שידור חוזר

רגע לפני: משדר הבחירות מ'אולפן כיכר החדש' • שידור חוזר

12 שעות לפני פתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-23, הישר מ'אולפן כיכר החדש' - משדר בחירות מיוחד עם נציגי המפלגות ובכירי הפרשנים והעיתונאים • הפרשנויות, הדיווחים וההערכות (כיכר TV)

(ניהול אולפן: אריאל ליבא ויוחנן בלייך • הפקה: איציק אוחנה • צילום: חיים גולדברג)

12 שעות לפתיחת 10,631 הקלפיות ברחבי הארץ, בבחירות לכנסת ה-23, והליכת 6,453,255 בעלי זכות בחירה לבחור את המפלגה שתייצג אותם בכנסת הבאה, שידרו היישר מ'אולפן כיכר החדש' - משדר בחירות מיוחד, בשידור חי, עם נציגי המפלגות ובכירי הפרשנים והעיתונאים, לסיכום מערכת הבחירות היצרית, הקמפיינים של המפלגות, ההסתה האנטישמית והמחלוקות - עם כל ההערכות והפרשנויות לקראת יום הבוחר.

במשדר, בהגשת פרשן 'כיכר השבת' ישי כהן, השתתפו נציגי המפלגות, שרים וחברי כנסת, בהם: שר הביטחון נפתלי בנט, ח"כ ניר ברקת, השר לשעבר אריאל אטיאס, ח"כ ישראל אייכלר, ח"כ משה ארבל, ח"כ יועז הנדל, ח"כ מתן כהנא; אנשי התקשורת: אבי רבינא, אבי מימרן, יצחק נחשוני, איציק סודרי, אריה ארליך, עו"ד אברהם יוסטמן - איש 'אגודת ישראל', אברהם ובר - איש 'דגל התורה', עו"ד איתמר בן גביר, יוסי דייטש, עו"ד משה מורגנשטרן, בצלאל כהן, מנדי גרוזמן, איציק אוחנה ואורחים נוספים.

כותרות המשדר

שר הביטחון נפתלי בנט מתחייב באולפן: אשאר נאמן לגוש הימין ולבנימין נתניהו גם אם הוא לא ישיג 61 מנדטים. לא ניהלתי מגעים עם בני גנץ.

בנט על בן גביר: גם אריה דרעי יכל להתנדב ולשלב את בן גביר ברשימת ש"ס. אני לא רוצה להיכנס להיסטוריה, וכרגע צריכים להיות מרוכזים ביום הבחירות.

בנט: אני חושב שאנחנו הכתובת המתאימה ביותר לחרדים העובדים. ואני מבטיח שבמידה ואהיה שר ביטחון אני יקצר את גיל הפטור לגיל 21, כי אני מאמין שלצאת ולרכוש מקצוע בגיל צעיר, יעזור הרבה יותר מאשר בגיל 24. אנחנו צריכים צה"ל חזק, עולם התורה חזק.

ניר ברקת

ח"כ , המיועד לתפקיד שר האוצר מטעם מפלגת הליכוד, אופטימי באולפן: בסקרים הפנימיים שלנו אנחנו מגיעים ל-60 מנדטים.

ברקת: אנחנו פסע מניצחון. אני קורא למצביעים לגלות אחריות ולצאת להצביע לגוש הימין.

ברקת: הנאמנות של אריה דרעי לנתניהו - מוחלטת. עדיף שימינה תקבל מנדט פחות, ושהליכוד תהיה מפלגה גדולה יותר מכחול לבן.

ברקת, המיועד לשר האוצר הבא מטעם הליכוד: ראש הממשלה אהב מאוד את צורת העבודה שלי. החרדים יכולים להיות רגועים. לא יהיו קיצוצים כלכליים ולא נקצץ לישיבות.

ברקת מסביר מדוע בני גנץ, למרות שהיה רמטכ"ל, לא יכול להיות ראש ממשלה: "הוא לא מבין בכלכלה".

ח"כ משה ארבל (ש"ס): יש אדישות ברחוב, אבל זה צפוי בגלל שאנחנו במערכת בחירות שלישית ברציפות.

ארבל: כל קול קריטי. המפלגות החרדיות הפסידו מנדט בגלל 68 קולות. למרות השוני, אנחנו עובדים במהלך הקדנציה בשיתוף פעולה עם יהדות התורה, וזה חשוב מאוד לציבור החרדי כולו.

ארבל עונה למשה גפני שקרא לספרדים שנעזרו ביהדות התורה להצביע לו: "לא מצביעים לאריה דרעי או למשה גפני. אנחנו מצביעים לפי הוראות מועצות גדולי וחכמי התורה".

ארבל על עליית ח"כי יהדות התורה לגאון רבי מאיר מאזוז: "אני סמוך ובטוח שהקולות של תלמידי כסא רחמים יבואו לש"ס בהסכם העודפים שיש לנו עם ג'".

ארבל: אנחנו לא צריכים להתעסק בזה עכשיו. המטרה שלנו זה לצאת מחר מהבית ולהצביע. יש לנו סיכוי להגיע למספר דו ספרתי של מנדטים.

ח"כ ארבל מגיב לסרטוני ההסתה של איווט ליברמן: "חבר טוב שלי קיבל יריקה ביציאה מפתח תקווה. התופעות האלה לא זכו לגינוי נרחב".

ישראל אייכלר

ח"כ (יהדות התורה): הציבור רדום בגלל שיש בחירות בפעם השלישית. אבל ברגע האמת, כשהבית בוער, כולם ייצאו להצביע.

אייכלר: אם למישהו יש תלונות על אחד הח"כים, שיצביע למפלגה חרדית אחרת. לא למפלגה כמו מחל - הם בצד השני.

אייכלר: בקדנציה האחרונה, נתניהו היה הטוב ביותר לציבור החרדי.

אייכלר על ההסתה של ליברמן: עשינו טעות שלא הגבנו לו מיד. דרעי לא מבין רוסית, ורק אחרי ש'סכנה מביתנו' תרגמו את ההסתה של איווט, הבנו את גודל הסכנה. היום, גם דרעי יסכים איתי שצריכים להגיב לו.

אייכלר: הגיעו ארבעים אברכים מאנגליה לחסידות בעלזא, והם כאן כדי להצביע - בהתאם להוראת האדמו"ר, כי היום ההכרעה זה על מנדט או שתיים.

אייכלר מסביר מדוע הוא מגיב לליברמן: "לא בשביל להעיר את הציבור החרדי, אלא כדי שהוא לא יעז יותר להתבטא נגד החרדים, כמו שבארה"ב אף מועמד לא יעז להתבטא נגד היהודים".

אייכלר: מי שלא מצביע מחר בקלפי, נותן יד לפושעים ומקל לאלה שרוצים להכות את הילדים שלנו.

אייכלר: אני קורא להצביע ג', אבל שכל אחד ישמע בקול רבותיו ומחר - אני אוהב כל יהודי שיבוא להצביע ליהדות התורה או לש"ס.

אריאל אטיאס

השר לשעבר : ההישגים הגדולים לעולם התורה - הם בזכות העבודה שלנו עם בנימין נתניהו. צריך את ש"ס חזקה, כדי לשמור על ראש הממשלה.

אטיאס: כדי להקים ממשלה, מספיק רוב רגיל. רק צריכים שלא יהיה מספר גבוה יותר של מתנגדים. לכן, שי סיכוי לבני גנץ להקים ממשלה עם הימנעות של ליברמן והרשימה המשותפת.

אטיאס: אני מכיר את ליברמן ואי אפשר להסביר אותו. בשביל להפיל את נתניהו מראשות הממשלה זה מצדיק את כל ההתנהלות שלו?.

אטיאס: אם לנו לא יהיה רוב של 61, לא נגיע לבחירות רביעיות אלא הצד השני יקים ממשלה - והם כבר חצו את הקווים. ליברמן יצטרף אליהם ולכן אנחנו כבר לא בקמפיין. אנחנו כבר צריכים לצאת ולהצביע.

אטיאס עונה לגפני: תנועת ש"ס הוקמה כדי לרומם את קרן הציבור הספרדי. מרן הרב עובדיה היה בוכה לפני הבחירות והיה בלחץ עצום. אם נהיה חלשים, אף אחד לא יעזור לנו - גם לא האשכנזים.

חוק הגיוס - אטיאס באולפן: הגענו להסכמות על נוסח מותאם לחוק. אם בני גנץ יקים ממשלה - יהיה חוק גיוס חדש.

אטיאס יחזור לפוליטיקה? אני לא מתגעגע לזה. אני כאן רק כדי לעודד הצבעה לתנועת ש"ס. אני גאה לעזור למפלגה.

פאנל החרדים העובדים:

הרב בצלאל כהן

: הטענות של המפלגות החרדיות נגד הממלכתי חרדי - נכונות. העובדה שיאיר לפיד ניצל את זה להתנגחות בחינוך החרדי הייתה עיוולת.

עו"ד משה מורגנשטרן: ההנגדות אינה רק בגלל העבר, אלא גם צופה פני עתיד. מה נעשה אם בעתיד יקימו שוב ממשלת יאיר לפיד?

הרב בצלאל כהן: האם המפלגות החרדיות דואגות לתעסוקה, לחייל החרדי, לסטודנט החרדי, ולא רק בתקופת הבחירות?

עו"ד מורגנשטרן: אז מי נלחם למען ההפרדה באקדמיה? המפלגות החילוניות?

כהן: במשך שנים, מוסדות החינוך של חסידות צאנז וחב"ד היו בממלכתי דתי - ואף אחד לא פצה פה. אם יש מישהו שתדאג לחרדים העובדים, זה מפלגת ימינה.

המפלגות החרדיות פתחו במרדף אחרי החרדים העובדים: כהן: זו בשורה, אבל זה התחיל רק אחרי שהקימו לפני עשור את מפלגת טוב.

כהן: רוב החרדים העובדים מצביעים ליהדות התורה. אני החריג. אני חושב שמשה גפני לא מייצג אותנו, אריה דרעי אולי, מעט. מי שעשה למעננו רבות, הוא דווקא אלי ישי.

מורגנשטרן תוקף: מדובר בקבוצת אנשים שאין להם רב שמצהירים שלא מעניין אותם. לא חוק הגיור, לא הגיוס ולא השבת - רק תקציבים וממ"חים.

מתן כהנא

ח"כ (ימינה) בתגובה ראשונה להודעת עו"ד איתמר בן גביר שעוצמה יהודית תרוץ עד הסוף: מי שיצביע לו, זורק קולו לפח. אני קורא לכולם להצביע ל'ימינה' כי רק אנחנו נתנגד להקמת מדינה פלסטינית.

כהנא תוקף את בן גביר: אין לו 84 אלף קולות. יש הרבה אנשים שהתפתו לשקר שלו שהצבעה בשביל עוצמה תציל את גוש הימין. מי שכועס, שלא יצביע לנו אלא למפלגה ימנית אחרת - אבל רק אנחנו נמנע הקמת מדינה פלסטינית.

כהנא מסביר מדוע לא צירפו את בן גביר לימינה: הוא מבריח יותר קולות ממה שהוא מצרף. אין מה להצביע לו - זה לזרוק קול לפח.

כהנא: ישבתי היום עם אלי אבידר ממפלגת ישראל ביתנו ויש להם כבר קואליציה סגורה של כחול לבן, איווט ליברמן, העבודה ומרצ והימנעות של המפלגות הערביות.

כהנא: אנחנו נאמנים לגוש הימין ולראש הממשלה בנימין נתניהו. אנחנו הרבה יותר ימניים מהמפלגות החרדיות.

כהנא מסביר למה החרדים העובדים יכולים להצביע 'ימינה': אנחנו דואגים לקודשי ישראל, לא פחות מאחינו החרדים. אל תשכחו את הבטחת הבחירות של שר הביטחון נפתלי בנט לפטור את החרדים מגיוס בגיל 21.

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן): התחייבנו כבר אלף פעם שלא נקים ממשלה עם הרשימה המשותפת. אנחנו חושבים שהערבים צריכים להיות חלק ממדינת ישראל, אבל לא הרשימה המשותפת מייצגת אותם. נתניהו מנצל את זה לקמפיין שקרי.

הנדל: כחול לבן היא מפלגת מרכז. כמו שאני מציע ללמוד יהדות, צריך גם לקרוא את המצע שלנו כדי שיוכלו לתקוף אותנו - כי בסוף יש מצע שקובע למרות שיש אצלנו אנשי ימין ואנשי שמאל.

הנדל מגיב לדברי דרעי באולפן כיכר כי השמאל זה נגד התורה: הייתי בצבא עם אנשי שמאל. בתי העלמין מלאים באלפי חיילים שהיו אנשי שמאל שמסרו את חייהם למען המדינה הזאת, בזמן שאריה דרעי, אני לא יודע מה עשה בזמן הזה. שיתבייש.

הנדל: אין לי שום דבר נגד החברה החרדית. הם אחים שלי, למרות שיש לי ויכוח עקרוני עם הציבור החרדי על הצביון היהודי של מדינת ישראל. מי יהיה הרב הראשי, ומה יעלה בגורל השבת בפרהסיה הציבורית.

הנדל מגיב להסתה של איווט ליברמן נגד הציבור החרדי: אני נגעל מזה. מי שלא מצליח לרסן את עצמו, עושה נזק ארוך טווח.

פאנל סוער בהשתתפות יצחק נחשוני, עורך עיתון מרכז העניינים; אבי מימרן, מגיש המהדורה המרכזית ברדיו קול חי; אריה ארליך, עורך מגזין עיתון משפחה; ואיציק סודרי.

סודרי: יש אפשרות להגיע ל61 מנדטים לגוש הימין, אבל יש חשש כבד משאננות בציבור.

מימרן: אני לא אוהב את העימות בין גפני לדרעי. עד מחר שיעשו את הכל כדי להוציא כמה שיותר אנשים להצביע, אבל אחרי הבחירות שישלבו ידיים וימשיכו לעבוד יחד.

ארליך: לא חושב שיש אנשים שיש ויכוח אמיתי בין גפני לדרעי. המטרה היחידה צריכה להיות לשחזר את ההישג של הבחירות הקודמות.

נחשוני: גם הרב שך היה סבור שהספרדים צריכים להצביע רק ש"ס.

מימרן: מי שלא יצא להצביע, אסור לו להתלונן ואסור לו יותר לפצות פה על שום פוליטיקאי חרדי, ואל על האפליה. חייבים להצביע מחר.

סודרי: כשגפני מגיע לציבור שאמור להצביע ש"ס וקורא לו להצביע ג', יש אנשים שאומרים שיש מחלוקת ולכן הם נשארים בבית.

מימרן: חשוב להביא כל קול למפלגות החרדיות. כדאי שגם דרעי יפתח מטה בפלג הירושלמי.

ויכוח סוער על בני גנץ: ארליך: הוא לא רק מחרים את כלי התקשורת החרדים, אלא גם את אנשי התקשורת החרדים שעובדים בכלי תקשורת כלליים.

מימרן מסביר: אין לא עמדה סדורה בנושאי דת ומדינה ולכן הוא לא יכול להתראיין אצל החרדים, בניגוד ליאיר לפיד.

ארליך: הוא לא קרוץ מחומר של ראשי ממשלה.

נחשוני: זה שהוא לא מגיע להתראיין אצלנו, מלמד שהוא יודע שאנחנו בקיאים יותר טוב ממנו בחומר.

מימרן: כשאני רואה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לועג לבני גנץ - זה לא ראוי.

יוסי דייטש: הרחוב אולי רדום, אבל הציבור מבין את גודל השעה. גם החרדים העובדים יצביעו לנו כי הם מבינים יותר טוב מכולם את גודל ההסתה נגד המגזר.

יואל שוורץ

(המטה החרדי בימינה): יש אלפי חרדים שלא מוצאים בית במפלגות החרדיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר