5 עצות שיעזרו לכם להשאר שפויים בגידול מתבגרים

שנות העשרה לא היו היפות בחיינו וכעת, אנו מנסים לחיות אותן מחדש דרך ילדינו ולעשות מין תיקון על הדרך. הנה העצות הטובות ביותר להורים המגדלים בני נוער ודרכים לעזור להם לפרוח (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

אם היזכרות בשנות העשרה שלכם מבעיתה אתכם ומעוררת בכם חלחלה, נסו לחיות אותן מחדש דרך ילדיכם ואולי לעשות איזשהו תיקון על הדרך. הנה העצות המקצועיות הטובות ביותר להורים המגדלים בני נוער ודרכים לעזור להם לשגשג - מכיוון שפחד איננו בא בחשבון:

1. עדכנו את סגנון ההורות שלכם

התינוקות שלכם כבר לא תינוקות. דינמיקות ישנות של כוח ושיטות להטלת משמעת, כבר אינן תקפות בימינו ובכל זאת, "בני נוער עדיין זקוקים לגבולות ותמיכה", אומרת ד"ר עליזה פרסמן, מנהלת מרכז ההורות בבית החולים הר סיני.

אנחנו צריכים להיות יותר כמו מאמנים אישיים ופחות כמו שוטרים. עם בני נוער, היועצת המשפחתית, אליסון שפר, אומרת: "מערכת היחסים הופכת למלך. כי אתם הולכים לצאת משליטה ולהשפיע והם יקבלו את השפעתכם, רק אם היחסים ביניכם חזקים".

2. התאימו את עצמכם לרוח הזמן

האם ידעתם שגיל ההתבגרות מתחיל כבר מגיל 9? על פי הפסיכולוגית למתבגרים, ד"ר ליסה דמור, הבנות מגיעות לשיא הרגשיות שלהן בגיל 13. "גיל ההתבגרות הוא מוקדם מכפי שאנחנו חושבים", היא אומרת. היו מוכנים.

3. שמרו על הטקסים המשפחתיים

שגרת השינה שהתחלתם בתקופת הינקות יכולה להתפתח לחיבוק ושיחות ליליות. הקפידו על עריכת ארבע ארוחות משפחתיות בשבוע - הכוללות ארוחת בוקר. "בלי לחץ, כדאי פשוט למצוא 15 דקות לשבת וליהנות זה מזה", אומרת פרסמן.

"זה לא צריך להיות קשור לבדיקת האוכל שהם מכניסים לפה או לכוון אותם כיצד לנהוג בחיים. הגיע הזמן לשאול את ילדיכם את דעתם, מה הם חושבים על העולם, על החיים שלהם, על החברים שלהם, כך שהם לא ירגישו כאילו השיחות ביניכם תמיד קשורות לסדר היום שלהם".

4. צפו לדרמה

יהיו התמוטטויות עצבים ועימותים. עלבונות יוטחו. דלתות יטרקו. ג'ניפר הרטשטיין, פסיכולוגית משפחתית, רואה הורים מבצעים טעות נפוצה לנוכח ההתקפות הלא נוחות הללו: "הורים לא מקנים תוקף מספיק. הם לא אוהבים לראות את ילדיהם כואבים ולעתים קרובות קופצים לפתרון בעיות כאשר הנער שלהם רק רוצה שיקשיבו לו".

היא משתמשת בעצות של אביה בתרגול שלה: "כשהייתי ילדה, הוא היה אומר לי 'בבקשה, יידעי אותי באילו אוזניים אני צריך להקשיב: בפתרון בעיות או במתן ביטוי. אם אני יודע זאת מראש, אני יודע להגיב'. זה מחזק את התקשורת בצורה חיובית באופן מיוחד.

5. אל תיקחו דברים באופן אישי

"הלוואי והורים היו מבינים שחלק גדול מהחיצים שהנער שלהם משליך לעברם, אינו אישי", אומרת הרטשטיין. "יש ללמוד להפריד, להבדיל ולהתבגר. הורים רבים מרגישים שההתנהגויות השליליות של המתבגרים שלהם נוגעות אליהם באופן פרסונלי, כאשר בתכלס, בני נוער לומדים לחקור את עולמם ולהבין אותו.

לרוע המזל, הורים נקלעים למדורה מפני שבני הנוער מוציאים אותם עליהם. "סרקזם, גלגול עיניים, גסות רוח - זה לא קל לסבול. אבל זה אופייני לגיל. היו סבלניים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר