אאא

האבן עזרא מסביר בפירושו את הפסוק : לֹֽא־תִרְאֶה֩ אֶת־שׁ֨וֹר אָחִ֜יךָ א֤וֹ אֶת־שֵׂיוֹ֙ נִדָּחִ֔ים וְהִתְעַלַּמְתָּ֖ מֵהֶ֑ם הָשֵׁ֥ב תְּשִׁיבֵ֖ם לְאָחִֽיךָ׃ מסביר על דרך דרש וכותב כי פרשת "השבת אבדה" עוקבת אחר פרשת "כי תצא" שעוסקת בהלכות מלחמה, ללמדנו שמצוות השבת אבדה חלה גם על מי שיוצא למלחמה.

אנו לא מדברים על מצב של פיקוח נפש, שכמובן דוחה את מצוות "השבת אבדה" ואם כן, אם לא מדובר במצב של פיקוח נפש למה התורה מדגישה שיש מצווה של השבת אבדה בזמן מלחמה?

כאשר מצויים במהלכה של מערכה צבאית אפשר לתרץ התעלמות ממשהו קטן המתייחס לצרכי האחר ולא לראות אותם בשל ההתעסקות בדברים גדולים וחשובים לכן התורה מדגישה את העובדה כי גם במצבי לחץ או ברגעים בהם אנו מעורבים במאמצים רבים, עלינו לחשוב על הצרכים היומיומיים של האחר ולכן כאשר לומדים דיני מלחמה: "כי תצא למלחמה" אנחנו לומדים גם לראות את האבדה של האחים שלנו ולא להיות עיוורים לצרכי השני.