"הסברות שלכם הן סברות תלמודיות"

מבחן פומבי נוסף של פלא התורה הגדול מהדהד בכל קצוי תבל

"מי שבקי בש"ס - הסברות שלו הן סברות תלמודיות" כך התבטא בהתפעלות הראשון לציון הרב יצחק יוסף בפני אברכי ש"ס אידן, לאחר המבחן הפומבי שבו בחן את בקיאותם (בארץ)

אסף מגידו | מקודם |
(צילום: שוקי לרר | עזרא טרבלסי)

הגרב"י רודינסקי "מעמד כזה הוא קידוש ה' עצום ומקרב את הגאולה. ביודעי ומכירי אלפים בחו"ל שרוממו את שאיפותיהם לאחר ששמעו את הבקיאות המופלאה של ש"ס אידן" | באופן ייחודי: ריתחא דאורייתא שוקק עיון ופורה חידושים למדניים בעומק הסוגיות

"אתם בקיאים גדולים בש"ס גפ"ת, ולכן השכל שלכם נהיה שכל תלמודי. הסברות שלכם הן סברות תלמודיות. זה היתרון של 'סיני' על 'עוקר הרים', כי מי שבקי בש"ס - הסברות שלו הן לא משל עצמו, אלא סברות תלמודיות. כך תוכלו להיות נחית לדינא ולהגיע לכל התורה כולה בעזרת ה'", כך התבטא בהתפעלות מרן הראשון לציון הגאון הגדול ר' יצחק יוסף שליט"א בפני גאוני רשת הכוללים ש"ס אידן, לאחר המבחן הפומבי שבו בחן את הגאונים שליט"א על כל הש"ס כולו, בעומק העיון ועד לאסוקי הלכתא, ונהנה משליטתם המדהימה בכל נושא.

זה כבר הפך למחזות נפלאים שחוזרים על עצמם מדי תקופה – המבחנים הפומביים של ממלכת התורה 'ש"ס אידן' שבנשיאות מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א ובראשות הגאון ר' אברהם אייזען שליט"א גאב"ד פוזנא. רשת הכוללים האגדית נפתחה לפני 12 שנים עם כולל שמנה מנין מצוצמם של תלמידי חכמים בבית שמש, אולם לאחר שמרן שר התורה שליט"א בחן את האברכים והתרשם משליטתם בכל רחבי התלמוד, הורה להגר"א אייזען שליט"א להרחיב את הכולל ולהוסיף סניפים, וכך בתוך השנים המועטות התרחבה הרשת לחמשה סניפים, בירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר ובלונדון שבבריטניה, עם 82 גאוני ש"ס מכל העדות והחוגים. וזו רק ההתחלה, כאשר עתה כבר מתכננים את פתיחת הסניף השישי בקרוב בעז"ה.

בכל פעם שנערך מבחן כזה, המאורע מהדהד בכל העולם ומביא גלי השתאות והשתוממות, ובעיקר משריש זרעי שאיפות בתורה ביהודים בכל העולם כולו, וכפי שהתבטא הפעם הרב האורח הגאון הגדול ר' בצלאל יהודה רודינסקי שליט"א, ראש ישיבת 'אור ראובן' במאנסי, שסיפר כי "אלפי יהודים בכל העולם כולו רוממו את שאיפותיהם בתורה לאחר שדבר כוללי 'ש"ס אידן' הגיע אליהם. חיזקתם אלפי יהודים במצות ידיעת התורה, שתהיה התורה בבחינת 'אמור לחכמה אחותי את', 'שיהו דברי תורה מחודדין בפיך שאם ישאלך אדם אל תגמגם אלא תאמר לו מיד'. בידוע לי שרבים התעוררו לקנות יותר ידיעות התורה".

מבחן עיוני

כאמור, המבחן הפומבי נערך הפעם ע"י מרן הראשון לציון הגאון הגדול רבי יצחק יוסף שליט"א, לצד האורח מניו ג'רזי, הגאון הגדול ר' בצלאל יהודה רודינסקי שליט"א, ראש ישיבת 'אור ראובן' במאנסי, הידוע בשליטתו בכל מקצועות התורה, כשמסיים מדי שנה ש"ס בבלי וירושלמי וד' חלקי שולחן ערוך. הרבנים שליט"א העמידו את הגאונים שליט"א על כור המבחן משך שעה ארוכה, ושאבו קורת רוח משליטתם המדהימה של גאוני ש"ס אידן בכל פינה בש"ס.

הגרב"י רודינסקי פתח שהוא מרגיש שאינו יכול לעמוד במקום הזה, משום "במקום גדולים אל תעמוד". "גאון זה בגימטריא 60, כך כתוב בספרים, שהכוונה היא על ידיעת כל הש"ס. כאן נמצאים גאונים במשמעות האמיתית של המילה, אני לא יודע מה אני עושה כאן בכלל...", טען הרב בענוותנותו, וסיים "אלא מה? המעמד הזה הוא קידוש ה' נפלא מאוד, שיהודים ידעו ש"ס בקנין שכזה, המעמד הזה מקרב את הגאולה, ואם אני יכול להיות חלק ממנו, זה ממש זכות בשבילי".

המעמד, שכמו כל פעם הדהים את כל המשתתפים, היה רצוף בשאלות גאוניות, והפעם לשם שינוי, רוב השאלות היו עיוניות, כאשר הגאונים שליט"א היו צריכים לשלוף ראיות מהש"ס לשאלות הלכתיות ועיוניות מורכבות, שאת תשובתן אין ניתן למצוא ברובד השטחי של ידיעת הש"ס. אולם באופן לא מפתיע הגאונים שליט"א שקלו וטרו מכל מסכתות הש"ס, והתפלפלו בעומק הסברא והעיון תוך כדי זריקת מובאות וראיות מכל הש"ס ואף גם ממקצועות ההלכה והפוסקים האחרונים, להתפעלותם של הרבנים הבוחנים שליט"א, שהתפעלו "גם חושן משפט אתם יודעים בעל פה?!"...

כדי שלא להכביד נבחר לצטט רק כמה שאלות קלות שהגאונים שליט"א נשאלו וענו בצרורות תשובות מדויקות:

כמה נפק"מ יש האם אנו אומרים שספק דאורייתא הוא לקולא מדאורייתא או שהוא לקולא מדרבנן? הרבנים שליט"א התפלפלו ודנו בכל מקרה בעומק ההגיון והסברא.

ידוע מהגאון מבריסק זי"ע שעדיף אם יש ראיה מהתורה, יותר מאשר שאנו יודעים במציאות שהדבר כן, משום שפסוק מהתורה הוא יותר מציאותי מהמציאות עצמה. הנבחנים שליט"א נתבקשו להביא ראיות לכך ושלפו מכל מקום, והתפלפלו בכל ראיה לנכונותה. וכמו כן נשאלו אם כשהתנא אומר סברא במשנה – איפה הגמרא עדיין טורחת להביא ראיות מהתורה.

כמו כן דנו האם יש ערבות לגרים; האם יש חזקה למי שאומר שפרע בתוך שלשים יום, שהרי יש חזקה שאין אדם פורע תוך זמנו; האם לידת תאומים היא מעלה לאב; האם אפשר להביא ראיה לדברי הב"ח שרוב גנבי ישראל אין זה בפשטות; מתי מותר לשקר ובאיזה אופן; איפה מוזכר בש"ס שנוהגים במרא דאתרא. כל אחד מהשאלות הללו גרר עשרות תשובות ומובאות מכל מסכתות הש"ס, כאשר על כל מובאה מתפתח דיון מעמיק עד כמה הראיה נכונה ולהיכן היא מובילה.

ש"סים מהלכים

הריתחא דאורייתא המדהים ננעל עם דבריו המרגשים של מרן הראשון לציון, שסיפר כי בימי בחרותו של אביו מרן הגר"ע יוסף זי"ע היה מעודד מאוד להיות בקיאים בכל הש"ס כולו, וכפי שסיפר לו שבוע לפני פטירתו כי הוא בעצמו סיים ש"ס גפ"ת בגיל 15. מרן סיפר כי היה הולך מדי ערב ללמוד בסדר שלישי בישיבת חברון שהיתה אז ברח' מלכי ישראל, ושם היו בחורים שהיו נקראים 'סדר נזיקין מהלך', 'סדר קדשים מהלך', 'סדר נשים מהלך'.

עוד התרפק הראשל"צ על פגישותיו של מרן עם הגר"ח קרייזווירטה זי"ע גאב"ד אנטוורפן, שהיו מחזות הוד, כאשר מרן והגר"ח היו זורקים סוגיות וקודים בכל הש"ס בבקיאות בלתי נתפסת, כאשר כל הסובבים אינם מצליחים לאחוז ראש. הראשל"צ אמר "יש חשיבות גדולה לדעת את כל הש"ס גם כדי להמשיך לפסוק הלכתא בטעמא ולהיות נחית לעומקא דדינא. זוהי החשיבות הגדולה של רשת הכוללים הזאת".

דברים מיוחדים הקדיש הגר"י יוסף עבור מחזיקי התורה מכל העולם כולו, והפליג בגודל הזכות שלהם ורוב ההשפעות שיזכו בזכות תמיכתם בממלכת התורה. כמו כן הקדיש ברכה להגאון ר' אברהם אייזען שליט"א גאב"ד פוזנא יחד עם נדיבי עם שנכחו במבחן, והביע שוב את התרגשותו. בימים שלאחר מכן אף שיגר מכתב התרגשות מיוחד שבו הוא חוזר על התפעלותו מבית היוצר לש"ס אידן היחיד במינו.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר