״חזן בעל כורחו״ / סיפורו של מוישה אוישר

היום אנו מציינים את יום השנה ה-63 לפטירתו של ״הארי השואג״, החזן משה אוישר. המנצח והמעבד אופיר סובול בטורו השבועי ועם ביצוע של החזן אבי אלברכט (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

היום אנו מציינים את יום השנה ה 63 לפטירתו של ״הארי השואג״, החזן משה אוישר.

ביום ראשון, נקיים בהיכל התרבות ת״א, את קונצרט ״אז ישיר משה״, בו יבצעו החזנים: הלפגוט, אילוביצקי, וייס ולמר, גם מיצירותיו של משה אוישר.

וזה מה שפרסמנו בשנה שעברה:

אוישר נתפרסם בזכות קול הבריטון העוצמתי שלו ומנעד גבוה וייחודי כשל טנור.

כפי שניתן לראות בסרטים בכיכובו, בכל מקום שהופיע היה מהמם את הציבור בקולו השואג ובמוזיקליות נדירה. אומנות שרכש לעצמו, בהשפעת סגנונות מוזיקליים רבים וביחוד מוזיקת הג׳אז האהובה עליו במיוחד. השילוב של חזנות וג׳אז וניסיון המשחק הנרחב שלו, העניקו לו מעמד ייחודי בקרב החזנים ויתרון מוזיקלי גדול בעמוד התפילה.

סגנונו של אוישר כה מאתגר ומלהיב, מה שמביא חזנים לא מעטים, לבחור לבצע את יצירותיו, אך רק בודדים זוכים להיוולד גם עם קול דומה.

חזן הבריטון אבי אלברכט, התאהב בסגנונו של אוישר עוד בשירותו ב "מקהלת הרבנות הצבאית", אחריו יצא אלברכט לשמש בקודש בארה״ב.

משנת 1996 משמש חזן ראשי ודמות נערצת, בבית הכנסת האורתודוקסי מודרני, היוקרתי והגדול ביותר באמריקה - ״בית תפילה״ שבבולטימור מרילנד.

בשנת 1998, בקונצרט החזנות הסימפוני השנתי של מקהלת "יובל" בפאלם ביץ׳ פלורידה, נתבקש אלברכט ע״י אבא לבצע את ״על הראשונים״ שהלחין אוישר והקליט בשנת 1940 ע״ג תקליט B-2010 A של חברת באנר.

אבא הכיר את אלברכט ואת יכולותיו, משירותם הצבאי המשותף במקהלת הרבנות, אך הביצוע "האוישרי" המרהיב של אלברכט, הצליח להפתיע גם אותו.

אוישר גדל אמנם במשפחה של חזנים, אבל מילדות התחבר לעולם המשחק והופיע עם להקות תיאטרון נודדות.
בשנת 1934 חזר ממסע הופעות בארגנטינה, איחר את מבחני הקבלה ולא הצליח למצוא תפקיד באף בית תיאטרון. מאחר והיה זקוק נואשות לעבודה, נאלץ לקבל בעל כורחו, תפקיד של חזן לימים הנוראים בקהילת "שערי השמיים" במנהטן.

אוישר הרוויח כסף ותהילת עולם, עולם החזנות הרוויח חזן מאין כמוהו.

יהי זכרו ברוך!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר