אחרי 100 שנה

לראשונה מאז השואה: רב ראשי לצבא גרמניה

מינוי היסטורי: רבה של מדינת סקסוניה ולייפציג בגרמניה וזוכה פרס מהר"ל של 'ועידת רבני אירופה', הרב מרדכי אליעזר באלה, ימונה לרב הצבאי הפדרלי של צבא גרמניה (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב מרדכי אליעזר באלה (צילומים: אלי איטקין. רפאל ארליך פרנקפורט ור. צונץ קהילת 'עדת ישראל' ברלין)

לראשונה מזה כמאה שנים, ושבעים ושש שנים לאחר השואה, יכהנו שוב רבנים צבאיים בצבא הגרמני.

שנה וחצי לאחר ששרת ההגנה של גרמניה אנגרט קרמפ-קררנבאואר חתמה עם המועצה המרכזית של יהודי גרמניה על חידוש משרת רבנים צבאיים ב'בונדסוור' וכשנה לאחר שהבונדסטאג אישר את ההחלטה, הודיע בסופ"ש נשיא המועצה מר יוסף שוסטר על מינוי רב ראשי צבאי.

הרב שנבחר לרב הצבאי הפדרלי הראשון של צבא גרמניה, הוא רבה של מדינת סקסוניה ולייפציג בגרמניה, חבר ועד רבני גרמניה וזוכה פרס מהר"ל של 'ועידת רבני אירופה', הרב מרדכי אליעזר באלה.

למועצה הזכות להציע את המועמד לתפקיד. בעתיד הקרוב ימונו ברבנות הצבאית הראשית עוד כעשרה רבנים. לשניים כבר החלו תהליכי הבחירה.

חייל יהודי בתפילה בבית הכנסת בפרנקפורט

טקס ההכתרה יתקיים בעוד כשלושה שבועות בלייפציג, שם מכהן הרב באלה, בוגר בית המדרש לרבנים דברלין, כרב הראשי, בהשתתפות ראש ממשלת סקסוניה מיכאל קרצ'מר, שרת ההגנה בכירי הממשלה וצבא גרמניה, ארגון רבני גרמניה בראשות רבה של פרנקפורט וסגן נשיא הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרב אביחי אפל וחברי המועצה המרכזית של יהודי גרמניה.

מר שוסטר אמר: עם מינוי רבנים צבאיים אנו ממשיכים במסורת ישנה אך במקביל פותחים פרק חדש - עבודת הרבנים תהווה העשרה לחיילי הבונדסוור. מינויו של הרב הצבאי הפדרלי היא יום היסטורי עבור הקהילה היהודית בגרמניה".

הרב מרדכי באלה, ב'אבינו מלכנו' (צילום: רפאל ארליך)

.ב'ועידת רבני אירופה' מברכים על הצעד ההיסטורי; נשיא הועידה ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי; "מלבד התועלת המעשית לכ-300 החיילים היהודיים המשרתים ב'בונדסוור', יש כאן אמירה ברורה של גרמניה כפי שאמרה שרת ההגנה בעת חתימתה על הסכם השבת הרבנים הצבאיים עם הצנטרלאט כי; 'חיים יהודים צריכים להיות מובנים בגרמניה' – במינוי - הלכה למעשה - אני רואה אמירה ברורה המשדרת לאירופה ולעולם כולו במיוחד בימים טרופים אלה; לא, באלף רבתי לאנטישמיות".

המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגאון רבי משה לבל אמר: "מינויו של הרב באלה הנו המתאים ביותר בעת הזו להוביל את הרבנות הצבאית המתחדשת בגרמניה ולחזק רוחנית את הצעירים היהודים – הרב באלה משתתף בתוכנית; 'העתודה הרבנית של אירופה' של 'ועידת רבני אירופה' להעצמת רבני הקהילות ולהכשרתם כעתודה הרבנית בהלכה ובקירוב להתמודדות מול האתגרים הגדולים והשגרתיים בקהילה, וכאמור, לפני ארבע שנים בועידת השלושים של 'ועידת רבני אירופה' שהתקיימה באמסטרדם העניקה לו הועידה את הפרס לרבנים צעירים ע"ש המהר"ל".

היסטוריה: זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון של הצורר אדולף היטלר בשנת 1933, נאסרה פעילותם של הרבנים היהודים בצבא גרמניה.

כעבור 75 שנים הגישה שרת הביטחון של גרמניה, אנגרט קרמפ-קרנבאואר את הצעת החוק להשבת פעילות הרבנות הצבאית לגרמניה וזו אושררה כעבור כחצי שנה על ידי הפרלמנט.

בנאומה בפרלמנט אמרה שרת ההגנה: "זהו יום היסטורי לגרמניה - המהלך הוא חזרה למסורת עתיקה. זהו סימן לסולידריות והכרה כלפי החיילים היהודים. הרבנים יספקו תרומה ניכרת כנגד האנטישמיות היומיומית המתגברת בחברה שלנו, וכנגד קיצוניות ופופוליזם".

הרב באלה בתפילה בבית הכנסת בפרנקפורט

יצוין, כי המהלך להשבת הרבנים הצבאיים ל'בונסוואר' החל במאמר שפרסם מר שוסטר בעיתון המוביל בגרמניה ה'פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג', ובו קרא להוסיף לבונדסוור, הצבא הפדרלי הגרמני, תקנים לרבנים צבאיים, המקבילים לכמרים צבאיים: "70 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה, הגיע הזמן לחדש את התפקיד של איש דת יהודי בבונדסוור, כפי שהיה בעבר".

שוסטר הסביר במאמר את המורכבות בגיוס יהודים לצבא גרמניה לאחר השואה, והוסיף, "המצב השתנה מאז הימים ההם, וכעת צעירים יהודים רואים בגרמניה כבית שלהם".

במשרד ההגנה אמרו כי הקמת רבנות צבאית ראשית בגרמניה תוכננה במקור בשנה שעברה. אך התעכבה בשל מגיפת הקורונה. ולהערכתם היא תחל לפעול בשטח בעוד כחודשיים עם מינויים של הרבנים הנוספים ועבודת המטה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר