9 שנים לפטירתו

האיש שיכל להיות כוכב רוק אבל חזר ליהדות

שמו אולי פחות מוכר לחובבי המוזיקה היהודית הישראלים, אבל בארה"ב הוא אחד ממייסדי המוזיקה היהודית המקורית. סיפורו המרתק של הזמר משה יס שהיום הוא יום היארצייט שלו (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

היום לפני תשע שנים הלך לעולמו, הזמר והיוצר החב"די הנודע, משה יס. אם אינכם מכירים את שמו כנראה שאינכם מגיעים מבית אנגלו-סקסי. שיריו של משה יס, בעיקר באנגלית, ליוו דור שלם כשקולו משמש גם כחלק בלתי נפרד מאלבומי המוזיקה הבלתי נשכחים של המלחין והכותב האגדי, אייבי רוטנברג.

סיפורו של משה יס מתחיל בשלהי מהפכת שנות השישים, יס, קנדי ממוצא יהודי, התגלה בגיל צעיר ככותב שירים ונגן גיטרה מוכשר במיוחד. כצעירים רבים באותה תקופה, הוא מצא את עצמו בקליפורניה, בירת ההיפים העולמית, והחל להופיע עם להקות שונות ומשונות. מהר מאוד הוא מצא את עצמו מנגן לצידם של ענקי התקופה כדייויד קרוסבי, ג'פרסון איירפילן ו"האגודה", במקביל לקריירת סולו כזמר בלאס וגאס ובהוליווד.

בשנת 1978, התקרב משה יס אל היהדות, נטש את הקריירה המצליחה ככוכב רוק בארה"ב, ועבר ללמוד בישיבה בירושלים, שם הכיר את נגן הוויולה, שלום לוין ויחד הם הקימו את להקת "מגמה".

עד היום מדובר באחד הצמדים הבולטים במוסיקה היהודית באנגלית, ומהחלוצים הראשונים אשר יצרו מוסיקה יהודית מקורית שאינה מבוססת על מילים מהמקורות. הלהקה הוציאה שני אלבומים ואלבום הופעה חיה, וכמה מהשירים שיצרו השניים יחד הפכו לנכסי צאן ברזל בקרב קהילות יהודיות דוברות אנגלית, דוגמת "זיידי".

משה יס מבצע את הלהיט הגדול שלו - זיידי

במהלך השנים לאחר מכן הוציא יס אלבומי סולו נוספים, אך הם זכו לפחות הצלחה מאשר זכתה להקת 'מגמה'.

בד' שבט שנת תשע"א, בגיל 65, נפטר משה יס ממחלה קשה. סביר להניח שלשברון הלב על חוסר הצלחתו הייתה השפעה מכרעת על מצבו הבריאותי. וניתן רק לדמיין מה היה קורה לו היה יס מקבל את ההערכה לה היה ראוי האיש שנטש את הבמות הגדולות של הרוק לטובת קריירה של אמן יהודי דתי.

יס בעיקר דרך פעילותו ב'מגמה' היווה השפעה אדירה על המוזיקה היהודית באנגלית. יצירתו של יס הייתה פתח לסדרות אלבומים באנגלית אותם כתב ויצר המלחין והכותב הבולט ביותר במוזיקה היהודית באנגלית, אייבי רוטנברג, החל מאמצע שנות ה-80.

רוטנברג שהושפע רבות מאד מאלבומי 'מגמה' ומשה יס יצר סדרה נוספת של אלבומים באנגלית - "JOURNEYS" (מסעות) שירי "סיפור" שהיו למעצבי דעה בקרב קהילות דוברי אנגלית ברחבי העולם כשגם בסדרה זו הוא חבר למשה יס שהיה חלק מרשימת הזמרים המפוארת שביצעה את השירים.

בסדרת 'מסעות' יצאו 4 אלבומים החל משנת 1984 ועד לשנת 2003 אז יצא האלבום האחרון בסדרה, בשלושת האלבומים הראשונים היה משה יס ברשימת המבצעים. האלבומים זכו לפופולריות עצומה ושירים מתוכם הפכו ללהיטים גדולים. ניתן למנות את "נשמל'ה" בביצועו הבלתי נשכח של גדול הזמר החסידי מרדכי בן דוד ורדיגר, "זיכרונות" ו"מאמא רחל" בביצועו של הזמר החסידי יעקב שוואקי מהאלבום האחרון בסדרה. שיר נוסף מהאלבום הרביעי הוא "Dreams come true" שיר שאייבי רוטנברג כתב עבור להקת ישיבת התפוצות שביצעה אותו במופע האיחוד שלה בקרנג'י הול ב-1992.

רוטנברג ומשה יס שיתפו פעולה בפרויקט נוסף, השניים הוציאו יחד שלושה אלבומים לילדים בסדרת – Marvelous Midos Machine (מכונת המידות המופלאה). רוטנברג עבד עם משה יס בשלושת האלבומים הראשונים של הסדרה מתוך ארבעה, כשהאלבום הרביעי שיצא בסוף שנת 2011 הוקדש כמחווה לזכרו של יס.

באופן מעניין המוזיקה המקורית באנגלית הייתה בארה"ב - בה היא הייתה פופולרית, כל העת מקבילה למוזיקה החסידית ולא מתחרה שלה. כך השתתפו באלבומי ג'ורניז זמרים מוכרים במוזיקה החסידית ללא חשש שהדבר יפגע בהם וגם ההברה שרווחה בהם במקרה של מילים מהמקורות הייתה של ההברה האשכנזית המזוהה כל כך עם המוזיקה החסידית.

ניתן לומר, כי בניגוד למוזיקה היהודית המקורית שנוצרה בישראל והוגדרה מיד כ-"מוזיקה אלטרנטיבית" וכביכול תחליף ומתחרה מאיים למוזיקה החסידית, בארה"ב קיבלו השירים המקוריים מקום של כבוד לצד אלבומי המוזיקה החסידית והפכו לפופולריים במיוחד בשל יכולתם להתאים גם לקהלים שאינם דתיים במיוחד ופחות מתחברים למילים בעברית מהמקורות.

משה יס ז"ל היה ללא חולק אמן ענק, שיצירתו תלווה עוד שנים רבות את חובבי המוזיקה היהודית באנגלית. יהי זכרו ברוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר