3 שנים לפטירתו

בן ציון שנקר ז"ל, ה"קרליבך" של המבינים

70 שנות יצירה שלא פסקה, מאות לחנים וביצועים, של המלחין והמבצע האגדי. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' מנתח את האיש והתופעה ומדוע הוא עדיין חצי נסתר (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום מסך יוטיוב)

היום, יט' חשוון, היה יום השנה השלישי לפטירתו של בעל המנגן והמלחין הדגול, ר' בן ציון שנקר ז"ל. שנקר היה אמן ייחודי כזה שהצליח ליצור שירים ויצירות שמושרים בכל בית בישראל מידי שבת ובבתי הכנסת בעולם כולו לצד יצירות מורכבות מוזיקלית שרק יודעי דבר ומבינים במוזיקה מכירים.

הוא הוציא עשרות אלבומים של שירים, חלקם בתור מבצע בלבד, לניגוני בית מודז'יץ אותם גאל ושימר לעולמים באמצעות הקלטות מוזיקליות. שנקר היה אמן המוזיקה החסידי הראשון שהקליט את שירים בצורה מסודרת. האלבום הראשון של ניגוני מודז'יץ בהפקתו ושירתו יצא לראשונה בשנת תשט"ו - 1955 ומאז שינה שנקר את עולם המוזיקה היהודית.

ניגוני מודז'יץ הן יצירות של ממש חלקן ממש מורכבות לביצוע ושנקר עם קולו המיוחד הפך להיות מזוהה במיוחד עם היצירות והניגונים העתיקים ומלאי החן.

את החלק השני של אלבומיו הקליט שנקר גם כמלחין. הוא היה מלחין פורה במיוחד שהלחין מאות שירים, על פי ההערכה כ-600 שירים. חלק גדול מהם לא הוקלט עדיין. לחניו של שנקר שהיה בוגר הקונסרבטוריון למוזיקה בניו יורק, הם כאמור בחלקם פשוטים וקלילים ובחלקם מורכבים יותר.

לשנקר היו כ-70 שנות יצירה, דבר יוצא דופן במיוחד. כך בעשור השמיני לחייו הוא הוציא את הלהיט "הטוב כי לא כלו" וחצי שנה לפני פטירתו בגיל 92... הוא הוציא אלבום נוסף אמנם מושקע פחות מבחינת ההפקה המוזיקלית אך כזה שלימד שהאמן הענק הזה לא פסק ליצור אף פעם.

אין כמעט בית יהודי בארץ או בעולם בו לא מושר מזמור ה'אשת חיל' בליל שבת בלחנו של שנקר. השיר התקבל בכל חוצות ישראל ורבים אינם מודעים לכך שהוא הלחין אותו. לימים סיפר שנקר שהוא אוהב לצאת מתפילת ליל שבת מאוחר כרבע שעה לאחר שכולם הלכו לבתיהם וכך הוא הולך ברחוב ושומע את שירו מושר מכל הבתים.

באופן מעניין בשבוע שעבר חל יארצייט של אמן נוסף שהשפיע בצורה בלתי ניתנת למדידה על המוזיקה החסידית והיהודית: ר' שלמה קרליבך ז"ל. קרליבך הצהיר פעמים רבות כי ההשפעה הגדולה ביותר עליו הייתה המוזיקה של בן ציון שנקר ומודז'יץ. הוא אף אמר שאין שיר אחד שלו שאין בו כמה צלילים מניגוני מודז'יץ. אך בניגוד לקרליבך שהפך עם השנים למוזיקה חובקת עולם, בעיקר בשל הקליטות והפשטות הגאונית של לחניו, שנקר עדיין לא מושמע ומוערך כראוי לו ככל הנראה בשל המורכבות המוזיקלית של שיריו והעובדה שלא כל תופס גיטרה יכול לבצע אותם.

אך עדיין, גם כמה עשורים אחרי שהשיר הולחן והוקלט, אין חתונה בלי 'ישיש עלייך' של שנקר שמושר בחרוזת הריקודים הראשונה לאחר הכניסה מחדר הייחוד. אין סעודה שלישית בלי "מזמור לדוד" והלל בלי "בצאת ישראל" הוא לגמרי לא חגיגי.

פורים בלי 'ליהודים הייתה אורה', אחד מניגוני הפורים המוכרים והידועים ביותר בלחנו של שנקר, הוא אינו אותו הדבר. ומביני דבר יוכלו להצביע על לחנים רבים ונוספים שמושרים בבתי הכנסת ובשולחן השבת מבלי שהשרים אותם יודעים כי מי שהלחין או ביצע אותם לראשונה היה שנקר.

בתור פסנתרן שהאזין לרבים מאלבומיו ובמיוחד לאלבומי האוסף שיצאו על ידי 'נועם הפקות' "מדור לדור" ו"מודז'יץ חי" לצד "שבת במודז'יץ", אני יכול לומר בבטחה ששנקר הוא היה מלחין ענק, מבצע נדיר ובעל רגש עצום שמעטים מתחרים בו.

שנקר לא ראה בעצמו זמר, הוא התייחס לעצמו כבעל תפילה ובעל מנגן ולכן גם כמעט ולא הופיע בצורה מסודרת. ייתכן שבחירתו המודעת שלא להפוך לזמר הופעות השפיעה אף היא על הגישה לשיריו ועל דמותו.

האזינו ללהיט האחרון של ר' בן ציון שנקר - 'הטוב' השיר הופיע באלבומו 'מבשר טוב' שיצא לפני 17 שנה בעת ששנקר היה כבר כאמור, בעשור השמיני לחייו, והפך בשנים האחרונות לשיר חובה בכל חתונה יהודית. מיטיבי הלכת שיחפשו ויאזינו לאלבום המלא יהנו משירים רבים מתוכו שמציגים את האמן הענק הזה במלוא תפארתו (אל תפספסו את 'מה נאוו' ו'מזמור לדוד').

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר