"על שולחן הניתוחים"

שכחה או זלזול במאזינים? / ביקורת סינגלים

השיר הישן של שטרייכר נשלף מה'בוידעם'; מה חושב מבקר המוזיקה נתנאל לייפר על הגישה השיווקית? • וגם: החדש של דדיה, המרגש של חנן בן ארי והדרך הייחודית של רג'ה (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(עיצוב: דבורה נוסבכר)

אחד הדברים שהכי מרגיזים אותי כמי שמסקר את המוזיקה היהודית במשך יותר מעשור - קרדיטים לא נכונים או לא מדויקים או השימוש במילים "לחן עממי" - מילים שבאות רק לחפות על העצלנות והנרפות של העוסקים במלאכה, או יותר מדויק אלו שהיו אמורים לעסוק במלאכה. בעולם בו ניתן לברר בשניות כמעט כל דבר או לפנות לאנשים שבאמת יודעים ללא מאמץ מיוחד, מידע לא נכון הוא דבר בלתי נסלח ומזלזל בציבור המאזינים והגולשים.

את חלק מהרגשות האלה חשתי השבוע כשקיבלתי את ביצועו המצוין יש לומר, של הזמר שלום ברנהולץ, ללהיט הישיבות המוכר והאהוב "שמעה תפילתי". השיר הולחן על ידי דודו של ברנהולץ - ר' שמשי סגל במחנה בני תורה ועם השנים הפך לשיר ישיבתי מוכר מאד, שבזמני בישיבה הושר בהתלהבות בסעודה שלישית מידי פעם.

בקומניקט המצורף נטען, כי השיר מעולם לא הוקלט בצורה מסודרת וכי זו הפעם הראשונה שהשיר יוצא באופן רשמי. אלא ש... זיכרוני שב"ה עובד מצוין צלצל לי מיד באוזן את קולו האגדי של מיכאל שטרייכר, ביצוע ששמעתי כמה פעמים בעבר. בדיקה של חצי דקה בבית ההוראה של הרב גוגל, גם מצאה את הביצוע המשובח של שטרייכר שיצא באלבום "30 שנה", לרגל 30 שנה לתנועת בני תורה".

אם תחפשו אף אתם בגוגל, תראו כי מדובר בגרסה רשמית לגמרי שהופקה ויצאה, אמנם לא בגרסה מסחרית אלא חולקה בדינר שנערך בשנת תשנ"ה. השיר כאמור הושמע בתחנות הרדיו ושם שמעתי אותו.

אני מבין את הרצון של המפיקים להציג "שיר חדש" "פנינה שעוד לא הוקלטה", קצת מאמץ מצדם היה מראה להם שזה לא נכון, אבל אולי למה לחפש כשאתה אולי מעדיף לא למצוא.

חנן בן ארי הוא סוג של חידה. אין ספק שמדובר באחד היוצרים היותר מוכשרים במוזיקה היהודית. הוא זמר נהדר במיוחד ופרופרמר נדיר. הכתיבה שלו חדה ומושחזת אם כי לפעמים יותר מידי והלחנים שלו פשוט כיפים להאזנה. לצד כל אלו חנן בן ארי מסרב לספק לנו המאזינים את האבחנה מי הוא או למי הוא פונה.

לצד שירים עמוקים ומרגשים, הוציא בן ארי גם שירים שלא מתאימים למאזין החרדי והם גרמו אף לפסילתו להשמעה בחלק מתחנות הרדיו החרדיות באופן גורף.

בן ארי מסרב באופן קבוע להיכנס למסגרות כפי שכתב בצורה יפה וחדה בשירו "ויקיפדיה" ובעיניי חבל שהוא פחות מתחשב בקהל הדתי שלו, קהל הבייס שלו, זה שהיה שם גם לפני החיבוק של הקהל החילוני.

השיר החדש שלו "שבורי לב", דווקא מתאים במיוחד לקהל החרדי. השיר שעל פי בן ארי נכתב על ידו במקור עבור גדול הזמר החסידי אברהם פריד, מתאים גם לימים אלו של חודש אלול. עכשיו רק נשאר לנו לדמיין איך זה היה נשמע בקולו של פריד ולהצטער שדואט כזה עדיין לא יצא אל הפועל.

על העיבוד המוזיקלי אחראי תומר בירן שיצר עיבוד פסנתר ומקהלת גוספל באווירה מיוחדת שמשרתת נפלא את המילים. הקליפ מעט חדגוני אך מעביר נכונה את האווירה.

קטע המעבר עם המקהלה, מזכיר אכן מוזיקה חסידית ומעניק לשיר את גוון התפילה שכל כך מתאים לו. אני מבין שחנן זקוק ליצור חומרים שונים, ורק מקווה לקבל יותר מאותם חומרים שמתאימים לנו, כי זה באמת תענוג.

איציק דדיה "חטף" ממני על הסינגל הקודם שלו עם מאט דאב ואני חייב לציין כי הפעם האווירה שונה לחלוטין. הסינגל החדש שלו 'כוכבים' בלחנו ומילותיו של אלחנן אלחדד נשמע טוב, צעיר ומרענן.

דדיה זמר נהדר, יושב על משבצת הפופ שכל כך מתאימה לו ו'כוכבים' מחמיא לקולו ולמיצובו כאמן עם אמירה ובחירת שירים טובה. זהו הסינגל השלישי של דדיה שיצא בשנה האחרונה לדרך עצמאית ובניגוד לסינגל הקודם הפעם אני אופטימי שדדיה יודע מה הוא רוצה ולהיכן הוא רוצה להגיע.

העיבוד האלקטרוני של האחים יאיר ואיל שריקי מצוין ועל כך מגיעה מילה טובה לדדיה שלא חשש לעבוד עם מעבדים צעירים ולא מוכרים כשהתוצאה בהחלט מצדיקה את האמון של דדיה. מחכה כבר לחומרים הבאים.

את שלמה רג'ה הכרתי בהתחלה כראפר, מה שהעניק לו אוטומטית את התואר "הראפר החרדי". אבל הגיע הזמן שאכיר בעובדה שרג'ה הוא הרבה יותר מ"ראפר חרדי". בשנים האחרונות הפך המוזיקאי האשדודי לאבן שואבת לאמנים רבים בסצנת ההיפ-הופ והמוזיקה השחורה בתוך המוזיקה היהודית. הוא מפיק ומעבד שירים רבים לאמנים צעירים ומוכשרים, זאת לצד הוצאת המוזיקה האישית שלו.

אם בתחילה רג'ה היה יותר איש של היפ הופ, היום הוא כבר לגמרי זמר לגיטימי, ששר סגנונות שונים של מוזיקה מה שבהחלט מעניק לו את התואר "הזמר והיוצר". בהזדמנות זו גם אברך אותו לרגל אירוסיו עם כותבת המילים הדר זגורי שעבדה איתו בעבר וגם משחררת איתו השבוע סינגל קליפ חדש, מתוך הפרויקט האישי שלה "מילים של רוח".

השיר החדש "תהיה איתי" הוא שיתוף פעולה של הזוג הצעיר והמאושר. זגורי כתבה ואילו רג'ה הלחין, מזמר במלוא קולו וגם אחראי על העיבוד וההפקה המוזיקלית.

יפה לראות את ההתפתחות של רג'ה כמוזיקאי וכיוצר ואת העובדה שהוא חולק את כשרונו עם אמנים צעירים שמוצאים את עולמם המוזיקלי קרוב אליו והתוצאות ייחודיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר