ביקורת אלבום

הופתעתם או לא? נפתלי קמפה לא מאכזב

הזמר והיוצר נפתלי קמפה השיק לא מכבר את אלבומו השני. 'המבקר' נתנאל לייפר האזין לאלבום בכובד ראש וחזר כדי לספר לכם האם קמפה צלח את משוכת האלבום השני (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יוסי רוזנבוים)

האלבום השני הוא הדבר המאיים ביותר על זמר עם אלבום בכורה מצליח. החשש שהאלבום לא יעמוד בציפיות המאזינים, החשש להיעלם דווקא אחרי תקופה של הצלחה והכרה והחשש העמוק ביותר שהיצירתיות אולי רוכזה כולה באלבום הראשון ונעלמה לה. עם כל השדים האלה התמודד בהצלחה הזמר והיוצר המוערך, נפתלי קמפה, באלבומו החדש - "אנה אלך".

קמפה פרץ בסערה לפני כשנה וחצי עם אלבומו הראשון "ליחדא שמא", אלבום מרענן שעדיין יושב על משבצת המוזיקה החסידית, אך מבחינה מוזיקלית היה חופשי ומגוון יותר. האלבום פרץ בסערה למוזיקה היהודית וזכה להשמעות רבות בכל כלי התקשורת ולאהדה רבה בקרב בני הישיבות שחיבקו את סגנונו המוזיקלי הנעים, שהעניק להם מצד אחד את החמימות הישיבתית לצד מוזיקה אוורירית יותר מהרגיל במוזיקה החסידית.

טעימה משירי האלבום

קמפה מלבד היותו זמר נעים ומלא רגש שמסרב להיכנע ליומרנות ושירתו צלולה ונקייה ממניירות, הוא המלחין של כמעט כל שיריו. זאת, מלבד שני חצאי שיר עם אלי קליין, שיר אחד של ר' שלמה קרליבך אותו הוא מבצע כמיטב המסורת ושיר נוסף בו מתארח המלחין האגדי יוסי גרין כמלחין וגם כזמר.

בדומה לאלבום הקודם, מלבד הבחירה הנבונה סוף סוף להסיר את הרעמה הקרליבכית שלו, גם הפעם עשה קמפה את הבחירה הנכונה כשעבד עם צמד החברים הוותיקים שלו, אלי קליין ואיצי ברי. נראה שהשניים מכירים היטב כל ניואנס באישיותו המוזיקלית של קמפה וכל צליל באלבום יושב בול על הקונספט אותו מציג קמפה.

אחד הדברים שהכי מורגשים באלבום החדש, הוא התחושה שכל שיר מכוון להיכן שהוא. הן מבחינת היצירה והסיפור שמאחוריו והן בתחושה שקמפה חשב היטב כיצד ליצור לו את המקום גם להתבצע בעולם האמיתי. כך לדוגמא עושים קליין וברי שימוש חכם ונכון במחיאות כפיים, שיוצר תחושה קומזיצית חמימה. לדוגמא, בשיר "כי הם חיינו", שיר שמחה מצוין אותו הלחין קמפה עם קליין, הם מכוונים אותו כהמשך ישיר להצלחת הענק מהאלבום הראשון "בעבור אבותינו", שיר שהפך לפריט חובה בכל מסיבת חומש אפשרית. השיר שנפתח בשירת מקהלה ומחיאות כפיים נלהבות, נשמע כמו שיר ההתלהבות והריקודים שאמור להגיע מיד אחרי סיום 'בעבור אבותינו' השקט והרגשי יותר.

הסיפורים מאחורי השירים של האלבום

גם השיר "לבוחן לבבות" נפתח בצורה מחוכמת בנוסח החזני המוכר מתפילות הימים הנוראים למילים של השיר וזאת כדי להזמין את בתי הכנסת בראש השנה הקרוב לאמץ את הלחן החדש של קמפה וקליין. הפיוט שלא זכה עד היום ללחן שתפס, קרץ ככל הנראה לקמפה שהלחין לו לחן קליט וקל לשירה, שאני מהמר שהוא בעל פוטנציאל לא רע להפוך לנוסח במקומות רבים.

גם אם אתם בעלי אוזן מוזיקלית מחודדת במיוחד לא תוכלו לחוש בכך שכל התופים באלבום מבוצעים בצורה אלקטרונית על ידי צמד המעבדים המוכשר. קליין וברי עשו שימוש בהקלטות איכותיות במיוחד של מערכות תופים והתוצאה פשוט מצוינת בכל קנה מידה.

מומלץ להאזין לשיר הנושא "אנה אלך", שיר רגש מעולה שנותן לקמפה ביטוי ווקאלי מצוין. בשיר זה כמו בשירים נוספים באלבום יש גם מעט תבלון אתני שמעניק לשיר גוון נוסף. שיר מעולה נוסף הוא "חמדת כל ישראל", בלחנו של יוסי גרין. המילים המפתיעות של הגאון מוילנא מתוך מכתבו לתלמידיו בעת שרצה לעלות לארץ ישראל והלחן של גרין בשילוב שירתו הנהדרת של קמפה, פשוט תענוג לאוזן.

אל תפספסו את השיר "ויבשר לנו" בלחנו של קרליבך. רבים שרים משיריו הפחות מוכרים של הרבי המרקד. רבים מעבדים אותם מחדש, אך רק מעטים מצליחים לגרום לשיר להישמע כאילו הם הלחינו אותו. קמפה לוקח את השיר הנפלא הזה למחוזותיו הוא והוא פשוט תענוג להאזנה. גם באלבומו הראשון עשה קמפה שימוש בשני שירים לא מוכרים של קרליבך והבחירות שלו פשוט מצוינות. הייתי שמח לשמוע אפילו אלבום שלם כזה, שיגלה עוד צדדים מוזיקליים קסומים כל כך ביצירתו של ר' שלמה קרליבך.

אם אהבתם את קמפה באלבום הראשון, האלבום החדש שלו הוא המשך ישיר שלו, עם לחנים קליטים, נעימים שילוו אתכם לאירועים, קומזיצים או סתם כשבא לכם לשמוע משהו שמח או מלא רגש. קמפה לוקח את המוזיקה החסידית למקום הנכון והיצירתי יותר. הייתי שמח לראות אותו גם כותב מעט מילים משלו כפי שהתחיל לעשות בשיר האחרון באלבום ('מעיין החיים') או מלחין טקסטים קצת יותר מורכבים מבלי לחזור על אותם המילים שוב ושוב, דוגמת בשיר "לב שבור". אך למרות הביקורת, עדיין קמפה מצליח לעשות זאת בחן רב שמעניק לו נקודות זכות רבות. האלבום החדש הוא דוגמא מצוינת לאיך המוזיקה החסידית צריכה להיות - יצירתית מחד, אך גם מחוברת ונטועה עמוק בעולם הרגש והמקורות. אני כבר מחכה לאלבום השלישי וברור לי שקמפה נמצא פה כדי להישאר ולהעשיר את פס הקול המוזיקלי והרגשי שלנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר