסיים ביותר ועד רכבי ספורט או רכבי SUV משוכללים, שיכול לנסוע בצורה בטוחה בלי צמיגים תקינים. הצמיגים הם אלה שמאפשרים את תנועת הרכב, וברגע שהם כבר לא נמצאים במצב תקינות אידיאלי – הנסיעה ברכב נעה על הסקאלה שבין בלתי אפשרית למסוכנת מאוד. ועדיין, רבים מאיתנו לא ממש יודעים כיצד לבחון האם הצמיגים תקינים, וכיצד משתמשים ברכב בצורה שתצמצם את הפגיעה בהם. את הדגשים הבטיחותיים האלה בדיוק חשוב לנו לחדד – על מנת שהנסיעה של כולנו ברכב תהיה בטוחה יותר.

מה אורך החיים של צמיג, וכיצד יודעים שהם תקינים?

יש דעות חלוקות לגבי אורך החיים המקסימלי של צמיג חדש, אך מרבית המומחים מסכימים שמדובר ב-4 שנים לכל היותר, ובמרבית המקרים משהו בין שנה וחצי לשלוש שנים. צמיגים נשחקים לאורך זמן. ניתן לראות זאת גם בשוליים שלהם שהולכים ומתקהים עם הזמן, וגם בחריצים שלהם, הנחוצים לאחיזה המלאה של הרכב בכביש, כאשר השטחת החריצים הופכת את הצמיג לבלתי שמיש. גם בלי פנצ'רים או תקלות אחרות, צמיגים נשחקים במהלך שימוש ארוך טווח ברכב, והשחיקה הזאת מתפתחת מהר יותר ככל שהנסיעה פחות זהירה. בלימות מרובות, פניות חדות ומהירות מופרזת - כל אלה, המסוכנות בפני עצמן, תורמות לשחיקה מהירה יותר של הצמיגים.

אוויר בצמיגים – מה חשוב לדעת?

אחד הדגשים המשמעותיים ביותר באשר לשימוש בטיחותי בצמיגי הרכב הוא כל מה שנוגע למילוי האוויר. את האוויר בגלגלים יש לבדוק באופן שגרתי (אחת לשבועיים-שלושה פחות או יותר). יש לוודא שלחץ האוויר תואם להנחיות היצרן, שמפורטות בספר הרכב ולרוב גם במדבקה בצד הדלת. אם אתם מתכננים על נסיעת שטח, חשוב לרוקן מעט מהאוויר בצמיגים לפני הירידה לשטח, ולמלא חזרה ברגע החזרה לכביש. אחרי נסיעות ארוכות ואתגריות, מומלץ לבחון את לחץ האוויר.

דגשים בטיחותיים להחלפה נכונה של צמיגים

החלפת צמיג היא תהליך פשוט שכל אחד ואחת מאיתנו צריכים להכיר. אם יש לכם ספק באשר לביצוע ההחלפה, מומלץ תמיד לבחון את ההנחיות בספר הרכב ואפילו להתאמן על כך. הדגשים הבטיחותיים המשמעותיים שאנשים טועים בהם לעתים קרובות הם בהרמת הרכב, בחיזוק הצמיג ובמילוי האוויר בצמיג הרזרבי. את הרכב צריך להרים באמצעות הג'ק, אותו יש להניח רק בנקודה המתאימה לכך על פי ספר הרכב (הדבר שונה בין רכבים שונים). לאחר שאתם משחררים מעט את ברגי החיזוק של הצמיג, הרימו את הרכב בזהירות ונתקו את הגלגל. לאחר ההחלפה בגלגל הרזרבי, יש לחזק את הברגים מעט כשהרכב עוד באוויר, ולבצע חיזוק מלא לאחר שהרכב יורד לקרקע. לבסוף, חשוב לבדוק את לחץ האוויר בגלגל הרזרבי לאחר ההחלפה, ולוודא שהוא תואם ללחץ האוויר שאמור להיות בו.

אל תתפשרו על איכות צמיגי הרכב שלכם

אם הגעתם למצב בו אתם צריכים לקנות צמיג חדש, אל תיקחו סיכונים – צמיגי הרכב שלכם הם לא הדבר בו נכון לחסוך. קנו אך ורק מפנצ'ריות מוסמכות, עם צמיגים מקוריים שמתאימים לרכב שלכם, בלי חיקויים זולים או צמיגים מחודשים שלא יחזיקו זמן רב ויעמידו אתכם בסכנה. צמיגי הרכב שלכם הם תנאי הכרחי לנסיעה בטוחה – אל תשאירו מקום לספק כשמדובר בבטיחות שלכם, של קרוביכם ושל שאר הנוסעים בכבישים.

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות