איבדו שליטה

מדענים בבריטניה: "המוטציה מדבקת יותר"

מדענים בבריטניה טוענים, כי המוטציה החדשה של נגיף הקורונה מדבקת הרבה יותר, וכי רק עוד שבועיים נדע האם החיסון שפותח על ידי 'מודרנה' ו'פייזר' יעיל עבורה (קורונה)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בעוד בישראל ניטש ויכוח עז בין משרד הבריאות למשרד החינוך בשאלה האם להשבית את מערכת הלימודים, מידע חדש על המוטציה הבריטית עשוי לשפוך אור על הסיבות לכך שהיא מדבקת כל כך, הפעם גם ילדים.

בשלב זה די ברור שמוטציית הקורונה -שהתגלתה באנגליה כבר לפני כמה חודשים- היא שאחראית לתחלואה המתעצמת במדינת האי, נכון להיום (ראשון) קרוב ל-60 אלף חולים חדשים אובחנו ביממה האחרונה וכרבע מיליון חולים חדשים בשבוע האחרון. המספרים הללו חסרי פרופורציה לעומת התפרצויות קודמות, ומחזקים את ההשערה כי המוטציה היא שאחראית למספרים הגבוהים הללו.

על פי הדיווח בטלגרף הבריטי, מומחים שחקרו את הגרסה החדשה לווירוס הקורונה מסבירים, כי וירוס הקורונה "הרגיל" מאופיין במבנה בעל "דוקרנים" המקלים עליו להתחבר לתאים אנושיים. בגרסת הווירוס שעברה מוטציה, מנגנון הדוקרן השתפר, וכעת הפך הווירוס לדביק הרבה יותר.

על פי ההערכות, המוטציה מדבקת ב-70 אחוז יותר מהגרסה "הרגילה" של הווירוס, "המוטציה ה"דביקית" יותר מגבירה את הסיכוי להדבקת ילדים שבגרסה הרגילה של הקורונה נטו לחלות פחות מאשר מבוגרים", אומר פרופ' לורנס יאנג לטלגרף. ואכן, הדיווחים מבריטניה מעידים על הדבקה משמעותית בתוך מוסדות החינוך.

המידע על ההדבקה הנרחבת של המוטציה בקרב ילדים, גרמה לגורמים שונים לצאת בקריאה לרשויות בישראל לסגור את מוסדות החינוך בהקדם.

בינתיים במעבדות, עמלים החוקרים לפענח האם החיסון הקיים יעיל באותה המידה גם בפני המוטציה, ולעקוב אחרי התפתחויות של גרסאות נוספות לנגיף, כמו הגרסה שהתגלתה בדרום אפריקה, ובעלת מאפיינים דומים לגרסה האנגלית של הנגיף, כלומר, הרבה יותר מדבקת.

בחברות המייצרות את החיסונים טוענים, כי רוב הסיכויים שהם יהיו יעילים גם בפני המוטציה החדשה, וזאת בגלל השיטה הייחודית בה פועלים חיסוני הקורונה, אבל אין ודאות מה תהיה רמת היעילות. תשובות ראשונות לשאלת מיליון הדולר - כפי שקוראים לה כיום החוקרים - יתקבלו רק בעוד שבועיים.

אמנם בשלב זה לא הוכח כי המוטציה גורמת למחלה חמורה יותר מאשר הגרסה הרגילה, אך אחת התופעות של המוטציה היא "עומס נגיפי" יותר גדול, כלומר כמות הנגיפים בכל נתז גדולה יותר, דבר שכאמור גורם לסיכוי גדול יותר להידבק.
המוטציה החדשה התפשטה למדינות רבות בעולם, ובישראל זוהו בוודאות מספר מקרים של חולים בה, העובדה שרק חלק מתוך הנדבקים במוטציה חזרו מחו"ל מעידה, כי הגרסה ה"משודרגת" של הקורונה כבר מסתובבת בישראל.

כזכור, באנגליה מציינים בימים אלו את פרישתה הסופית מהאיחוד האירופי, "הברקזיט" הידוע, והרשויות מתמודדות בקושי רב עם המוטציה המשתוללת, הן מבחינה כלכלית, שכן החשש מפני המוטציה גרם לרוב המדינות לסגור את שעריהן בפני אזרחים, ואפילו סחורות. והן מבחינת מערכת הבריאות שמצבה חמור, בתי החולים עמוסים, וצוותי הרפואה שחוקים.

גם מבצע החיסונים לא מתנהל בקצב משביע רצון במדינה, בזמן שבישראל ביום שישי האחרון ציינו את המתחסן המיליון בתוך שבוע ימים, באנגליה טוענים כי חיסון של מיליון אזרחים בשבוע לא יתן מענה מספק כנגד המוטציה.

בישראל מקווים, כי במרוץ בין התפשטות המוטציה לבין מבצע החיסונים, ישיג המבצע את המוטציה בעזרת ה'. עם זאת כל התפרצות תחלואה מואצת בפרט בקרב ילדים עלולה להעיד הימצאותה של המוטציה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר