ערב יום כיפור • צפו

המסר הנוקב של הגר"ש אלתר: "רובא דרובא עשו בשגגה"

במהלך חלוקת עוגות הדבש לבני הקהילה, נשא הגאון רבי שאול אלתר דברי חיזוק, בהם התייחס גם לשנה הסוערת שחלפה, וקרא למחול לכולם - שעשו בשגגה, "וגם הם סברי מצווה קא עבדא" (ארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: דבר אמת)

ראש הישיבה הגאון רבי שאול אלתר נשא היום (רביעי) דברים במהלך חלוקת עוגות הדבש בערב היום הקדוש לבני קהילתו.

בדבריו, הסביר הגר"ש בין היתר את הפיוט "יעלה עינויינו מערב" הרי בקושי עובר שיעור עיכול של ברכת המזון של סעודה המפסקת בשעת אמירת הפיוט? אלא הכוונה על אכילת ערב יום כיפור, שכשנעשית בקדושה ובכוונה נחשבת כעינוי וכחלק מהצום. וזהו עניין מה שמתוודים בעיו"כ במנחה. בכדי לשוב בתשובה גם ביום הגדול של ערב יום כיפור.

בהמשך התייחס ראש הישיבה, ברמז לשנה הוסערת שחלפה על הקהילה, ואמר: "דיברנו על זה כבר שנה שעברה, ומדברים גם השנה: למחול לאחרים זה לא דבר קל. על פי הלכה יש שאלה עד כמה החיוב, בים של שלמה פרק החובל יש אריכות גדולה בזה. אבל יש דין ויש לפנים משורת הדין. אולי אי אפשר להגיד כל העם בשגגה, אבל לפחות רוב העם בשגגה. ואולי בערב יום כיפור כן צריך להגיד כל העם בשגגה. בכל אופן רובא דרובא וודאי בשגגה, וחוץ מכמה מזידים שבכוונה מסיתים את 'העולם', סברי מצווה קא עבדא.

"עד כמה אפשר, אני לא יודע. אז יישאר איזה חדר בלב, איזו פינה של חמץ. כמו בערב פסח שמוכרים, סוגרים איזה חדר או ארון ומוכרים לגוי.

"כתוב שצריך לדון לכף זכות. מה זה כף זכות? בפשטות זה מלשון כף מאזניים. אבא זכרונו לברכה הפני מנחם אמר יש אחד שותה כוס תה עם כף אחת, יש אחד שותה עם רבע, כל אחד לפי הטעם שלו והבריאות שלו. גם אם אתה לא יכול לדון לגמרי לזכות, תכניס כף אחת של סוכר, מה שאתה יכול.

"זה לא דבר קל. לנקות את הלב זה דבר קשה, אבל צריך לעשות את זה. ראוי לסנגר וללמד זכות להוציא את הטינה מהלב כמה שאפשר, ולא לחשוב על זה. המחשבות צריכות להיות בדברים אחרים".

ראש הישיבה סיים בברכה: "השם יעזור שתהיה שנה טובה בכל העניינים, בכלל ובפרט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר