"על שולחן הניתוחים"

מה קרה לשוואקי באלבום החדש? / ביקורת

יעקב שוואקי הפתיע את תעשיית המוזיקה היהודית ומאזיניה עם אלבום חדש. מה חושב מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר על האלבום ומה לדעתו קרה לגרפיקאי של העטיפה (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

מי שעוקב אחריי בעשור האחרון יודע שמעטים האלבומים החסידיים שאני חושב שהם באמת מדברים לקהל הרחב. רבים מהם מתודלקים על אדי הדלק של העבר, כשהם מנסים לעשות את מה שעשו בעבר עם הצלחה מעציבה במיוחד. הקהל מזמן הצביע ברגליים וכל מי שחושב אחרת מוזמן לבדוק את המספרים בכל כלי תקשורת אפשרי.

מי שלזכותו יאמר שקרא את המפה נכון היה הזמר יעקב שוואקי, שכבר לפני כמה שנים כמעט והפסיק ליצור מוזיקה חסידית חדשה. הוא פצח בקריירת פופ קופצנית וקלילה לעתים אפילו קלילה מידי כשהוא מגדיל באופן משמעותי את השירים המקוריים שלו בעברית ובאנגלית.

האלבום החדש של שוואקי "לחיים" הוא הפתעה טובה לגמרי. בניגוד לעטיפה המקושקשת עד כאב שלו, שנראית כמו אמנות מודרנית כלשהיא אחרי שעברה תאונה במהירות של 250 קמ"ש מול קיר של בטון מזוין, זהו דווקא אלבום חסידי שממש לא משדר את מה שהקקפוניה הצבעונית של העטיפה שלו משדרת. ייתכן וכוונת המשורר הייתה כשמו של האלבום "לחיים" אלא שלא היה מדובר ב"לחיים" קטן כי אם בבקבוק שלם שנלגם במהירות.

"לחיים" הוא אלבום חסידי ברובו, בסאונד עכשווי ומרשים כמו ששוואקי תמיד ידע לעשות כשוואקי חובר ללא פחות משבעה מעבדים שונים החל מהקצה החסידי ביותר - משה לאופר עם השיר "בא שבת" בלחנו של הרשי ויינברגר וכלה במוזיקה אלקטרונית מבית מדרשם של אברומי ברקו או חברי 'פליימסטר'.

שוואקי לא נוטש גם את מאזיניו חובבי העברית והוא מקדיש להם כמה שירים ביניהם שיר הנושא "לחיים" ושיר החופה "שתי נשמות" שני שירים שכתבה מירי ישראלי (שתי נשמות בשיתוף עם איצי וואלדנר). אין לי בשורה משמחת במיוחד בנוגע לרמת הטקסט בשני השירים האלה והיא מקבילה לרמה שאנו רגילים לה משוואקי, המנוני קייטנה. במקרה של השיר "יום יבוא" שהלחין יוצר לא מוכר אהרן כהן וכתב יחד עם עינת הולנדר, הטקסט מעט יותר מעניין. הגוון הרוקי עם הסלסולים הקלים של שוואקי יוצרים להיט ישראלי חביב בהחלט.

השיר הכיפי ביותר מבחינתי באלבום הוא השיר שפותח אותו "הנה אלוקינו" בלחנו של איצי וואלדנר ובעיבודו המרענן של אברומי ברקו כשלפתיח המרענן אחראי דווקא משה לאופר בבחינת ישן בכלי חדש. שיר כיפי נוסף הוא "יגעתי" הפאנקי אותו הלחין איצי וואלדנר ועיבד רביד קשתי. הסאונד של השירים עדכני ופשוט ברמה שכיף לשמוע. תנו אוזן גם לדואט המרגש של יעקב עם אחיו הגדול המלחין משה דוד לשיר "לך קלי" ול"א-ייד" המקפיץ באווירת הרגאיי.

האלבום החדש של שוואקי הוא איך שמוזיקה חסידית הייתה יכולה להישמע לו אמני המוזיקה החסידית היו ממשיכים להוציא אלבומים תוך התעדכנות מוזיקלית. "לחיים" הוא אלבום של מוזיקה כיפית של אמן שגם אם אני לא תמיד מתחבר לכל מה שהוא עושה, ברור לי שהוא עושה את זה עם הרבה חשק וכיף.

שלושת השבועות כבר בפתח וקצב יציאת השירים החדשים ירד כבר משמעותית. בפינת השירים המואזנים ביותר בכיכר השבת השבוע זוכה ללא מתחרים השיר שכתב והלחין אלחנן אלחדד וביצע משה קליין לזכר האסון במרון. במקום השני ניצב שלמה כ"ץ וניסים בלאק עם "חיות נוהמות" החידוש הבועט שלהם לשירו של ישראל דגן כשמעט מאחור ניצב קן ברג'ס ז"ל עם הקליפ האחרון שלו "קווים של כסף" שעלה רק אתמול.

להערות הארות והערכות תוך כמה זמן נחזור למסכות בחללים סגורים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר