הבריחה מכלא גלבוע

רב המרצחים וחמשת המחבלים הנוספים שנמלטו • פרופיל

בבריחה המביכה הלילה מכלא גלבוע, ברח זכרייא זביידי, רב המחבלים מג'נין וסמל האינתיפאדה השנייה, שברח יחד עם עוד חמישה מחבלים ממנהרה בכלא • פרופיל המרצחים (ארץ)

ב. ניסני | כיכר השבת |
זביידי, 5 האסירים הנוספים ומקום הבריחה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90, דוברות שב"ס)

במהלך הלילה (שני), נמלטו שישה מחבלים מכלא גלבוע הישראלי, וכעת החשש הוא במערכת הביטחון, שהם מתכננים פיגוע ראוותני בחג - נעשים מאמצים לתפוס אותם, כמה שיותר מוקדם.

כזכור, שישה אסירים ביטחוניים - בהם חמישה מחבלים מארגוני הג'יהד האסלאמי פלסטיני ומנהיג חללי אל אקצא של פת"ח בג'נין ברחו באמצעות מנהרה - השישה יצאו מתוך פתח המנהרה ונראו סמוך לשעה 3 לפנות בוקר על ידי חקלאים שעבדו במקום ודיווחו למשטרה.

עם קבלת הדיווח הראשוני, הוקפצו כוחות מיוחדים של שב"ס בתגבור יחידות מצדה ויחידות משטרה גדולים יחד עם לוחמי משמר הגבול, צה"ל וגששים פתחו בחיפושים בשיתוף שירות הביטחון הכללי מחשש שהשישה ינסו להימלט אל ירדן.

זכרייא זביידי, מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין, הוא המפורסם מבין המחבלים שנמלטו, ויש לו עבר מפואר כטרוריסט שתכנן וביצע שורה של פעולות טרור מסוכנות.

זביידי, זכור בעיקר מהבאינתיפאדה השנייה, אז היה פעיל בארגון הטרור, ואף התנגד להודנה שהכריז עליה ערפאת. זביידי היה בקשר עם פעילת השמאל האולטרה רדיקלי טלי פחימה. ונעצר בידי השב"כ והימ"מ ב-2019, לאחר שהופלל על ידי עורך הדין ברגוטי, שנעצר איתו בשל תכנון הירי בבית אל ועוד פיגועים.

איהם כמאמגי משתייך לארגון הג'יהאד האיסלאמי, הוא יושב בכלא בגין הרשעה על גרימת מותו של הנער, אליהו אשרי. בן ה-18 מהיישוב איתמר, תלמיד מכינת אלישע, שנחטף ונרצח בשנת 2006 וגופתו אותרה ברמאללה בידי חיילי צה"ל.

האחים מחמוד עארדה, ומחמד עארידה. מחמוד, נחשב לאחד מבכירי הנהגת אסירי הג'יהאד האסלאמי בכלא. הוא נעצר ב-1992 על חלקו באינתיפאדה השנייה, ושוחרר במסגרת הסכמי אוסלו. כעבור שנה הוא נעצר שוב, לאחר שהשתתף בפעילות חבלנית שגרמה למותו של חייל צה"ל.

אחיו הצעיר יותר מחמד עראדה, הקים חוליית טרור והיה פעיל במספר פעולות טרור, הוא ישב בכלא, בגין מעורבותו בפיצוץ אוטובוס בידי מחבל מתאבד בוואדי ערה, שם נרצחו שלושה אזרחים ישראלים.

יעקוב קדארי, יושב בכלא בגין אישום ברצח אזרח ישראלי ליד מבוא דותן, בזמן מבצע חומת מגן, היה אחד מגדולי הלוחמים נגד צה"ל בג'נין.

מונדאל יעקוב עבד אלגבאר אינפיעאת, בן 25, מרצה עונש מאסר משנת 2019 בגין ירי על אזרחים ישראלים.

המנהרה שנחפרה (דוברות שב"ס)

כאמור, כל העת נמשכים החיפושים אחר המחבלים שנמלטו, וראש הממשלה מקבל עדכונים שוטפים אודות מאמצי החיפוש אחר המחבלים, ויקיים התייעצויות בהמשך בהתאם לצורך.

גם שר הביטחון בני גנץ קיים הבוקר חיתוך מצב עם ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ץ אלוף עודד בסיוק ומפקד פקמ"ז אלוף יהודה פוקס בעקבות האירוע של בריחת האסירים מכלא גלבוע הבוקר.

שר הביטחון התעדכן במאמצים המודיעיניים והמבצעיים, והנחה על תגבור הכוחות במעברי הגבול והתפר, תוך מוכנות מבצעית לביצוע כל הפעולות הנדרשות לתפיסת המחבלים בשיתוף פעולה מלא עם שירות הביטחון הכללי וכלל גופי הביטחון. בהמשך היום תתקיים הערכת מצב נוספת.

כלא גלבוע, פועל משנת 2004 בצפון הארץ ומכיל אסירים ביטחוניים בלבד מארגוני הטרור השונים. הכלא הוקם בעקבות אינתיפאדת 'אל אקצה' וריבוי הפיגועים בזמנו, עלה צורך ביצירת מקומות כליאה נוספים לאסירים הביטחוניים. הדבר הוביל להרחבת בית סוהר "שטה" ולפתיחתו של מתקן "שטה ב", אשר תוך זמן קצר הופרד מיחידת האם שלו "שטה", והפך לבית סוהר עצמאי - "גלבוע", על שם ההר הנישא מעליו.

לרוב יושבים הארגונים בכלא גלבוע באגפים נפרדים לפי שיוכם הארגוני מה שאיפשר להם ככל הנראה לפעול בצורה מאורגנת כדי לחפור את המנהרה באורך כמה עשרות מטרים מתוך תאם אל מחוץ לחומות הכלא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר