החרדים והערבים זעמו • צפו

הכנסת אישרה: צה"ל יוכל להכריע האם בחורה היא דתייה

הח"כים תמכו בגיוס בחורה שמצהירה שהיא דתייה, אם לפי בדיקות צה"ל אינה מקיימת אורח חיים דתי ושיקרה בעניין • חברי הכנסת החרדים זעמו ותקפו; אייכלר: "גיוס בכפייה, כמו בצפון קוריאה" (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הח"כים החרדים בכנסת היום, בעת האישור (צילום: דוברות הכנסת)

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה ראשונה את הארכת הוראת השעה שמאפשרת לצה"ל לבדוק את מידת דתיותה של נערה שהצהירה שהיא מקיימת אורח חיים דתי, ולפיכך מסרבת להתגייס, ואילו יימצא שעל פי הגדרות הצבא היא איננה דוברת אמת, היא תגויס.

שר הביטחון בני גנץ, שדרש את הארכת הוראת השעה בשלוש שנים, תיאם זאת עם ראש הממשלה נפתלי בנט. הסיבה לכך היא כי הוועדה לביטול הפטור, שקמה רק לאחרונה והאחראית על הנושא, עוד לא מאורגנת דיו כדי לקדמו.

פירוש קידום הצעת החוק הוא כי מעשית צה"ל יוכל להכריז על כל נערה שהיא לא דתייה לפי הקריטריונים שהציב, וכך יכולות בנות דתיות להתגייס בעל כורחן.

החוק עבר ברוב של 55 מול 50 מתנגדים, והיסטוריה נרשמה כאשר חברי רע"מ, חברי כנסת ערבים שמעולם לא תמכו בהצבעות למען צה"ל ובטח למען גיוס לצה"ל, תמכו בהצעה כחלק מהקואליציה. ברקע זה, חברי הכנסת מסיעות הימין באופוזיציה זעמו על אישור החוק בקריאה ראשונה.

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, אמר: "מועצת הרבנות הראשית, שהיא הסמכות ההלכתית במדינת ישראל, אמרה שזה איסור גמור. מה עכשיו מביאים לנו את החוק הזה? על מה? כשצריך לדקדק דקדוקי עניות האם היא עשתה קידוש או לא עשית קידוש, האם היא כן מסורתית או לא? זה מדינה דמוקרטית? זה איסור של יהרג ובל יעבור".

יעקב אשר נואם (צילום: ערוץ כנסת)

"היא לא רוצה להתגייס היא אומרת אסור לי. כל הבסיס שעליו עומד כל העניין הזה הוא בסיס לא חוקי, הוא נגד החלטה של כל הרבנים בישראל".

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, תקף: "ממנים ועדות עם חוקרים פרטיים, נכנסים לפרטיות הכי עמוקה של האישה הזו. גיור לקבלת אזרחות לא עושים וזה כשאנחנו יודעים שחלק מהם לא שומרים תורה ומצוות, אבל כשזה מגיע לנושא הזה אתם בעד. במדינה מתוקנת כל הנושא של גיוס נשים היה בכלל צריך להיות התנדבותי. לצערי גם מפלגת רע"מ מתגייסת לעניין למרות שזה נגד האידאולוגיה שלה".

אייכלר נואם (צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התנגד לחוק: "התהליך שעוברות בשנים האחרונות בנות שמבקשות להצהיר ולקבל פטור בשל הצהרה על אמונה דתית הוא מביש, משפיל ומבזה. המערכת מפעילה חוקרים פרטיים, מתחקה אחרי אורחות החיים הפרטיים במובנים הכי הכי בסיסיים ומייצרת ברומטר לא הגיוני לרמת הדתיות. לו חלילה היה מתרחש במדינת ישראל תהליך פולשני פוגעני ומבזה כזה כנגד נשים בכל מישור אחר, הארץ הייתה רועדת".

אורי מקלב נואם (צילום: ערוץ כנסת)

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת תקף את חברי רע"מ שתמכו: "אנחנו מזה עשרות שנים לא נוהגים להשתתף בהצבעות האלה, ואני חושב שחברי רע"מ שהשתתפו בהצבעה עשו טעות קשה". ח"כ מאיר פרוש עקץ: "לראשונה מפלגה ערבית הצביעה בעד גיוס לצבא. זה תקדים שמעולם לא היה בכנסת ישראל. שאפו לראש הממשלה והחליפי שלו".

אחמד טיבי (צילום: ערוץ כנסת)

ח"כ יעקב אשר זעם על הקואליציה, ותהה: "אני לא מבין - איפה הפכתם להיות נטורי קרתא? אם בת מגיעה ואומרת שהיא עומדת בקריטריונים לפטור מגיוס, אז אתם באים ולוקחים חברות חקירה ובודקים בציציותיהם, לתוך הבתים שלהם ועם החברים שלהם? על מה? אם יש רמאים צריך לטפל בהם".

מאיר פרוש נואם (צילום: ערוץ כנסת)

"אבל אחת שלא רוצה ללכת לצבא והיא לא דתית או מסורתית והיא אומרת טענות שווא הרי גם כשתגיע לצבא היא תשתמט בצורה אחרת. פה אתם מפעילים מערכת שלמה של חוקים ומערכות וועדות, בעוד על שער הכניסה לעם היהודי, נישואין וגירושין, פתאום לא צריך ועדות? צבועים נמאסתם!".

יואב בן צור נואם (צילום: ערוץ כנסת)

ח"כ ישראל אייכלר ניצל את ההזדמנות לקרוא לפטור כללי משירות צבאי לכל בנות ישראל, ותקף: "רק בצפון קוריאה וישראל יש גיוס כפיה לבנות. אפילו ברוסיה ובאפריקה אין גיוס בנות בכפייה. זה נוגד את התורה, ואת פסיקת הרבנות לדורותיה. מקווה שהכנסת תדחה בבוז את הניסיון לכפות וועדות אינקוויזיציה ודיכוי על בנות שמצהירות שהן שומרות שבת ואוכלות כשר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר