'על שולחן הניתוחים'

למה להקשיב לאלבום החדש של ישי ריבו?

'המבקר' חוזר עם טור ביקורת מוזיקה והפעם על אלבומו החדש של ישי ריבו "במה קהל ואהבה", ה"נוסטלגיה" החדשה של שמחה פרידמן, והאמן הגדול שנפטר וכמעט נשכח (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: חיים טויטו)

"אחרי החגים" הגיע, ואחרי הפסקה קצרה של שבועיים אני שש ושמח לשוב עם הטור שיצא להפסקה קצרה לטובת הפקות החג שאני גאה בהן מאד - מחרוזת "כיכר השמחה" אותה הפקתי יחד עם שי ברק ובהשתתפות 13 זמרים מובילים שנתנו את קולם וכישרונם כדי לשמח אתכם בסוכות, מצעד אנשי השנה במוזיקה שערכתי ופרשנתי לצדו של איש התקשורת המוביל מנחם טוקר, מצעד שגרף השנה התעניינות שיא עם עשרות אלפי הצבעות ומתח עז. בנוסף, תכנית המבקר עלתה מידי יום במהלך חג הסוכות והתארחו בה אמנים מוכרים ואהובים כישי ריבו לצד זמרים חדשים יותר אך מבטיחים גם הם כאיתי עמרן המצוין ודיג'יי רפי שהדגים ולימד כיצד לעשות ביט בוקס, גם פינת החזנות קיבלה השנה פינוק עם תכנית מיוחדת בה אירחתי בזום את החזן הנודע נתנאל הרשטיק מניו יורק, לשיח על החזנות והקורונה והקריירה הייחודית שלו.

למרות החג, לא קיבלנו הרבה מוזיקה חדשה, רובה הייתה מוזיקת חג, מחרוזות שונות ומשונות שהתאימו במיוחד לימי החג בהם כולם ישבו בסוכותיהם כשהכי קרוב למופע בו יכלו להשתתף הייתה האזנה לאלבומו החדש והמצוין של ישי ריבו - "במה קהל ואהבה". האלבום שכולל שעתיים ועשרים של מיטב הלהיטים של ריבו בביצועים חיים הוא פשוט תענוג של ממש.

ריבו הצליח לנפות מתוך עשרות הופעות את 34 רגעי השיא המרגשים, רגעים בהם הקהל מצטרף אליו בשירה אדירה שמרטיטה את הלב ומזכירה את כוחן של ההופעות החיות מהן הספקנו כמעט לשכוח בחצי השנה האחרונה.

האלבום מתחלק לשלושה חלקים, השניים הראשונים מוקדשים לארבעת אלבומיו של ריבו ואילו האלבום השלישי מוקדש כולו לדואטים אותם ביצע ריבו בהופעותיו עם מיטב הזמרים בישראל, חלקם הפכו ללהיטי ענק בעקבות הדואט ועל חלקם אולי הייתי מוותר אבל ככלל מדובר באלבום דואטים משובח במיוחד. את אלבום הדואטים חותם שיר שהוא דווקא לא דואט - שיר הקורונה של ריבו ושיר השנה של גולשי 'כיכר השבת' - "כתר מלוכה" שככל הנראה לא ייכנס לאלבומו הבא של ריבו, תוך תקווה שהקורונה תיעלם ותהפוך במהרה לאפיזודה נשכחת בהיסטוריה.

ריבו החליט לפנק את אוהדיו וצירף לשלושת הדיסקים שמגיעים במארז המהודר גם דיסק און קי עם כל השירים דבר שמאפשר לכם להיכנס לאוטו לחבר את הדיסק און קי ולקבל שעתיים וחצי של מוזיקה משובחת מבלי להחליף את הדיסק. אני בדרך כלל מתעייף מאלבומי אוספים והם מיותרים מאד בעיניי, אך בביצועים החיים של ריבו יש בהחלט טעם חדש, הן מבחינת העיבודים ששונים מהאלבום והן באווירת הלייב שצפה בכל ביצוע ומרימה אותו. אם אתה חובבים של ריבו זה אלבום חובה בשבילכם, ההנאה מובטחת.

'זוכר אני' מתוך האלבום

שמחה פרידמן הוא אחד ההבטחות של המוזיקה היהודית/חסידית, פרידמן שנולד למשפחה הנכונה - אחיינו של אברהם שבתאי הכהן פרידמן שמוכר לנו כאבריימל פריד, שאב גם השפעה ענקית מדודו הגדול אך הוא לא מהסס גם לכתוב בעצמו חומרים מקוריים בסגנונות מוזיקליים רחבים ומגוונים. הוא לא וויתר על המוזיקה החסידית מחד, אך בהחלט עם הפנים למה שקורה היום.

הסינגל החדש של פרידמן, או יותר מדויק היצירה החדשה שהלחין בעצמו על מילותיו של רש"י בפתיחת חומש בראשית היא בהשפעה ישירה של המוזיקה החסידית הישנה, זאת שיוצרת שירים באורך יותר משש דקות, כאלו שנפתחים בצורה איטית ואז עוברים לקטע מהיר יותר. לו הייתי צריך לנחש הייתי "מאשים" את יוסי גרין בלחן, פרידמן שהכניס ללחן את ניגון הלימוד של אביו אותו ספג מילדותו מעורר גם בי געגוע ליצירות הענק של פריד בימים הגדולים של המוזיקה החסידית.

על העיבוד המוזיקלי הופקד המעבד הצעיר והמוכשר יואלי דיקמן, שלקח אף הוא את השיר לאווירת ימי העבר במוזיקה החסידית עם תזמור גדול ועשיר. מדובר בהימור של פרידמן, שכן לא מדובר בשירים מהסוג שהדור הצעיר מכיר, בטח לא אלו שקפצו בהתלהבות מ"יתגדל" או מ"לא לפחד".

חובבי המוזיקה החסידית יתמוגגו מהביצוע, הלחן והמחווה לסגנון העבר שמחמיא לפרידמן, שבתחושתי בחר להגשים חלום ילדות בביצוע יצירה שכזו. אמן מבטיח - שיר מעניין.

הוא מצד אחד מורה חזנות בולט, עם קול חזני עמוק ואהבה לחומרים ישנים ואפילו עתיקים, אבל הוא מוכיח שוב בפעם השנייה בתוך חצי שנה שהוא בהחלט יודע וכנראה גם אוהב ליצור חומרים מוזיקליים עדכניים. השיר החדש של אברימי רוט "מצוא חן בניגונם" בלחנו של יוסי גרין האהוב שכרגיל מוצא את המילים הכי מתאימות ומוזרות כאחד, אותו הוא מקדיש למנייני המרפסות הוא שיר פופ אלקטרוני עדכני ומקפיץ שמצליח באומנות גם להיות אלקטרוני מחד אך גם עדין ולא תוקפני.

העיבוד המוזיקלי הנהדר שייך לצמד המוכשר אלי קליין ואיצי ברי, אלו שעבדו גם על להיטו הקודם של רוט "חסד שבחסד" שזכה להצלחה ולשבחים מוצדקים רבים. היכולת ליצור עם קולו מלא הרשמיות והעומק של רוט שיר פופ עדכני ומלטף, היא פשוט נהדרת והסינגל החדש פשוט כיף להאזנה. אני מרגיש שגילינו השנה אברימי רוט חדש ,אברימי רוט שאני אוהב מאד. עבודה טובה.

את הטור השבוע אחתום בסינגל ביכורים משובח במיוחד של יוצר צעיר ומוכשר שאני בטוח שנשמע עליו עוד הרבה בעתיד. השיר "תישאר" של דוד בן ארזה שכתב והלחין את השיר לזכרו של הרב ישעיהו הבר ז"ל.

בן ארזה בעל קול מלטף, הוא כותב מרגש ונוגע והלחן ה"עידן רייכלי" בעיבודם של אלי קליין ואיצי ברי הוא פשוט מרגש ואפילו מצמרר. אל תפספסו גם את הקליפ המצורף שמשלב תמונות מחייו של הרב הבר, כשאשתו ממשיכת דרכו כאילו מחליפה אותו בהליכתו במסדרון כדי לסייע לחולים.

אני כבר מחכה לשיר הבא של בן ארזה.

לסיום, אזכיר שהיום כ"ה תשרי, יום השנה השמיני לפטירתו של הזמר והיוצר אברהם אבוטבול. הוא החל את דרכו כחלק מהרכב המוזיקה היהודית הייחודי "בית הקדושה" לצד שותפו המוזיקלי הכנר גדי פוגטש יבלט"א. האלבום הראשון של הלהקה השפיע מאד על אמנים רבים במוזיקה היהודית כאהוד בנאי, שולי רנד ועוד רבים.

לאחר מכן הוציא אבוטבול שלושה אלבומי סולו ואז התגלה גידול בראשו והוא נפטר תוך זמן קצר בגיל 51. לאחר פטירתו הוציא פוגטש אלבום נוסף מחומרים שהיו על מחשבו של אבוטבול שהיה מלחין וכותב פורה במיוחד וגם טיפוס כריזמטי ומרתק.

למרבה הצער, אין מספיק הערכה ליצירתו של היוצר הנהדר הזה אחד מפורצי הדרך של המוזיקה היהודית המקורית ומהיוצרים היותר מוכשרים שפעלו בה. לפני כשנתיים הוצאתי חוברת אקורדים מקצועית לשיריו עם מיטב הלהיטים שלו מתוך הערכה ליצירתו המשובחת וכל מי שנחשף לחומרים בה חיפש מיד לאחר מכן את אלבומיו של אבוטבול. חובבי המוזיקה היהודית שיחפשו את שיריו ברשת יוכלו להתרשם וליהנות משיריו של אברהם אבוטבול גם אם לא הכירו אותו עד לטור זה, אין יום נכון יותר לזה.

יהי זכרו ברוך.

אשרי האיש מתוך "בית הקדושה"
"לב טהור" בביצוע דובי אלדמע, ובלחנו של אברהם ז"ל. השיר הושר בהלווייתו של אברהם

להערות, הארות ומתכונים לספינג'ים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר