"בזכות תפילת סליחות" / אופיר סובול בטורו

סול זים מבצע את "שמע קולנו" היצירה המלאה של החזן מרדכי הרשמן. לקראת אמירת הסליחות, אופיר סובול, עם סיפורה של היצירה שחולקה לשניים והתאחדה שוב (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

מחר בלילה, נתחיל בע״ה באמירת תפילת הסליחות.

הסליחות הן פיוטים ותפילות, שתוכנם בקשת סליחה ומחילה מהקב"ה על החטאים והעוונות שעשינו. בפיוטים ובתפילות אלה משולבים גם פסוקים מהמקרא. תפילת "שמע קולנו", הנאמרת ממחר ועד מוצאי יום כיפור, מורכבת בעיקר מקובץ פסוקים ממגילת איכה ומספר תהילים.

את "שמע קולנו" פרסם החזן מרדכי הרשמן בקולו החם והמתוק, לפני 108 שנה - ב 21/1/1913. בגלל אורכה של היצירה והאילוצים בהדפסת תקליטי 78, נאלצה חברת קולומביה לחלקה לשניים, וכך נולדו להן 2 יצירות נפרדות:
בצד א' של התקליט – "שמע קולנו" ובצדו השני - "אל תשליכנו".

הפרדה זו גרמה שרבים הכירו רק את חלקה הראשון של היצירה.

לקראת קונצרט "תור הזהב", שקיימנו בשנת 1995, עיבד אבא לראשונה את "שמע קולנו" בגרסתה המלאה, למקהלה ולהרכב קאמרי. לביצוע היצירה נבחר החזן סול זים, שחגג בשבוע שעבר את יום הולדתו ה-82.

סול זים, שגדל על ברכי גדולי עולם החזנות, סיגל לעצמו סגנון מיוחד משלו שהוא מביא לכל יצירה ויצירה. כך גם עשה בביצועו זה, כאשר את המתיקות ואת הליריות של הרשמן, מחליפות אנרגיה, כריזמה והאמירה הייחודית לו.

בין חברי המקהלה אפשר לראות קיצוני משמאל את הטנור הנפלא, יאיר אליעזרוב ז"ל, שהלך לעולמו השבוע. יאיר היה חבר המקהלה באמצע שנות ה-90, ולאחר מכן בחר להתמקד בהוראת פיתוח קול ובטיפוח קריירה כסולן עד יומו האחרון. יהי זכרו ברוך !

במוצאי שבת, כ"ט באלול תש"ז (1947), כחודשיים לפני ההצבעה באו"ם על הקמת מדינת ישראל, ערכו מעפילי האנייה אקסודוס תפילה המונית של ליל הסליחות מול חופי המבורג. בתפילה - לאור נרות ועם סידור יחיד - השתתפו כ-200 מעפילים.

המעמד יוצא הדופן תרם לתחושת אחדות בקרב המעפילים ולנחישותם במאבק על הזכות לארץ. הדיווחים התקשורתיים הנרחבים על כך, היו מהרכיבים המרכזיים בהשפעה על דעת הקהל העולמית, שסייעה בסופו של דבר לתוצאת ההצבעה החיובית באו"ם ולהקמת מדינת ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר