היסטוריה ואקטואליה

האישה לא מסכימה? כך ה'מודרנים' לבשו קפטן

האדמו"ר היה נחרץ באשר ללבישת הקפטן הירושלמי, אך חלק מחסידיו היו מודרנים שהאישה סרבה שילבשו זאת; מה הם עשו כדי להתפלל עם האדמו"ר? ועוד כמה פנינים... (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
'זברה' במערת המכפלה (צילום: באדיבות המצלם)

פרק י"ג: אנו בסיום סדרה מקיפה על 'קורות הלבוש הירושלמי', נוסיף פה תגובות מרתקות של ציבור הגולשים היקר שמוסיף פרטים מרתקים בכל הנושא של הלבוש הירושלמי.

זמר דתי לאומי בשם ירמיהו פיחה לבוש בבגדי צ'אלמרים, לטענתו הוא לבוש עם ביגוד ארץ ישראלי. באתר המכלול נכתב עליו: למד ב"ישיבת רמת גן ובישיבת עוד יוסף חי בעת ששכנה בקבר יוסף שבשכם ובעת שעברה להתנחלות יצהר, בה הוא מתגורר עד היום. ירמיהו מגדיר עצמו כחסיד ברסלב, ואף שגדל בציבור הדתי-לאומי ושירת בצה"ל הוא מתלבש כחסיד ירושלמי בקפוטה ובכובע או שטריימל, שהפכו לחלק מסממני הזיהוי הייחודיים לו".

***

הרה"ק רמ"ד מלעלוב היה נחרץ בנושא של קפטן ירושלמי, עד שהאדמו"ר הקודם רבי אברהם מרחוב צפניה דרש מכל מי שמתפלל אצלו בבית כנסת, שיגיע עם קפטן ירושלמי. דע עקא שהיו לו חסידים שהתקרבו אליו - והם הגיעו מבתים מודרניים שהאישה לא הסכימה לקפטן ירושלמי.

מה עשו? בכניסה לבית כנסת היה ארון עם קפטנים שכל מי שהגיע להתפלל או לטיש, השאיל לצורך התפילה והחזיר בסיום...

***

טענו בשם הרה"ק ר' יואליש מסאטמר שבוודאי שהאבות הקדושים התהלכו עם ה"קפטנים" הירושלמים, כיון שברור שהישמעאלים הקפידו על שימור הביגוד כמו שהם מקפידים על "קברי הצדיקים" שכידוע אנחנו היהודים סומכים על המסורת שלהם כי הם היו בארץ ישראל באלפיים שנות גלות, (ויש שאמרו בנוסח מעין זה: 'ישמעאל בוודאי לבש את מה שאביו הלביש לו, ואת זה הוריש לצאצאיו").

בהקשר לזה, נראה שיש יסוד ב"מחקר" לדבריו הקדושים של רבי יואליש, כיון שמובא מאת הגאון רבי משה ירושלמי שסייר בשנת תקכ"ט (1769) בארץ ישראל, ומעיד על "מעמד בין הבתרים שבנמצא בפאתי הר החרמון", והמהדיר אברהם יערי כותב על כך: "נקרא כיום "מקאם אבראהים", הנה לנו, התגשמות דבריו של רבי יואליש שהמוסלמים שומרים לנו על מקורות קדושים כאירוע "ברית בין הבתרים".

***

ישנם חסידיות שיש להם קפטן מיוחד לכל חג בצבעים מעט שונים. לר' יענקל וינקלר היה לו קפטן מיוחד לכל חג, לכל ל"ג בעומר וכו'.

***

מסופר על ר' שמואל דייטש שהיה משפיע פרומר מאד גדול וקיבץ סביבו קבוצת אברכים בבתי אונגרין והחדיר בהם יידישקייט, והדגיש ביותר ובקיצוניות את הלבוש הירושלמי.

על ר' שמואל דייטש נטען שהוא קירב את ר' עמרם בלוי כשהיו לו תקופות קשות בחייו (כך סיפר לי קרוב משפחתו ששמו כמובן שמו בלוי, וטען לי שזה מופיע בספריו על ר עמרם בלוי).

***

יש מכתב מהבית אהרן מקארלין זצ"ל לבני א"י להקפיד על הלבוש הירושלמי.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר