סערה אדירה בפתח תקווה

החיקוי של רבי דוד כהן, הזיופים והישיבה שהוקמה - ונסגרה

הלם ברחובותיה החרדיים של פתח תקווה, בעקבות ה"ישיבה קטנה של חברון", שנסגרה עם הקמתה - בשל זיופים וחיקוי הגאון רבי דוד כהן • בפנים: ההקלטה, המכתבים והסיפור המלא • בלעדי (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגר"מ רבינוביץ והגר"ד כהן (צילום: דוד זר, שוקי לרר)

סערה אדירה מתחוללת בימים האחרונים בפתח תקווה, אשר מתפרסת והולכת מישיבת 'אור ישראל' ועד היכלה של ישיבת 'חברון - גבעת מרדכי' בירושלים, וזאת בעקבות היוזמה להקמת ישיבה צעירים חדשה בעיר, שהוצגה כ"ישיבה קטנה של חברון", שתתחרה מול ישיבת 'אור ישראל', בראשות הגאון רבי מרדכי רבינוביץ. "כיכר השבת" עם הסיפור המלא בפרסום ראשון.

בימים האחרונים, הורים לילדים בכיתות ח' בחיידרים ברחבי העיר, החלו לקבל טלפונים כדי שירשמו את בניהם לישיבה החדשה - אך בעוד חלקם החלו ממש להתלבט מה הצעד הנכון, היוזמה קרסה בקול רעש גדול, והישיבה החדשה נסגרה עוד בטרם נפתחה - לאחר שהתגלה כי נעשה שימוש לא ראוי בשמו של הגאון רבי דוד כהן, ראש ישיבת 'חברון', כאשר אחד הגורמים הנוגעים בדבר, התקשר תוך שהוא מתחזה ומחקה את ר' דוד כהן, בכדי לשכנע את ההורים ובמקביל להטיל רפש ולכלוך כלפי ישיבת "אור ישראל".

הקלטת השיחה של החקיין עם אחד ההורים כשהוא מחקה את רבי דוד כהן (תמונת הגר"ד כהן: באדיבות המצלם)

הכל החל בסוף השבוע שעבר, כאשר התפרסם בעיר כי "חברון מקימים ישיבה קטנה". מהפרטים הראשונים שהתפרסמו עלה כי הישיבה החדשה תהיה בהכוונת הגר"ד כהן, ראש הישיבה וחבר המועצת; ראשי הישיבה יהיו הרב אריה רביץ והרב יהושע רייך, והמשגיח הרב חננאל כץ.

בפנייה שנשלחה לאתר 'כיכר השבת', בנושא, נכתב כי "בשורת הישיבה היא שיהיה משקל אדיר למוסר ותיקון המידות והחדרת תשוקת הלימוד לבחור ממקום טהור ואמיתי כפי שכתב הרמח"ל, האדם לא נברא אלא להתענג על ה', לכך יש לנו שני ראשי ישיבה".

המכתב בכתב ידו של הגר"ד כהן

בנוסף, צורף לפניה מכתב בכתב ידו של הגאון רבי דוד כהן, ראש ישיבת 'חברון', שתמך בהקמת הישיבה והבטיח לקחת חלק בהכוונתה. "שמחתי לשמוע כאשר חביבי הנעלה והדגול מפארי ישיבתנו הק' ישיבת חברון כנסת ישראל הרב ... שליט"א נשאו רוחו להקים ישיבה לצעירים בפתח תקווה ולהקים מקום תורה שיהיה מיוסד על השקיעות בעמלה של תורה וגם בעבודה המוסרית ובתיקון המידות שהוא יסוד הבנין של כל נער צעיר להיות מחונך לבן תורה גדול באורח חיים למעלה למשכיל.

"ובעז"ה ישמש בראשות הישיבה חביבי הנעלה והדגול ת"ח מופלג ויר"ש מובהק הרה"ג ר' ... שליט"א אשר הוא מיוחד מאוד בעומק עיונו ובסברתו הישרה ובעז"ה ישקיע כל כוחותיו להעמיד תלמידים הגונים, ולפי בקשתו של הרב ר' ... אעמוד ג"כ לימינם להיות מכוון דרכה של הישיבה ובעז"ה נזכה לראות בהצלחת הישיבה להעמיד תלמידים ברמה גבוהה בתורה ובמוסר שיהיו לתפארת בית ישראל".

ל'כיכר השבת' נודע כי כאשר פנו אל הגר"ד כהן עם היוזמה לפתיחת הישיבה, הביע ראש הישיבה תמיכה במהלך למען הרבות תורה, אך הבהיר כי לא יתערב ברישום ולא יפעל כדי לשכנע הורים או בחורים לבוא לישיבה, אלא הוא ייתן הכוונה רק בקו הרוחני של הישיבה.

אלא שכעבור מספר ימים, טען אחד המעורבים בהקמת הישיבה כי הצליח לשכנע את ראש הישיבה הגר"ד כהן, כן לשוחח עם הורים בשביל הרישום, ולכן לצוות שהיה מעורב בהקמת הישיבה, לא נדלקה נורה אדומה, כאשר החלו לקבל עדכונים מהורים כי קיבלו שיחות טלפון בנושא.

הישיבה, זוהתה עד מהרה עם ביהמ"ד חברון במרכז העיר, בשל העובדה שהרב אריה רביץ, הדמות המזוהה כל-כך עם כל מה שמתרחש בביהמ"ד ובקהילת חברון - הוזכר, כאמור, כמי שיעמוד בראשות הישיבה החדשה, זאת לצד המתיחות שידעה הקהילה מול הגר"מ רבינוביץ - הנחשב במשך שנים למורה הרוחני של התושבים החרדיים במרכז העיר, במהלך השנתיים האחרונות, מאז חנכו את ביהמ"ד החדש, שנבנה על-ידי עיריית פתח תקווה.

חנוכת ביהמ"ד של 'חברון' במרכז פתח תקווה. ארכיון (באדיבות המצלם)

בתוך כך נודע ל'כיכר השבת' כי כאשר נציגים מטעם הישיבה החדשה ביקרו אצל הגאון רבי שרגא שטיינמן, בכדי שיצרף את חתימתו למען הישיבה, הגר"ש בירר האם הקמת הישיבה נעשית בתיאום עם רבני המקום, ומשלא נענה - סירב לחתום.

בנתיים, ברחובות העיר ובחדרי השתייה בכוללים, דובר כי הישיבה החדשה מכוונת להתחרות מול ישיבת "אור ישראל" על טובי בניה של העיר, ובכך התעוררה מתיחות רבה, הן בקרב הנהלת הישיבות והן בקרב הורים לתלמידי כיתות ח', אשר נקלעו לעין הסערה והמחלוקת, שלא בטובתם. יצוין כי בפתח תקווה ישנן עוד מספר ישיבות קטנות, כמו ישיבה לצעירים בראשות הגאון רבי אשר זנובסקי, הישיבה בראשות הגאון רבי זבולון כהנא, וישיבות נוספות.

וכך, במשך מספר ימים, עמדו חלק מההורים בפני מציאות קשה, כאשר אם עד לפני ימים ספורים, ידעו בבירור לאיזו ישיבה בנם ילך בשנה הבאה, הרי שלפתע - אנדרלמוסיה, טלפונים, שמועות ולחצים, שירשמו ל"ישיבה קטנה של חברון". מחד, ההבטחות שזרמו - "זה מבטיח לו מקום ב'חברון'", קרצו להורים, מאידך, גם מסרים פחות נעימים הושמעו, והיה נראה כי פניה של פתח תקווה - עומדות להשתנות.

במקביל, בישיבות הוותיקות בעיר, ביקשו לשמר את הבחורים אצלם, וכך החליטו להקדים את הראיונות והמבחנים, כבר לימים הקרובים, על מנת לסגור מבעוד מועד את שיעור א' לשנה הבאה, כדי שלא יוותרו בלי הבחורים, שייכנעו ללחצים מצד הישיבה החדשה.

הכנסת ספר תורה בהיכל ישיבת 'אור ישראל'. ארכיון

אלא שתפנית דרמטית בעלילה, הביאה, כאמור, לסגירתה של הישיבה עוד בטרם נפתחה.

במהלך היממה האחרונה התברר כי עשרות הורים שהיו בטוחים כי קיבלו טלפון מרבי דוד כהן, ראש ישיבת "חברון", נפלו בפח של מתחזה, אשר חיקה את הגר"ד כהן, כשהוא מבקש מהם שישלחו את בנם לישיבה החדשה, מבטיח הרים וגבעות ויורה אש וגופרית נגד ישיבת "אור ישראל" והישיבה של הגר"א זנובסקי.

ההורים, ש"זכו" לקבל את שיחות הטלפון הללו, היו בהלם, כאשר שמעו את ההתבטאויות החריפות נגד שאר הישיבות, והתקשו להאמין למשמע אוזנם, אך נשבו בקסמיה של האשליה. אותו חקיין, אף היה מבקש במהלך השיחות - תוך שהוא מחקה את הגר"ד כהן, לבל יעזו להקליט את השיחה או להעביר את תוכנה לאחרים, זאת ועוד, היה מבהיר כי במידה ויתקשרו אליו בחזרה - יכחיש מכל וכל את קיומה של השיחה.

כמו כן, הוא הצהיר במהלך השיחות כי ראשי ישיבות נוספים תומכים בישיבה החדשה, כך למשל הזכיר את שמותיהם של הגאון רבי משה הלל הירש, ראש ישיבת 'סלבודקה' והגאון רבי ברוך דב פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז'.

המכתב המודפס

אחד מהם, אזר אומץ ויום למחרת התקשר מיוזמתו אל הגר"ד כהן, בכדי ללבן את שנאמר בשיחה, אך עד מהרה זכה לניתוק השיחה, שכן הגר"ד כהן מצדו חשב כי מדובר באדם המבקש להתלוצץ עמו - שכן מעולם לא קיים שיחה שכזו. בעקבות כך, הוא פנה אל המעורבים בהקמת הישיבה, וניסה ללבן עמם את פשר השיחה, זאת במקביל לליבון העניין התמוה עם הורים נוספים שקיבלו את שיחת הטלפון.

וכך, בתוך זמן קצר התבררה הדרמה הגדולה כי מדובר באדם אשר התקשר אל ההורים, מיוזמתו, חיקה את ראש ישיבת חברון וכך ניסה להשפיע לטובת הקמת הישיבה החדשה, בצורה פסולה, תוך יצירת מחלוקת שווא בין ראשי הישיבות, הטלת רפש והכפשות חמורות ודברים חמורים נוספים.

אלא שאם לא די בכך, מתברר, כי ככל הנראה גם מכתבו של הגר"ד כהן, זויף והודפס, שכן בעוד במכתב המקורי הזכיר הגר"ד כהן רק שני שמות, הרי שבמכתב המודפס צורפו לפתע שמות נוספים, כמו גם חלק מהנוסח שונה והורחב.

כך או כך, ומבלי להכריע בשאלה המהותית מי עומד מאחורי זה ומי ידע על השיחות הללו שנעשו אל ההורים - הצעדים הללו גרמו לכך שהישיבה לא תצא אל הפועל ותיסגר עוד בטרם נפתחה, כאשר גם צוות הישיבה המיועד, נפל קורבן להונאה של המתחזה.

אמש, נודע הדבר לגר"ד כהן, והוא ממש הזדעזע, הן מכך שהשתמשו בשמו וחיקו את קולו כדי להשפיע על אחרים והן מהדברים הקשים שנאמרו כלפי הגר"מ רבינוביץ והישיבות בפתח תקווה. וכך, הוא הודיע כי הוא מושך את ידו לחלוטין מהישיבה החדשה ואינו מוכן להיות בעניין כלל וכלל.

הגר"ד כהן במעונו של הגר"ג אדלשטיין. ארכיון (צילום: שוקי לרר)

ל'כיכר השבת' נודע כי אתמול, בהוראת הגר"ד כהן, נכנסו ראשי הקהילה בראשות הרב אריה רביץ אל ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין בדי לקבל את הכרעתו כדי לנהוג בסיטואציה הקשה שנוצרה. הגר"ג הורה להם לפנות לכל מי שלדעתם קיבל את שיחת הטלפון המזויפת, ותחילה לפנות אל הגר"מ רבינוביץ, כדי להבהיר את הדברים. וכבר אמש, עלו נציגים אל ראש ישיבת "אור ישראל", ושטחו בפניו את התמונה המלאה.

גורמים המקורבים אל הגר"ד כהן הגדירו זאת בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "עוקץ כזה לא קרה לו בחיים". אחרים תיארו את עוגמת הנפש הרבה שנגרמה לו מהסיטואציה הקשה.

בשיחה שקיים 'כיכר השבת' עם גורמים שהיו מעורבים בהקמת הישיבה הם סיפרו כי "הוא סובב את כולם, אתה כבר לא יודע מה אמת ומה לא אמת". לדבריהם, "היה תכנון להקים ישיבה, ור' דוד נתן מכתב ברכה, והיה נידון אם זה השנה או לא השנה ולא החליטו שזה השנה, והוא (אותו חקיין. ח"ב) החליט שזה השנה, ובדיוק התחילו לקבל מסרים מהבית של הראש ישיבה, וכל מי שניסה לפגוע וטיפה עיקם את האף קיבל מיד טלפונים מפחידים, היה איומים, היו נקודות אדומות, אבל הוא היה בטירוף שזה חייב להיות השנה, זה לא יאומן. אנחנו כל הזמן מגלים איפה היו פה תאונות, לך תדע עוד כמה סיפורים יש, אנשים שהוא התקשר בקול של ר' דוד וזה לא היה ר' דוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר