אאא

מסופר על יהודי עם הארץ, שלמרות בורותו היה נוהג לשבת ולקרוא תהילים בבית המדרש.

בפעם אחת שמעו אותו מספר מתפללים שהוא קורא את הפסוק בניקוד שגוי "תעיתי כשה אובד בְּקַש עבדך "

המתפללים ששמעו זאת פרצו בצחוק גדול, ואף מיהרו לרב העיר – רבי לוי יצחק מברדיצ'וב, שהיה ידוע כמליץ יושר על עם ישראל – וסיפרו לו בתום על בורותו של היהודי.   

"אל תזלזלו בו" השיב להם הרב, שכן בטעותו גלומה אמת עתיקה".

אספר לכם מעשה שהיה, פתח רבי לוי יצחק ואמר: זאב אחד הלך ביער במשך כמה ימים ולא מצא אוכל. גבר עליו רעבונו, כשלפתע פגש בשה תועה ביער העבות.

'שמע נא, שה קטנטן' אמר הזאב, 'אני רעב עד מאוד, ואני עומד לטרוף אותך. אך אין זה מן היושר שאטרוף אותך ללא אף סיבה. ספר נא לי אפוא על חטאיך... איזה עוון ביצעת לאחרונה שבשלו מגיע לך להיטרף למוות?'

אבריו של השה רעדו מפחד. שיניו נקשו זה לזה והוא השיב: 'חוסה נא, רחם נא על נפשי העלובה! אני צעיר וחלוש, לא חטאתי מעולם ואני חף מכל פשע!'

'מהר והתוודה על מעשיך הרעים!' גער בו הזאב המורעב 'אין לי כל ספק שביצעת איזה חטא כלשהו. ספר, ספר לי חיש מהר כי רעב אנוכי.'

ראה השה שצרתו צרה ואמר: 'אכן, צודק אתה. כשהייתי צעיר לימים, ממש בן כמה חודשים, ראיתי אדם הולך בשוק כשהוא נושא חבילת קש. הייתי רעב עד מאוד ואכלתי קש אחד מן הערימה. אך אנא, זאב, אל נא תענישני בעבור חטא קטן שכזה! הלא הייתי צעיר ולא מרוע לב עשיתי זאת'!

'שתוק, בלום את פיך גס רוח מחוצף' צעק עליו הזאב. 'פושע שכמוך! אוכל קש לא לו! אתה חייב מיתה על גניבה זו שביצעת!' והוא מיהר לטרוף את השה המסכן.

"עם ישראל אף הוא כשה זה", סיים רבי לוי יצחק את סיפורו. "שונאי ישראל מחפשים להעליל ולטפול עלינו אשמות על לא עוול בכפינו. אך בלהיטותם הם מאשימים אותנו על עסקי קש, הבלים ממש.

על כך התפלל דוד המלך: "תעיתי כשה האובד בקש..." סיים רבי לוי יצחק את דבריו ובכך גם המליץ בעצמו יושר כדרכו על אותו יהודי תמים כשה שנקלה וטבע ב'קש' לעיני חבריו הלועגים.

למה אנשים עושים טעויות?

ישנן מספר סיבות ככל הנראה לטעויות.

חלקן בכלל לא רציונאליות וחלקן במודע, חלקן לוגיות, חלקן רגשיות, חלקן מתבקשות ואולי בלתי נמנעות , אך יש גם "טעויות טובות"- מה שעושה אותן לכאלה הוא העובדה הבסיסית- שלומדים מהן!

למשל, אם אדם נפל עם אישה לא טובה - הוא טעה, אם הוא ממשיך לחיות איתה למרות הסבל הוא טעה יותר.

אם הוא למד מהטעות הראשונה, נחסכה לו טעות גדולה יותר והטעות הראשונה התבררה למשל כ'טעות טובה', כי הוא לקח טעות 'בלתי נמנעת אולי' ולמד ממנה ולא העצים את הטעות.

סוג טעויות אחרות טמון גם במערכת האסוציאציות האישית שלנו:

אם ישאלו אדם "יש לך כסא?" כל אדם יבין ויפרש את השאלה אחרת, בהתאם למצבו ועולם האסוציאציות האישי שלו.

אדם רגיל יבין: 'האם יש לך אפשרות לשבת או שאתה עומד?'... נגר לעומתו יבין את השאלה 'האם יש לך כסא למכור?' וחבר כנסת יבין בכלל את השאלה 'האם יש לך כסא בממשלה הנוכחית'? כל אחד לפי איפה הראש שלו מונח.

כשסיפרו להגר"ח קנייבסקי בזמן מלחמה על "טנק" והסבירו לו על גודל הכלי מוחו לקח אותו ישר לחשוב 'האם זה כלי שמקבל טומאה כי יש בו 40 סאה לנחת' וכאשר התייעץ איתו אדם שרוצה לקנות דירה 5 חדרים הוא הגיב לו בפשטות שיהיה לו הרבה "בדיקת חמץ"...

אז מי טועה (כולנו!) ומדוע (המון סיבות!) פחות קריטי לנו כנראה...

השאלה האמיתית אולי היא למה אתה טועה (איפה הראש שלך מונח) ובעיקר איך תמנף מכאן את הטעות שלך ל"טעות טובה"...

בספרים מובא שהעושה "תשובה מאהבה" הקב"ה הופך את החטאים שלו לזכויות.

רובנו חושבים ש"תשובה מאהבה" היא דרגה רחוקה שקשה להגיע אליה, אך האמת היא שיש בה גם מן הפשטות.

ההבנה שהעוונות יכולות להפוך לזכויות היא כבר סוג של תשובה מאהבה!

להבין שאפשר להפוך "טעות" ל"טעות טובה" ומקדמת, חטא לזכות, זוהי תשובה. והיא נוצרת מ"אהבה". אהבת ה"טעות", אהבת ה"חטא" ברובד הזה, מפני שהוא זה שעזר לנו ללמוד, להתקדם, לעלות ולתקן.

ומה מונח מאחורי האהבה לחטא, ה'טעות הטובה' כי היא מתקנת?

אהבה להקב"ה!

כי הוא סיבת התיקון שלנו, כי הוא המצפן שלנו שאליו אנו מכוונים, שבגללו אנו מתקנים את הטעות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

"גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך  ומי מעכב שאור שבעיסה (יצה"ר) ושעבוד גלויות"

הרצון הפנימי האבסולוטי של כל אדם הוא "טוב".

"והנה טוב מאד"- מובא במדרש: "מאד" זה אותיות "אדם". זוהי המהות הפשוטה והבסיסית.

אך במהלך הדרך אנחנו טעינו, טועים, תועים ותוהים. 

יום כיפור הוא הזמן המסוגל למנף את הטעות, להפוך אותה ל"טעות טובה", לשקוע בעולם תוכן אסוציאטיבי מהותי, עמוק ומחובר.

ולהפוך את כל השאלות הרבות לתשובה אחת, מאהבה.

 

הרב אבי אברהם, מטפל רגשי ומנהל מרכז קומ"ה לקידום והעצמה, ממנהלי איגוד ענ"ף לנוער מתמודד

להארות ויצירת קשר: Merkazkuma@gmail.com