"על שולחן הניתוחים"

לאיפה נעלמו כל הזמרים והיוצרים הגדולים?

בין הזמנים הגיע, העונה החמה ביותר של המוזיקה היהודית, אבל הזמרים הגדולים שותקים, מה קרה? מבקר המוזיקה נתנאל לייפר בטור ביקורת המוקדש לצעירים שמעזים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
דוד בן ארזה, יוצר פורץ דרך (צילום: אשרינה חן)

ימי בין הזמנים בעיצומם, ימי החופש הקיציים של הציבור החרדי, בעבר הייתה זו גם תקופת הוצאת האלבומים החמה ביותר. מידי שנה כיוונו מיטב האמנים את צאת אלבומם לבין הזמנים, תקופת הקמפים בה השירים נטחנים עד דק ברמקולי ענק מחרישים וצורמים כאחד. בחורי הישיבה נהנים בימים אלו ממופעים והרקדות בקמפים ולמעשה זהו עיתוי אסטרטגי למדי בתחום. אלא שהשנה אפשר כבר לומר כי אחרי תשעה באב אנו ניצבים מול קול ענות חלושה... כמעט ולא יצאו שירים משמעותיים ושמותיהם של האמנים הגדולים בז'אנר נעדרים מרשימת השירים שכן יצאה.

בשל כך אקדיש את הטור היום דווקא לזמרים הצעירים והמבטיחים של המוזיקה היהודית שהוציאו כמה סינגלים בעונה הזו, הראשון הוא דוד בן ארזה, אחד היוצרים המבטיחים ביותר בז'אנר. הוא כותב ומלחין בצורה יצירתית ומעניינת וכל שיר חדש שלו הוא בצבע.

אחרי שני הסינגלים השקטים שלו ("תישאר" ו"אביב בפתח") הסינגל החדש שלו "להיות" בכלל היה אמור להיות שיר שמח אך אז אצל בן ארזה כמו אצל בן ארזה הכל מקבל תפניות יצירתיות. למלאכת העיבוד וההפקה המוזיקלית המשובחת גויסו כרגיל איצי ברי ואלי קליין שיצרו פה שיר פופי מתוחכם ומלא במוזיקליות ובאופן מפתיע אפילו כיף לרקוד איתו.

בן ארזה, בחור ישיבה צעיר במיוחד הוא בחור אמיץ הן בסגנון הכתיבה שלו והמוזיקה וכעת הוא מותח את החבל אף יותר עם קליפ יצירתי ושונה לחלוטין ממה שאנחנו רגילים לראות בז'אנר ייתכן שתגידו שהוא אולי קצת מוזר מידי ולא בטוח שתטעו בקביעה זו. אם עוד לא צפיתם והאזנתם לו רוצו לעשות את זה ותזכרו איפה שמעתם עליו בפעם הראשונה.

יוצר צעיר מוכשר נוסף הוא איציק וינגרטן, הוא בסך הכל בן 19 וכבר עם שלושה סינגלים מושמעים ברדיו. ויינגרטן הוא מלא במרץ ובביטחון עצמי גם הוא עושה דרך מוזיקלית לצדם של הצמד המצליח אלי קליין ואיצי ברי, דבר שמלמד על המשמעות הגדולה של שני החבר'ה המוכשרים האלה על המוזיקה החסידית.

וינגרטן שחרר בין הזמנים הזה את "עכשיו תרקדו" שיר מלא אנרגיות שמתאים באופיו במיוחד לימי הקיץ. עצם העובדה שבחור צעיר כל כך מוציא חומרים מקצועיים ומהוקצעים כאלה היא בהחלט מרשימה. השיר החדש בהחלט יושב מבחינת ההפקה בחברה טובה מאד אלא שבחירת המילים של וינגרטן, מילים שכתבה מירי ישראלי קצת מוזרות עבור זמר ישראלי. מירי ישראלי כותבת את מיטב להיטי העברית של זמרי ארה"ב אך לא ראינו ממנה שירים בעברית מבריקים מידי... בלשון המעטה. הייתי מצפה מאמן ישראלי שעברית היא שפת האם שלו לבחור בטקסטים קצת יותר מורכבים. אני מבין שגם וינגרטן רצה ששמותיהם של איצי וואלדנר המלחין ומירי ישראלי הכותבת יהיו בקרדיטים של שיריו אך לא בטוח שזו הבחירה הכי נכונה בעבורו.

בכל מקרה, התוצאה כיפית ובהחלט מכובדת וסבירה ושיר הקיץ של וינגרטן צפוי להרקיד הרבה אנשים בבין הזמנים הזה.

אמן צעיר מוכשר ששווה לשים עליו אוזן הוא מאיר מסוארי שהוציא את הסינגל החדש שלו "גשר" סינגל רוק קצבי אותו כתב והלחין בעצמו, כשעל ההפקה המוזיקלית הסוערת אחראי המעבד המצליח נאור כרמי.

השיר עצמו לא נמצא בעולמות 'המבריק' מבחינת הטקסט שנשמע קצת כאוסף של ססמאות אחדות אבל עדיין התוצאה השלמה של מסוארי כזמר יוצר ומבצע היא בהחלט משובחת וראויה לציון.

מסוארי הוציא כבר בשנתיים האחרונות כמה סינגלים משובחים ואני מקווה שהוא יתפוס את מקומו כאמן יוצר מצליח.

ולפינה האהובה השירים הנצפים ביותר, אז ללא ספק מי שלקח את הכתר הוא עקיבא תורג'מן עם השיר החדש שלו "שלום בבית", אחריו מגיעים נתנאל ישראל עם הסינגל קליפ החדש שלו "מקום בלב" ובמקום השלישי מעט מאחוריו ניצב בני פרידמן עם הקליפ החדש ללהיט "חראשו".

ואם שאלתם... (ושאלתם בתגובות) הקליפ של עקיבא לא עלה לצערנו בכיכר השבת, בשל כמה פריימים פחות צנועים ונאלצנו להסתפק בגרסת הmp3. חבל שלפעמים על חוסר שימת לב קטנה קליפ הופך להיות לא מתאים לציבור החרדי.

ולכן בחרתי לצרף לטור את המקום השני, שיר פופ כיפי של נתנאל ישראל, זמר הווקאל מהמשובחים שבמחוזותינו. צפו

להארות הערות והצעות לחיתוכי פירות מעניינים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר