
בשנים האחרונות, כניסתה של הבינה המלאכותית (AI) לחיי היומיום של כולנו היא בלתי נמנעת ומתקדמת בצעדי ענק. המהפכה אינה פוסחת אל אף אחד וגם אצל בני הנוער היא משנה את הדרך בה הם לומדים, יוצרים, מתקשרים ואף חושבים. לצד ההזדמנויות, גוברים הקולות המזהירים מהשפעות שליליות של הבינה המלאכותית על התפתחות המוח והיכולות הקוגניטיביות של הדור הצעיר.
מחקרים עדכניים מצביעים על כך ששימוש מופרז בכלי AI, כמו מערכות ליצירת טקסטים, תמונות או וידאו, עלול להוביל לירידה במיומנויות חשיבה עצמאית, פגיעה ביצירתיות, ואף לעיוות בתפיסת המציאות.
חוקרים ממכון MIT, למשל, מצאו כי כאשר בני נוער נעזרים תדיר ב-ChatGPT ובכלי AI דומים, המוח שלהם פחות פעיל במטלות הדורשות חשיבה מעמיקה. התוצאה: ירידה ביכולת לפתור בעיות בכוחות עצמם, פיתוח תלות במענה מיידי, והיחלשות הסקרנות האינטלקטואלית. מורים ואנשי מקצוע מזהירים כי הדור הצעיר עלול להעדיף פתרונות טכנולוגיים מהירים על פני תהליך למידה עצמאי, ובכך לאבד את היכולת להתמודד עם אתגרים מורכבים.
בעיה נוספת היא החשיפה לתוכן מזויף או מוטה. מערכות AI גנרטיביות מסוגלות לייצר טקסטים, תמונות וסרטונים שנראים אמיתיים לחלוטין, אך בפועל אינם משקפים את המציאות. בני נוער, שמוחם עדיין מתעצב והיכולות הביקורתיות שלהם נמצאות בתהליך התפתחות, מתקשים לעיתים להבחין בין אמת לבדיה. החשש הוא שתופעות כמו דיפ-פייק, פייק ניוז והפצת מידע שגוי ישפיעו על עיצוב תפיסות עולם, עמדות וערכים של הדור הצעיר שפעמים רבות דעתו היא כחומר ביד היוצר, גמישה וקלה לקבלת שינויים.
גם במישור החברתי והרגשי עולות דאגות. אינטראקציה מוגברת עם מערכות AI, במקום עם בני אדם, עלולה להקטין את ההזדמנויות לפיתוח מיומנויות תקשורת, אמפתיה ושליטה בדחפים. מחקרים של ארגונים כמו Common Sense Media ואיגוד הפסיכולוגים האמריקאי מצביעים על כך ששימוש ב-AI כחבר וירטואלי עלול להוביל לתלות רגשית, בדידות ואף לפגיעה בבריאות הנפשית.
מי שמוביל את גל האזהרות הם חוקרי מוח, פסיכולוגים, אנשי חינוך ועמותות בינלאומיות. בין הגורמים הבולטים: חוקרי MIT מהמחקר שהזכרנו, עמותת Common Sense Media, איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, וגם אנשי חינוך מהשדה שמדווחים על ירידה במוטיבציה, התמכרות לטכנולוגיה וקשיים בלמידה מסורתית.
אז מה עושים?
אז איך וכיצד מתמודדים עם התופעה? מומחים ממליצים על שילוב בין חינוך לאוריינות דיגיטלית, הגדרת גבולות לשימוש בטכנולוגיה, והעצמת מיומנויות אנושיות. חשוב ללמד את בני הנוער לזהות מידע כוזב, להבין את מגבלות ה-AI, ולפתח חשיבה ביקורתית. הורים ומורים צריכים להגדיר זמני שימוש, לעקוב אחרי סוגי האפליקציות, ולשוחח עם בני הנוער על הסכנות. בנוסף, יש להעדיף שימוש ב-AI ככלי עזר לפיתוח רעיונות, ולא כתחליף לחשיבה עצמאית. המודעות לנושא והעלתו על שולחן הדיונים מועילה הרבה להתגוננות מפני הבעיה.
הבינה המלאכותית כאן כדי להישאר, אך האחריות לשימוש מושכל ובטוח בידיים שלנו. רק באמצעות חינוך, גבולות והעצמה אישית – נוכל להבטיח שהטכנולוגיה תשרת את הצעירים, ולא תשלוט בהם.
0 תגובות