מסורת של שנים תיגדע

המתחכמות והמתיישרות: כך יחגגו הישיבות סוכות בקורונה

אלפי חולים בעולם הישיבות הביאו לחישוב מסלול מחדש: מרבית הישיבות הודיעו על ביטול כל אירועי שמחת בית השואבה ושמחת תורה - אך יש את אלו המנסים לערוך אירועי חג למחלימים לבד (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג ובעריש פילמר)

עולם הישיבות הליטאי היה בעין הסערה בימים האחרונים, זאת לאור נתוני התחלואה הגבוהים מקרב תלמידי הישיבות. לצד זאת, הישיבות הגדולות המונות קרוב ל-30,000 תלמידים, רשמו מספרי החלמה גדולים מקרב תלמידיהם.

יצאנו לבדוק ב'כיכר השבת' מי הן הישיבות שלוקחות אחריות והודיעו נחרצות על ביטול כל אירועי סוכות משמחת בית השואבה, הקבלת פני רבו ברגל ואירוע השיא - שמחת תורה, ומי הן הישיבות שהחליטו למרות הכל לקיים את האירועים במתכונת זו או אחרת.

בפתח הדברים יובהר כי רוב מוחלט של עולם הישיבות הודיע כי הוא מתיישר עם ההוראות של מרכז השליטה שהורה על איסור מוחלט לעורך אירועים בחג הקרוב.

הישיבות שיחריגו את עצמם מהנהלים ויקיימו אירועים ייאלצו להתמודד עם תלאות הדרך של התלמידים שינסו להגיע אל הישיבה באופן עצמאי, זאת בשל הסגר והשבתת התחבורה הציבורית, מה שעלול לעלות לישיבה ולתלמידים שייתפסו מפרים את ההוראות בקנסות כבדים.

תחילה לישיבת חברון. הישיבה עורכת מדי שנה את שמחת בית השואבה המפורסמת בעולם הישיבות המתקיימת מזה עשרות שנים. השנה לראשונה הודיעה הנהלת הישיבה על ביטול שמחת בית השואבה ושמחת תורה בישיבה.

בישיבת חברון נמצאים בימים אלו מאות בחורים מעולם הישיבות שחולים בקורונה. הבחורים האלו יכללו בין הקבוצות היחידות שיזכו לשמחת בית השואבה כשרה למהדרין הלכתית וחוקית. הבחורים מחזיקים בידם הבטחה מפיקוד העורף לשמוח בכל ערב עם זמר אורח אחר, רק חולי קורונה עם אישור אשפוז בישיבת חברון ישתתפו באירועים.

בישיבת מיר הודיעו על ביטול שמחת בית השואבה המסורתית הנערכת מדי שנה עם הנגיד שלמה יהודה רכניץ. הערכות הן שאירועי שמחת תורה יבוטלו, מלבד אירוע מצומצם במעונו של ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל שייערך על פי ההנחיות בקבוצות קטנות.

בישיבת פוניבז' בראשות ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין הנוקט בקו מחמיר מתחילת מגפת הקורונה יבוטלו אירועי שמחת תורה לצד האירוע המסורתי של הקפות שניות הנערך כל שנה בהשתתפות אלפים, שיבוטל אף הוא.

לעומתה, ישיבת פוניבז' מפלג "המחבלים" בראשות הגר"ש מרקוביץ מורדים בהנחיות הבריאותיות, והודיעו כי אירועי שמחת תורה יתקיימו כבכל שנה ושנה. הישיבה תממן הסעות פרטיות לתלמידים.

כך גם ישיבת 'גרודנא' באשדוד הנמנית על קבוצת "הפלג", צפויה הישיבה לקיים את אירועי שמחת תורה בישיבה עם מאות תלמידים.

ישיבות רבות רשמו מספר רב של מחלימים, ומנסות להוביל מהלך שיאפשר לחגוג שמחת תורה בישיבה בהשתתפות המחלימים בלבד, בעוד הבריאים והמבודדים יישארו בביתם, אלא שבשיחה עם 'כיכר השבת' אומרים בכירים בוועד הישיבות כי הם לא יאפשרו את התופעה של חגיגות בישיבות גם לא "חלקיות".

בישיבת 'תושיה' בתפרח נעשים מאמצים לאפשר חגיגות שמחת תורה בישיבה. בשלב זה נראה כי החגיגות לא יאושרו ע"י פיקוד העורף.

ישיבות אור ישראל, בית מתתיהו, 'וולפסון', אורחות תורה, עטרת שלמה, מאור התלמוד, שכר שכיר, בית מדרש עליון, תורת זאב, סלבודקא, גרודנא באר יעקב, קרית מלך, נחלת הלוויים, מיר ברכפלד, קול תורה, חמד, קול יעקב, אור אלחנן וישיבות נוספות הודיעו שלא יערכו כלל אירועים השנה.

בישיבת עטרת ישראל שם עורכים בכל שנה מעמד הקפות שניות המוני שוקלים את צעדיהם, ובודקים אפשרות של מעמד הקפות שניות עבור הבחורים המחלימים, ויש מאות כאלה.

בישיבת בית מדרש גבוה 'פינקל' גם לא יערכו אירועים השנה. אך צפויים לקיים מעמד הקבלת פני רבו בבית ראש הישיבה באופן מצומצם,, ובמקביל לקיים אירוע למחלימים בלבד במוצאי שמחת תורה.

בישיבת 'קול יעקב' שם הקפידו על ההנחיות, וסיימו את זמן אלול ללא אף חולה, ביטלו את האירועים. אך מסתמן כי יערכו אירוע מצומצם לעשרות בני חו"ל הלומדים בישיבה שנשארו בארץ לתקופת החגים.

כך, גם בישיבות היכל יצחק 'לנדא', שערי שמועות ו'באר התורה' בודקים אפשרות לערוך אירוע בשמחת תורה ובמוצאי החג רק למחלימי הקורונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר