חג הסוכות

מישהו מסתכל עליך מלמטה // יהונתן שגב

'אחרי הפעולות נמשכים הלבבות' - חייכו, תשמחו גם אם בפנים קצת עצוב והחגים האלו לא נראים כמו שתכננתם. הילדים שלכם ידעו וירגישו שאתם שמחים. חג שמח (מאמרים)

יהונתן שגב | כיכר השבת |
יהונתן שגב (צילום: ללא קרדיט)

הילדים שלנו בודקים אותנו כל העת...מה גורם לאבא לשמוח? מה מניע את אמא להיות מרוצה? יש לכך מוטיב חינוכי מעניין של יצירת קשר ולמידה של הסביבה. כשאנו שמחים או עצובים אין כמו הילדים שמרגישים אותנו- כמו מצליחים לקרוא את שעל ליבנו. הם חדים ומדויקים, החיישנים שלהם עובדים מצוין טרם התקהו החושים. ואולי זה לא סתם, הילדים רכים וטהורים - מזהים מתי וממה אנחנו המבוגרים שמחים, או עצובים.

ומה יהיה השנה?

"זמן שמחתנו".... כשכולנו בביתנו

הימים הנוראים כבר מאחורינו. "זמן שמחתנו" כבר כאן. בבתי ישראל עומדת הסוכה לתפארת, ארבעת המינים המהודרים והשירה המיוחדת העולה מבין הסוכות.

ומה יהא על השמחה? אותה שמחה נפלאה הפורצת בריקודי שמחת בית השואבה ברחובה של עיר? איך ניתן לשמוח בזמן כל כך מאתגר? איך ניתן לשמוח כאשר אירועי שמחת בית השואבה מצומצמים או מבוטלים לגמרי? כיצד אפשרי להביע שמחה אמיתית כאשר חוסר הוודאות הבריאותי והמצב הכללי מהווים אתגר משמעותי נוסף לכולנו?

התורה דורשת מאיתנו: "עבדו את ה' בשמחה", כלומר, עבודת ה' היומיומית שלנו צריכה להיות מתוך התלהבות ושמחה מתמדת. העבודה החינוכית שלנו כהורים היא להנחיל לילדינו את הדוגמא האישית של קיום תורה ומצוות מתוך שמחה גדולה גם בזמנים מאתגרים, גם כאשר הכל לא ברור ולעיתים אף מגביל ומטלטל.

השלכות הקורונה, הסגר, ענייני הפרנסה וחוסר במפגשים חברתיים ומשפחתיים גורמים לרבים מאיתנו להיות לחוצים ומודאגים יותר. העצבים של כולנו רגישים מאי פעם, ובצדק.

השנה, כשמצוות 'ושמחת בחגך' עומדת במבחן אישי, נוכל לקיימה בהידור רב. דווקא בגלל החסר בשמחה המונית יחד עם מאות משתתפים, מוסיקה קצבית ושלל אטרקציות, נוכל לגלות מהי שמחה פנימית אישית ומשפחתית. השנה יש לנו הזדמנות פז להנחיל לילדינו דוגמא אישית כיצד שמחים גם כשבחוץ הכל שמם.

אותה שמחה של מצווה תלווה אותנו גם בעת קיום מצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" על כל פרטיה. כן, כן, נהווה דוגמא אישית בעת העשייה החינוכית שלנו בשגרת חיי היום יום. נקפיד על כללי הבטיחות בדרך, נסייע להם ללמוד ולקיים זאת מתוך שמחה, שמחה של מצווה. כאשר נקפיד לחגור את הילדים לפני היציאה לדרך, נעשה זאת בשמחה ולא כדי... "שהשוטר לא "יתפוס" אותנו".. נלמד אותם לחבוש את קסדת הבטיחות בעת רכיבה על אופניים מתוך הבנה של קיום מצווה, מצווה חשובה במיוחד, והכל... מתוך שמחה.

קשה לכם לשמוח? מובן ויש גם פתרון

'אחרי הפעולות נמשכים הלבבות' - התובנה המדהימה הזו שנכתבה לפני מאות שנים בספר 'רבנו בחיי' תעזור לכולנו. גם מחקרים מדעיים הוכיחו זאת בדרכים מעניינות. כך למשל נמצא שצורת החיוך על הפנים (גם כשממש עצובים ולא מתכוונים לחייך...) מפרישה חומרים במוח שמשפיעים על מצב הרוח הטוב שלנו.

חייכו, תשמחו גם אם בפנים קצת עצוב והחגים האלו לא נראים כמו שתכננתם. הילדים שלכם ידעו וירגישו שאתם שמחים.

מועדים לשמחה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר