עושים סדר

מה ההבדל בין מהודר, א'א' או א' בארבעת המינים?

רגע לפני שאתם רוכשים לולב, אתרוג והדסים באריזות הסגורות, אם אתם עדיין מתלבטים האם לשלם סכום גבוה יותר עבור א'א' או להסתפק במהודר, 'כיכר' עושה לכם סדר (סוכות)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
למצולם אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

התופעה, שחדרה לשוקי ארבעת המינים רק בשנים האחרונות, הצליחה כצפוי לכבוש את הרוכשים המחפשים להדר ככל האפשר - אך לא תמיד יודעים לבד את כל ההלכות וכיצד לבדוק עד כמה הלולב או האתרוג שהרימו מתוך הערימה - אכן מהודר.

המדובר כמובן באותם סטים מוכנים של ארבעת המינים, הנמכרים במחיר אחיד, בלי הקופסאות נטולות המחיר מהם קובע הסוחר את סכום הכסף שתשלם על האתרוג, לפי רמת ההבנה והניצוץ בעיניים של הלקוח.

אך האם ניתן לסמוך בעיניים עצומות על האריזות הסגורות, או שמא יש ממש בסיפורים הנלחשים מפה לאוזן על אותם אנשים שרכשו סט שהיה מקוטלג 'כשר', והמינים בו היו יפים יותר משל חבירו שרכש סט 'מהודר א'א''?

הגאון רבי אלעזר שטרן, אב"ד מאורי אור ומרבני בד"ץ קהילות, המעניק בעצמו כשרות לארבעת המינים עונה לשאלת 'כיכר השבת' כי גם אם מדובר בדבר מבורך, על כל אחד לבדוק בעצמו את הסט שרכש, ולשאול רב האם הוא אכן כשר ומהודר.

"עצם הדבר שמוכרים לציבור כל מיני רמות של כשרות - זה דבר מבורך", אומר הרב שטרן. "מי שזוכר בשנים קודמות, הציבור היה עומד במשך שעות ארוכות ליד דליים ומחפש הדסים כשרים. עדיין יש אנשים שמחפשים לבד ולא סומכים, אבל עצם הדבר - מבורך".

עם זאת הוא מוסיף, "לגבי גופם של דברים, צריכים זהירות. ברור לכל אחד שלא הרבנים יושבים ובודקים את ארבעת המינים. הרבנים נותנים הוראות ושולחים משגיחים ומפקחים, אבל בסוף יש ממיינים ולא תמיד מצליח שמה שכתוב על הניילון זה מה שיש בפועל".

"אני לא אומר שזה לא כשר, כולם כנראה כשרים, אבל לא תמיד זה בגדר מהודר א'א' בלי שום מראה אחר באתרוג, או שלושים ס"מ בהדסים, אבל לא תמיד מצליחים לעבור על הכל הצורה מדויקת ויש אחוז של טעויות".

"בנוסף, לפעמים יש מצב שבשעת האריזה זה היה בסדר אבל אחר כך, כשמעבירים את זה ממקום למקום נופלים עלים וכו', לכן מאוד מומלץ שמי שרוצה את הרמה שכתובה על האריזה - לבדוק את זה אחר כך ולא לסמוך בעיניים עצומות".

הרב שטרן ממשיך, "גם אני נותן כשרות ועושה את המקסימום שאפשר, אבל תמיד יכול לקרות באחוזים בודדים טעויות, אין מאה אחוז, לכן עדיף לבדוק שוב לבד ולשאול רב, ואם זה לא ברמה שכתוב על האריזה, אפשר בדרך כלל להחזיר".

בהתייחסות לשאלה האם יש הבדל בין המינים המקוטלגים ככשרים, מהודרים, מהודרים א' ומהודרים א'א' אומר הרב חד משמעית כי "יש הבדל".

הוא מפרט: "א'א' זה שלושים סנטימטר בלי קפיצות, א' מוגדר כ30 ס"מ עם קפיצות. בלולבים יותר קשה להגדיר, אבל א'א' זה ירוק וסגור עד למעלה וישר כמו שצריך, ובאתרוגים שהשליש העליון הוא נקי לגמרי".

"כשמביאים לרב לבדוק הוא בודק את האריזה ולפי זה קובע לא רק אם זה כשר אלא גם אם זה מה שצריך להיות", אומר הרב שטרן.

לסיום, הוא מדגיש נקודה נוספת, ולפיה, "כשקונים עם כשרות, נותני הכשרות גם מקפידים שלא יהיה של גזל או של חילולי שבת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר