המדען הבכיר ממליץ

המלצות מצילות חיים: כך נמחה את הקורונה

הקורונה מכה בעוצמה רבה! מעבר לזהירות הנדרשת בשמירה על כללי ההיגיינה, כפי הוראות משרד הבריאות, ד"ר אברהם לוי, מדען ומרצה בכיר בערכים, עם רשימת המלצות להתמודדות עם הנגיף (חדשות, בריאות)

ד"ר אברהם לוי | כיכר השבת |
ד"ר אברהם לוי (צילום: ללא קרדיט)

הקורונה מכה בעוצמה רבה! בורא עולם מדבר עמנו בשפה מאוד לא שגרתית, ובינתיים כל גדולי וחכמי ישראל מורים על הזהירות המוטלת על כל יחיד בקיום הצו של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'.

בעקבות העברת כמה הרצאות ברחבי הארץ בנושא ההתגוננות מפני נגיף הקורונה - כמדען הקרוב לנושא שנים רבות, פנו אלי רבים, וביניהם רופאים המתקשים מאד כיצד להנחות את הפציינטים שלהם, שאכתוב מאמר קצר בנושא, שייתן הנחיות להתמודדות מול הנגיף.

נעתרתי לבקשתם, וסידרתי רשימה של המלצות הכוללת גם הסבר קצר ותמציתי לכל המלצה, כאשר ההמלצות בנויות על שני חלקי האדם הגוף והנפש.

אני שמח מאד למלא יעוד זה, לעזור לעמנו ולכל אדם באשר הוא, שיזכה לחיים טובים יותר לעבודת הבורא.

ובכן, אחי ורעיי, יש הרבה מה לעשות מעבר להנחיות משרד הבריאות!

בפוסט זה ברצוני להביא לכם בקצרה כמה המלצות מצילות חיים, רובן המוחלט מגובות במחקרים.

א. ההיגיינה

הנחיות משרד הבריאות

אחי ורעיי, אני דוחק בכם: אנא, התייחסו במלוא האחריות להנחיות החשובות של משרד הבריאות ומעבר להן!!! היגיינה הוכחה כמרכיב המרכזי במניעת מחלות זיהומיות והתפשטותן!:

  • צמצמו למינימום את היציאות מהבית והמפגשים,
  • שימרו מרחק מינימלי של 2 מ'
  • רחצו ידיים לעיתים תכופות במשך 30 שניות כל פעם, עם סבון (אלכוג'ל פחות טוב- היעזרו בו רק במצבי חוסר ברירה) בפרט אם נגעתם במשטח כלשהו מחוץ לביתכם
  • למחויבי בידוד- אנא היצמדו להוראות הבידוד!
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
מידע נוסף - בנושא ההיגיינה
  • הסיכון ממשטחים שאולי זוהמו ע"י חולה קורונה: נשאלתי רבות בימים האחרונים לגבי הזמן שנגיף הקורונה עשוי לשרוד על משטחים שונים לאחר שחולה קורונה התעטש, השתעל או נגע באותו משטח. כמה קבוצות חוקרים בדקו זאת והגיעו למסקנות שונות, החל מ- 3 שעות ועד 28 ימים. כדאי להיזהר ולא להקל ראש. יש יותר נתונים המראים שמדובר על ימים (3 ימים) מאשר שעות. בישול על אש משמיד את הנגיף אם היה על אוכל.
  • איך לחטא במהירות וביעילות משטחים חשודים? אם יש משטח חשוד בעיניכם, או מקום שהגיעו אליו אנשים שאינם מוכרים לכם - אפשר לחטא ביעילות ע"י אקונומיקה או אלכוהול 70% (להשאיר כמה דקות עם הנוזל הזה). רחיצה בסבון במשך 30 שניות גם תסיר את רוב חלקיקי הנגף מהמשטח.
  • טבילה במקוואות - גם בימים כתקנם מי המקוואות מכילים כלור בריכוז גבוה משמעותית משל בריכות שחיה ובטוחים יותר, אך למיטב ידיעתי הריכוז הרגיל אינו מבטיח השמדה מוחלטת של הנגיף. ידוע לי שבעקבות התפרצות הקורונה הגדילו את ריכוז הכלור במקוואות, אך אין בידי מידע בדוק על הריכוז הנוכחי שלו. על כן - במידת ההכרח - אני ממליץ מאד להתרחץ היטב בסבון גם אחרי הטבילה.
ד"ר אברהם לוי

ועתה ניגש לעיקר המאמר:

ב. חיזוק המערכת החיסונית

דגש מיוחד יש לשים על חיזוק המערכת החיסונית שבנו! מערכת מורכבת ומתוחכמת להפליא המכילה מערכות מחשוב וביון משוכללות כדוגמת:GPS, Waze, מערכות טילים מתבייתות, ועוד ועוד. "מבשרי אחזה אלו-ק"! זוהי מערכת הגנה מופלאה מאין כמותה.

מערכת החיסון שלנו, כשהיא במיטבה מסוגלת להתמודד ולהשמיד כל חיידק או נגיף החודרים לגופנו, כולל הקורונה. כך ראינו בשבועות האחרונים אנשים שנחשפו לנגיף ולא חלו, וכיצד אחרים החלימו.

כדי שהמערכת תתמודד בס"ד בהצלחה- יש צורך לתחזק אותה נכון, לתמוך בה, לספק לה חלקי חילוף מתאימים.

  1. תפילה בכוונה - מחקרים רבים הוכיחו שתפילותינו נענות. איך פותחים שערי שמים- ראו במקורות.
  2. חיזוק כוחות הנפש - לואי פסטר, הנחשב אבי המיקרוביולוגיה (תחום חקר החיידקים והנגיפים) ואבי תורת החיסון אמר: "אם אדם יידבק בחיידק או לא- תלוי במצבו הנפשי". במצבים שמטבעם עלולים לעורר דאגה, כמו התפרצות הקורונה בשבועות האחרונים, רבים מאתנו נכנסים למתחים ודאגות, ויש גם הרואים שחורות. מחקרים הראו שמערכת החיסון נחלשת משמעותית ככל שאנו יותר מודאגים או פסימיים. במצב זה הגוף מתקשה להתמודד עם הנגיף! שימרו על אופטימיות ובטחון בה' - כך תחזקו את מערכת החיסון!
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הנה גם כמה טיפים טכניים לשחרור המתח:

  • עמדו צמוד לשולחן יציב - הניחו כפות ידיכם על השולחן- וזקפו את הגוף תוך הישענות על השולחן - הישארו כך דקה או יותר. תוך דקה מבחינים בשינויים הורמונליים, כגון ירידה משמעותית ברמת הורמון המתח קורטיזול.
    לחילופין עמדו זקוף – הצמידו את כפות הידיים זו לזו ומתחו את הידיים כלפי התקרה - בחוזקה - למשך דקה או יותר.
  • החיוך הרחב שישפר פלאות את התחושה והחשיבה שלכם: שבו מול ראי. הרפו את שרירי הפנים- חייכו חיוך הרחב ביותר שתוכלו כך שהשפה העליונה עולה וחושפת את השיניים העליונות, קמטים מופיעים בצדי העיניים. ועתה, הרימו את הגבות- והתבוננו בעצמכם דרך הראי 20 שניות. מחקר בריטי הראה שאדם הופך לחושב חיובית תוך שבוע גם אם יעשה זאת רק 20 שניות ביום.
  • פעילות גופנית - עדיף בשמש (לא חזקה) - פועלת בין היתר ביצירת אנדורפינים במוח - ומעלה את המצב רוח והאופטימיות וכן משפרת את איכות השינה.

מעבר להשפעת הפעילות הפיזית על הנפש ועל השינה - היא נחוצה מאד להנעת הצבא המופלא בגופנו. ללא תנועה - הצבא הזה כמעט משותק! (הלב מניע את הדם, אבל מה שמניע את נוזל הלימפה - שם עיקר מערכת החיסון - הוא הפעילות הגופנית שלנו. אולי הניקיונות לפסח יסייעו בכך).

1.

שינה טובה - מחקרים הראו ששינה משפיעה מאד על מערכת החיסון ותפקודה, בפרט את פעילותם של האלמנטים האמורים להשמיד את הנגיפים (כגון NK). הן הרמב"ם והן המחקרים מדברים על כ- 8 שעות שינה. בימים אלה של ניקיונות לפסח, יש המדירים שינה מעיניהם כדי שהבית יהיה מצוחצח לקראת בדיקת החמץ. כמה וכמה מרבותינו כבר התריעו על כך שהמצווה היא לבער את החמץ ולא להבריק את הבית - בפרט אם הדבר בא על חשבון השינה או גורם למתח - וכך הבריאות בסכנה.

למי שמתקשה להירדם: טריק קטן: הרפו את הגוף מכף רגל ועד הקדקוד, ולחצו באמצעות האצבע הימנית בזווית שבין האגודל והאצבע שבכף שמאל, וכן בכוון הנגדי- באצבע שמאל ללחוץ בזווית הנ"ל שבכף יד ימין. בס"ד תוך זמן קצר תירדמו.

2.

שתיה מרובה - בין 1.5 ליטר ל 2 ליטר- בעיקר מים ותה - לא ממותקים!

נוזלים אלה מאפשרים את הפעלת ה"ריסים" הנפלאים שה' ייצר בדרכי הנשימה והממונים על הרחקת הנגיפים והחיידקים מדרכי הנשימה החוצה. פרט לכך במקומות בהם מפעילים חימום (מזגנים או רדיאטורים)- חשוב להפעיל מכשיר אדים-אוויר לח יסייע בהרחקת הזיהומים מדרכי הנשימה.

שתיה מרובה גם מסייעת בסילוק עודף חומציות מהדם, ויש רופאים הסבורים שזה עצמו יכול לסייע משמעותית במלחמה נגד הנגיף.

  1. הימנעות מצריכת סוכר - תה עשוי בהחלט לסייע במלחמה נגד נגיפים עם זאת מחקרים מראים שצריכת סוכר מחלישה משמעותית את מערכת החיסון- ומגדילה את הסיכון להידבקות ולהסתבכות. השליכו את שאריות הממתקים מפורים לפח והימנעו עד כמה שניתן מצריכת משקאות ממותקים- הם מחלישים את המערכת החיסונית!
  2. אוורור - חדר בו נמצאים כמה אנשים חשוב שיהיה מאוורר - אם אחד מהם נשא של הנגיף, מבלי לדעת הוא מפיץ בנשימותיו טיפות זעירות הנושאות את הנגיף ועלול להדביק את הנוכחים! אוורור מביא לפיזורם של הנגיפים - ולהקטנת הסכנה.
  3. מרכיבים תזונתיים ההכרחיים לבניית מערכת החיסון ולתפעולה:
  • חלבון - דאגו לצריכה מספקת! מרכיבי המערכת החיסונית בעיקרם בנויים מחלבון.
  • ויטמינים: קריטיים לפעילות מערכת החיסון: A , C , D
  • מינרלים: אבץ וסלניום.
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

להלן מעט פירוט:

ויטמינים

  • ויטמין A - חשוב הן לפעילות המערכת החיסונית והן לשלמות רקמת האפיתל של הריאות- השכבה הראשונה הבאה במגע עם הנגיפים.

מקורות לויטמין זה: כל הירקות הכתומים (עשירים בביתא קרוטן ההופך בגופנו לויטמיןA): פלפלים, גזר, דלעת, דלורית, בטטה.

  • ויטמין C - מקורות: קיווי, פלפל אדום, פירות הדר, בטטה

במקרה של הידבקות או הופעת תסמינים- קחו תוסף תזונה של ויטמין C 1000 מ"ג כל שעה. הפסיקו או הקטינו המינון אם היציאות נעשות רכות.

  • ויטמין D - הוא אולי הויטמין הקריטי ביותר בנושא ההגנה מהנגיף. כמה מחקרים מראים שמחלות נגיפיות שכיחות בעיקר אצל אלה שרמת הויטמיןD בדמם נמוך. איננו נחשפים הרבה לשמש- לכן כמעט אצל כולם יש חוסר בויטמין זה אלא אם כן נוטלים אותו כתוסף.

יש רופאים חשובים בארה"ב הסבורים שהסיבה העיקרית לכך שמחלות זיהומיות נפוצות הרבה יותר בחורף, היא חוסר חשיפה לשמש ובכך לירידה ברמת הויטמיןD בדם ועליה גדולה בתחלואה במחלות זיהומיות (שהקורונה היא, כידוע, אחת מהן). המינונים המומלצים תלויים בממצאי בדיקת הדם האחרונה. עלינו לשאוף להגיע לרמה אופטימלית של הויטמין הזה בדם.

35 ng/ml (אלה היחידות הנהוגות בקופות חולים מכבי ומאוחדת), או100nm/Lביחידות של קופת החולים הכללית. ככל שהערכים בבדיקת הדם שלכם נמוכים יותר- עליכם ליטול כמויות גדולות יותר של ויטמין Dכתוסף מזון. עם זאת גם לצריכה עודפת של ויטמין D יש סכנות, לכן חשוב לא להגזים. עשו כעצת רופאיכם.

אם ברגע זה אין בידכם הנחיית הרופא - עד שתקבלו הנחיה מהרופא המטפל, כדאי ליטול ויטמין D בכמויות הבאות: למבוגרים: 3000- 4000 יחידות ויטמין ליום. לילדים- 1000 עד 2000 - תלוי בגיל- זאת עד שתבדקו את הרמה בדמכם- ותפעלו על פי עצת רופאיכם.

מינרלים

  • אבץ - איכלו בשפע מזונות העשירים באבץ: בשר, דגים, קטניות (עדשים, שעועית, וכד'), אגוזים, גרעינים, פיסטוק חלבי, ביצים, מוצרי חלב, דגנים מלאים. במידה שח"ו הקורונה באזור שלכם, או אתם בבידוד - אני ממליץ, בנוסף, לצרוך על קיבה ריקה תוסף מזון אבץ בכמות של כ 25 מ"ג ליום לערך (בד"כ- כדור אחד). אם מופיעים ח"ו תסמינים- להגדיל ל-50 מ"ג ליום לערך (בד"כ 2 כדורים ליום).
  • סלניום - מחקרים מראים כיצד מינרל זה פועל במערכת החיסון, ושרבים חולים בשל חוסר בסלניום במזונם. דרושים 200 מק"ג של מינרל זה ליום. צריכת 2 אגוזי ברזיל ביום תספק את כל הדרוש לכם, אך הוא נמצא גם בדגים, בשר, ביצים, מוצרי חלב, עדשים, קשיו.

אפשר גם לצרוך כתוסף מזון 200 מק"ג סלניום, אך יש לזכור: עודף סלניום עלול להזיק! קחו את הסלניום בשעות הבוקר- רחוק מצריכת האבץ.

• • •

חיזוק המערכת החיסונית ע”י תיגבור לחיידקים טובים במעיים:

א. צרכו שפע של מזונות פרה-ביוטיים התומכים בחיידקים הטובים שבמעיים שלנו ואשר תורמים רבות להגנה מפני מחלות זיהומיות: תפוחים, שום, בצל, אספרגוס, אשכוליות,ארטישוק, פיסטוק,רימונים.

ב. כדאי גם לצרוך מזונות פרוביוטיים, כלומר המכילים חיידקים טובים, כגון כרוב כבוש המיוצר בבית לפי הוראות אלה: חיתכו לפרוסות דקות 1 ק"ג של כרוב- הוסיפו 18 גרם מלח בישול ועסו ביחד במשך 10- 15 דקות. בתום פעולה זו תקבלו נוזל שהשתחרר מהכרוב וחתיכות כרוב חסרות טונוס. הכניסו לצנצנת בגודל מתאים כך שהכרוב עם הנוזל יתפסו את כל נפח הצנצנת-ללא רווח מתחת למכסה. אין להוסיף שום מרכיב נוסף (מים, מלח, חומץ וכד')! סגרו היטב והמתינו 3 ימים בתום ימים אלה או כמה ימים לאחר מכן- טעמו ממנו- והוא יהיה מוכן- מאד בריא! הגנה מצויינת נגד נגיפים! שמרו במקרר- לאחר שקבל את הטעם הרצוי. אם במהלך ימים אלה הופיעה פטריה ("עובש") על פני הנוזל בצנצנת- יש לסלק את הפטריה.

לחלופין - אם יש קושי בהכנת הכרוב הכבוש - תוכלו לצרוך כמוסות של פרוביוטיקה מבית הטבע. העדיפו מוצר המכיל מגוון גדול יותר של חיידקים.

1. צמחי מרפא - שהוכיחו את עצמם כנגד מספר נגיפים, כגון סמבוק, אסטרגלוס, אכינצאה.

יש מוצר מצויין הנקרא "בוסטר" המכיל צמחי מרפא אלה ונוספים, ואשר הוכיח את עצמו במשך שנים.

אנשים מנוסים בתחום זה ממליצים ליטול את צמחי המרפא הנ"ל כמניעה- בטרם תתרחש הדבקה ולא להמתין, בפרט, אנשים בקבוצת סיכון- כגון אנשים מבוגרים מעל 70, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות, ובפרט בדרכי הנשימה או בלב, וכן אנשים עם חשיפה רבה יחסית לאנשים אחרים, אנשים עם מערכת חיסונית חלשה יחסית (כגון כאלה הסובלים מהצטננויות תכופות).

2. פטריות רפואיות כגון ריישי, מייטקי, שיטקה, (וכן שמרי בירה) הוכח שהן מחזקות את המערכת החיסונית (בפרט את NK המטפל המרכזי בנגיפים).

הערות חשובות:

הוויטמינים, המינרלים, צמחי המרפא ופטריות המרפא שצוינו במאמר זה נמכרים בבתי מרקחת וחנויות טבע (אם כי לא כולם נמצאים בכל חנות). לגבי המינונים יש להתייעץ במקום הרכישה המוסמך. את כל המוצרים הללו, ובנוסף, מוצר טבעי ייחודי שנוסה לאחרונה על חולי קורונה (והתקבלו תגובות על שיפור משמעותי תוך 24 שעות) ניתן להשיג בטלפון 0527160041.

לסיום, אחי ורעיי, ברור לנו כשמש שהכל בהשגחה פרטית, ושמקורן של כל המחלות רוחני. ועם זאת אנו מחויבים במצוות התורה "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" ואמרו חז"ל: מדרש רבה ויקרא ט"ז ח': "אמר רבי אחא מאדם יהא שלא יבואו חוליים עליו, מאי טעמא דאמר ר' אחא (דברים ז'): "והסיר ה' ממך כל חולי"- ממך הוא שלא יבואו חוליים עליך..."רבנן אמרין תשעים ותשעה (מהחוליים) בפשיעה ואחד בידי שמים", מפרש ה"מתנות כהונה" במקום: "בפשיעה" - "שאינו שומר את עצמו בדרך הבריאות ופושע בגופו". אז בואו נעשה רצון אבינו שבשמיים ונשמור את בריאותנו, ובריאות כל הסובבים אותנו!

בברכת והסירותי מחלה מקרבך, באהבה ובברכה רבה

ד"ר אברהם לוי
מדען בכיר בשטח ביולוגיה והנדסה גנטית
מרצה בכיר בערכים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר