תשאירו את הילדים המיוחדים בדירות / חיים פרקל

השנה, בשונה מעשרות השנים האחרונות, חזקי בני המיוחד, לא יסב עמנו לשולחן 'ליל הסדר', הוא יישאר לצד חבריו בדירה. זה קשה ומפתיע, אך מחויב מכורח המציאות. בשורות הבאות אסביר מדוע זו מציאות מחייבת, ואשתדל להקל על ההורים והמשפחה, המתקשים לעכל כי בנם או בתם המיוחדים לא ישהו לצדם בליל הסדר (טור)

חיים פרקל | כיכר השבת |
אילוסטרציה בלבד (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הפעלת שבעים וחמש דירות לאנשים עם מוגבלות מאתגרת בימי שגרה, מבחינה טכנית ותפעולית, וכן בהיבט הרפואי נפשי – התפתחותי. אך קשה שבעתיים בימי חירום בהם אנו נמצאים כיום. המשק כמעט מושבת, חנויות סגורות, אין תחבורה ציבורית סדירה, המצב מקשה מאוד על הצטיידות הדירות ותנועה חופשית של הצוות.

אני מביט בהשתאות סביב, בוחן את התנהלותם של הצוות המקצועי והמסור בימים אלו דייקא, ובעיני נקווית לחלוחית, כן, זה הדבר הכי מרגש שראיתי בשנים האחרונות, מאות אנשים מהם בעלי משפחות, מתמסרים במשך שעות רבות בכל יום למענם ולרווחתם של אנשים עם מוגבלות המתגוררים בדירות. כמנהל זה מפעים, כאבא זה מרגש, מרגש במובן הפשוט של המילה. אני מוצא את עצמי חושב על הצוות לעיתים תכופות ודומע, המסירות הזו לא מובנת מאליה, מאות אנשים שהדבר הכי חשוב עבורם אלו הדיירים, זו תעודת כבוד עבורנו כיהודים.

מידי שנה זו תקופה זו מתאפיינת בהתארגנות לחג הפסח, כאשר 50% מהדירות מקיימות ליל הסדר בדירה. ביתר, הדיירים יוצאים להורים לחגוג את 'ליל הסדר', והדירות נפתחות שוב במוצאי החג הראשון ומנצלות את ימי חול המועד בדירה למגוון פעילויות וטיולים.

תשאירו את הילדים המיוחדים בדירות – חיים פרקל

לא כן השנה, מתוך אחריות לשלומם וביטחונם של הדיירים, אשר נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה. כמי שאמונים על הציווי 'ונשמרתם', קיבלנו החלטה לקיים ליל הסדר בכל אחת משבעים וחמש הדירות, למרות הקושי הכרוך בהתארגנות טכנית ותפעולית. אנו עושים מאמצים מרובים בימים אלו על מנת לאפשר את קיום ליל הסדר בכלל הדירות. בנוסף, עמלים לאייש כל דירה עם מדריך מנוסה אשר ישהה לצד הדיירים וינהל את שולחן הסדר.

את ההחלטה להשאיר את הדיירים גם בליל הסדר קיבלנו לאחר שעות רבות של חשיבה וניתוח נתונים. כאשר לקחנו בחשבון גם את הצד הרגשי של ההורים והמשפחות, והיבטים נוספים. אך למעשה אנו מבכרים להתמודד מול הקושי הרגשי של אי השתתפות בליל הסדר המשפחתי מאשר לחזות במציאות קשה יותר של דיירים שידבקו ח"ו בנגיף, מה שעלול להוביל לתוצאה מכאיבה וקשה ה' ישמור.

האמת, כאבא לבן עם מוגבלות המתגורר בדירה של 'עלי שיח' ומוגדר כעצמאי מבחינה תפקודית, הייתי שמח לראותו משתתף בשולחן 'ליל הסדר' בביתי, כמו בכל שנה. קשה לי לחשוב על היעדרותו משולחן הסדר. אך כמי שרוצה בטובתו ובשמירה על בריאותו ללא פשרות אני מבין כי הדבר הנכון בשבילו להישאר בדירה גם בליל הסדר, למרות הפן הרגשי עבורי ועבורו הכרוך בכך.

מהרגע הראשון לקחנו את אזהרות משרד הבריאות בחומרה יתירה, ואסרנו באופן מוחלט את יציאת הדיירים שלא לצורך חיוני, לשמחתנו הרבה, למפרע זה הוכח כצעד נכון, מדובר על מאות דיירים שבאופן מעשי נמצאים במעין בידוד בדירות מזה מס' שבועות, וכתוצאה מכך בריאותם נשמרת כדבעי.

הורים יקרים, בני משפחה, אנא חוסו על יקירכם, הישארותו בדירה היא טובתו, הדירה היא המקום הכי בטוח עבורו מבחינה רפואית, בדירה אנו שומרים שלא ייכנסו אורחים, מקפידים על פעולות היגיינה לחומרא, והסיכוי לחשיפה לנושאי נגיף נמוך מאוד. אלו דברים שלא ניתן לשמור עליהם בביתכם, מעבר לכך, חשבו על שבועיים יקרים מפז, בהם מי שיצא מהדירה לא יכול לחזור בהתאם להוראות משרדי הבריאות והרווחה, והוא ייאלץ לשהות בבית יחד עם בני משפחה רבים שאין לנו בקרה ראויה עליהם, זהו סיכון גדול מידי בשביל הרווח של שעות 'ליל הסדר' לצדכם.

אני אתכם בקושי הרגשי, אך חש אחריות רבה מכדי לאפשר להם לצאת מהדירה למקומות לא מבוקרים.

כוונתי בשורות אלו היא גם עבור אלו שבנם נמצא תחת אחריות עמותות אחרות המפעילות מסגרות חוץ ביתיות. התעקשו נא על הישארותם בדירה גם בליל הסדר. זהו טובתם. זהו בקשתם. הם אולי לא מבטאים זאת בדרכם, אך האחריות בסופו של דבר היא עלינו ההורים. החובה והרצון לשמור על בריאותם היא גם שלנו כהורים.

בציפייה ובתפילה שנזכה עוד השנה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים בביאת גואל במהרה!

[הכותב הינו מנכ"ל עמותת 'עלי שיח' המפעילה 75 דירות לאנשים עם מוגבלויות]

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר