טיפול מותאם אישית בסרטן, מתמודדים? כנסו

אלו טיפולים קיימים? כיצד מזהים איזה טיפול מתאים? ומהן בדיקות להתאמת הטיפול? בעשור האחרון פותחה היכולת להתאים טיפול באופן אישי למחלת הסרטן המהווה פריצת דרך בתחום.

אילוסטרציה (צילום: freepik)

מחלת הסרטן היא מחלה המוכרת כמעט לכל אדם. רבים מתמודדים איתה ורבים אחרים תומכים בקרוב משפחה המתמודד עם המחלה.

מחלה זו נפוצה ביותר בגיל המבוגר ולמרבה השמחה שכיחותה יורדת בשנים האחרונות.

סוגי הסרטן השכיחים ביותר בקרב גברים הם סרטן הערמונית, הריאה ומעי הגס והחלחולת. בקרב נשים הסוגים הנפוצים ביותר הם סרטן השד וסרטן המעי הגס והחלחולת.

סוגים שונים של סרטן

אמנם 'סרטן' נחשבת למחלה אחת שבה צבר של תאי הגוף מתחלקים ללא בקרה ויוצרים גידול, אך למעשה מחלה זו כוללת בתוכה סוגים רבים ושונים של גידולים.

עד לפני שני עשורים היו נוהגים לסווג ולטפל במחלה בעיקר לפי האיבר ממנו נוצר הגידול, למשל, כל החולים להם היה גידול בריאה טופלו באופן דומה. עם זאת, רק מיעוט מהחולים הגיבו לטיפול והטיפול היה כרוך בתופעות לוואי רבות. בשנים האחרונות חל מהפך באבחון ובטיפול בסרטן בעקבות הפענוח של הגורמים הביולוגיים המאפיינים אותו. בעקבות כך, יודעים כיום לסווג את הסרטן (גם של אותו איבר) למספר רב של תתי סוגים, לפי מאפיינים ביולוגיים המהווים את הגורמים להתפשטותו.

מה הקשר בין דנ"א ומוטציות לסרטן?

המטען הגנטי, הגנום, נמצא כמעט בכל תא גוף ומורכב משרשרות ארוכות של דנ"א הכוללות את ההוראות ל-23 אלף גנים הקיימים באדם. כל גן הוא כמו מתכון ליצירת חלבון לו זקוק התא לצורך תפקודו ולבניית תאים חדשים. התאים נמצאים תחת בקרה הדוקה הקובעת מתי הזמן להתחלק ומתי יש לצורך לפנות מקום לתא חדש. לעיתים, עשויים להתרחש שינויים בדנ"א, המכונים גם מוטציות, אשר עלולים לגרום להיווצרות תאים פגומים המתחלקים ללא בקרה וכך לגרום ליצירת גידול.

היווצרות מוטציות במהלך החיים או נשיאת מוטציה שעברה בתורשה (מהורה לצאצא), אינה בהכרח מעידה על כך שתא יהפוך לגידול סרטני, במרבית המקרים מצליחה מערכת ההגנה של הגוף למנוע את המשך התרבות התא.

אולם, במקרים מסוימים מצטברים שינויים (מוטציות) המתקבעים על גבי הדנ"א. שינויים אלו אשר אינם מזוהים או מתוקנים אם הם קשורים לגנים פגומים ביכולת התא לווסת את חלוקתו התא יכול להתחלק ללא בקרה ולהפוך לגידול סרטני.

מדענים בתחום חקר הסרטן גילו שישנן מוטציות רבות שיכולות להתרחש בגנים ולגרום לתא להפוך לסרטני, והבחינו שגידולים שונים נושאים מוטציות שונות. המוטציות מהוות את המאפיינים הביולוגיים של כל גידול ומבדילים אותו מאחד למשנהו. הודות להבנה הזו החלו לפתח תרופות מכוונות מטרה לאותם מאפיינים ביולוגיים ואופן הטיפול בסרטן הפך להיות מותאם למטופל.

טיפולים חדשניים בסרטן

הפעולות הראשונות והחשובות ביותר הן כמובן אבחון וזיהוי סוג האיבר ממנו נוצר הגידול, המוטציות אשר זוהו בו והאם התפשט לאזורים מרוחקים. לאחר מכן יהיה צורך בדרך כלל בהחלטה לגבי סוג הטיפול. להחלטה זו חשיבות רבה בריפוי המחלה, הקלת הסימפטומים ובהארכת חיי המטופל . ההחלטה כיצד לטפל תלויה בראש ובראשונה במידת התפשטות המחלה. טיפול בגידול מקומי שונה מאד מטיפול בגידול שהתפשט לאיברים סמוכים או מרוחקים.

טיפול במחלה מקומית הוא פשוט יותר ולרוב יכלול ניתוח להסרת הגידול. יתכן ולניתוח יתלווה טיפול משלים אשר ינתן לפניו או לאחריו. כאשר מדובר בגידול אגרסיבי, מקובל לתת טיפול משלים על מנת להקטין כמה שאפשר את הסיכון לחזרת המחלה ואילו כאשר הסיכון לחזרת מחלה נמוך מקובל להשאיר את המטופל במעקב פעיל.

הרופא המטפל יחליט על כך על סמך מדדים שונים כגון: גודל הגידול, מידת האגרסיביות שלו, עד כמה התאים בו שונים מרקמה בריאה, שארית מחלה לאחר ניתוח ועוד.

כאשר מאבחנים סרטן בשלב גרורתי, נהוג לתת טיפול תרופתי שמטרתו לסייע בהקלת הסימפטומים ובהארכת חיים תוך שמירה על איכות חיים.

השאלה החשובה היא איזה טיפול תרופתי יהיה היעיל ביותר עם כמה שפחות תופעות לוואי.

בדיקות להתאמת טיפולים לסרטן

בדיקות מתקדמות הנקראות בדיקות גנומיות או בדיקות מולקולריות משמשות ככלי עזר בקבלת החלטות לגבי אופן הטיפול כולל והאם יש צורך במתן כימותרפיה כדי להשיג ריפוי בסרטן שאובחן בשלב מקומי. בדיקת Oncotype DX Breast, אונקוטייפ שד, שמציעה חברת אונקוטסט, היא דוגמא לבדיקה היודעת להעריך את הסיכון לחזרת סרטן שד מוקדם מסוג הר 2 שלילי, הורמונלי חיובי של כל חולה ומסייעת בהחלטה האם טיפול נלווה מסוג כימותרפיה יסייע לאחר ניתוח להקטין את הסיכון. שימוש בבדיקת אונקוטייפ שד מאפשרת לחסוך מתן כימותרפיה מיותרת לנשים להן סיכון נמוך לחזרת מחלה לפי המאפיינים הביולוגים של הגידול ומאידך לבחור לתת כימותרפיה לנשים עם גידול בעל מאפיינים ביולוגים הקשורים בסיכון גבוה לחזרת מחלה.

בנוסף, קיימות בדיקות גנומיות הזמינות במסגרת קופת החולים או במסגרת פרטית שמציעה חברת אונקוטסט אשר מסוגלות לאתר ולדווח על מוטציות שהתרחשו בגידול ואילו תרופות מכוונות מטרה יהיו יעילות כנגדן עבור מחלה גרורתית.

דוגמא לאחת הבדיקות האלו היא בדיקת ה-Tempus. בדיקה זו מתבצעת על דגימה שנלקחה בניתוח או בביופסיה בעת האבחנה הראשונית ואינה דורשת מהמטופל לעבור פרצדורה נוספת. בבדיקה ניתן לזהות את קיומם של אלפי מוטציות באופן מקביל וכך תוך כשלושה שבועות מתקבלת תמונה מקיפה לגבי הגורמים הביולוגים המהווים מטרות טיפוליות והאם קיימים טיפולים המתאימים להם.

ישנן בדיקות גנומיות נוספות המתבצעות על דגימת דם פשוטה ונקראות בשם ביופסיה נוזלית. דוגמה לבדיקה כזו היא Guardant360. בדיקה זו מהווה תחליף לבדיקה על דגימת הגידול שנלקחה בביופסיה או בניתוח וניתן להשתמש בה כאשר כמות החומר הגידולי אינו מספק לאבחון או כאשר נדרשת תשובה מהירה מאד.

איזה טיפולים יש היום?

ישנם סוגים רבים של טיפולים לסרטן. סוגי הטיפול תלויים בסוג הסרטן ועד כמה הוא מתקדם. חלק מהמטופלים יקבלו טיפול עם תרופה אחת בלבד אבל לרובם ישולבו מספר טיפולים, כגון ניתוח עם כימותרפיה ו/או טיפול בקרינה. התרופות והטיפולים הנמצאים תחת מטריית הרפואה המותאמת אישית נקראים טיפולים ממוקדים. תרופות אלו "מכוונות" לחלבונים או למוטציות הספציפיות בתוך תאים סרטניים אשר זוהו בבדיקות הגנומיות וחוסמות אותם מלהתרבות.

טיפול נוסף לסרטן הוא האימונותרפיה. אימונותרפיה היא סוג של רפואה מדויקת המעוררת את מערכת החיסון של הגוף וגורמת לה לתקוף תאים סרטניים. טיפול זה משמש לעתים קרובות בשילוב עם אפשרויות טיפול אחרות בסרטן, כגון ניתוח או טיפול ממוקד. ישנם גורמים ביולוגיים הידועים כיום כמנבאים תגובה לאימונותרפיה וניתן לזהות אותם בבדיקות גנומית כמו בדיקת טמפוס .(Tempus)

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, הודות לבדיקות הגנומיות החדשניות ולטיפולים הממוקדים החדשים שפותחו אנו רואים בשנים האחרונות לא רק עליה במשך השרדות החולים אלא גם שיפור באיכות חייהם ואף במקרים מסוימים עליה ביכולת הריפוי של מחלת הסרטן. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 072-271-3444 או לבקר באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://oncotest.co.il/.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר