"3 דקות לברוח" // טורו של אופיר סובול

אתמול ציין העולם תחת הסיסמה: "היסטוריה – לא סיפור!" את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. סובול מספר את סיפורו של החזן שלום כץ ז"ל (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

אתמול ציין העולם תחת הסיסמה: "היסטוריה – לא סיפור!" את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

יום זה, המצוין משנת 2006, ב 27 בינואר, נבחר כך משום היותו יום שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים, ויום שבו צוין ״יום השואה״ בחלק ממדינות אירופה.

ביום שלישי, ל' בשבט, נציין 40 שנים לפטירתו של החזן שלום בן הרב בנימין בינוש הכהן כץ.

שלום כץ, יליד רומניה, היה חדור מטרה מקטנות:

הוא כבר נחשב לחזן מוכר בגיל 13, הוסמך לרבנות בגיל 18, והיה לחזן הראשי של בוקרשט טרם הגיעו לארה״ב, לאחר מלחמת העולם השנייה. הופיע באולמות קונצרטים ובבתי כנסת ברחבי העולם, והיה החזן הראשון, שהוזמן לסדרת קונצרטים בישראל לאחר קום המדינה.

בשנת 1946 ביצע כץ את "אל מלא רחמים" בקונגרס הציוני ה-22 בשווייץ. ביצוע זה העלה אותו לגדולה, כאשר לאחר נאומו של נשיא התנועה הציונית, חיים ויצמן, לזכר הנספים בשואה, בחר להוסיף את שמות מחנות המוות לתפילה המסורתית.

בשנת 1949 הקליט לראשונה בתקליט Columbia 57073 את יצירתו הידועה ביותר: ״הלוך וקראת״, או כפי שבחר לקרוא לה: ״הבן יקיר לי״. העיתונים היללו את היצירה ושיבחוה, וחובבי החזנות אימצו אותה אל לבם, ועד היום, היא נחשבת לאחת היצירות האהובות ברפרטואר החזני.

במשך 22 שנים, אבא הגיש את "לפני התיבה" - תכנית החזנות של רדיו קול-חי. לציון 12 חודשים לפטירתו, הפיק רדיו קול-חי קונצרט לזכרו, בהיכל התרבות פ"ת. לתזמורת "סימפונט" רעננה ולמקהלות "יובל" ו"וזמרת-יה" בניצוחי, הצטרפו מיטב החזנים לביצוע הקטעים המשמעותיים בחייו על אבא. את "הלוך וקראת", שאבא אהב כל-כך, ביצע החזן-זמר הנפלא, אברימי רוט, במתיקות, ברגש רב, ובחן האופייני לו.

שלום כץ נפטר בשנת 1982, כשהוא בן 67. הביוגרפיה המצמררת שלו מספרת, כיצד היה אמור למות בדיוק 40 שנה קודם לכן:

בשנת 1942, הוא נשלח למחנה ההשמדה אושוויץ. באחד מימי העבודה במחנה, הגיח מולו אחד מהחיילים הנאצים כאשר עט חפירה בידו וביקש ממנו, תחת איומי אקדח, לחפור מיידית קבר – קבר לעצמו. כץ חפר את הקבר, אך ביקש בקשה אחרונה לפני הירייה: "אני חזן מפורסם ברומניה", אמר. "תן לי לשיר שיר אחרון לפני המוות". החייל, שהיה מופתע מהבקשה יוצאת הדופן, אישר לו לשיר. כץ החליט לבצע את "אל מלא רחמים", אל מלא רחמים - על עצמו.
החייל הנאצי, שהיה המום מהביצוע, אמר לו: "אינני יכול להרוג קול שכזה, יש לך בדיוק 3 דקות לברוח מבלי שאירה בך". כץ ברח מיד, וכך ניצלו חייו.

בעקבות הסיפור, ברבות השנים, כץ הוזמן לעשרות טקסי שואה ברחבי העולם, כדי לבצע את אותו ה"אל מלא רחמים". ביצועו משנת 1950 אף שובץ לאחר מכן בכמה סרטי קולנוע.

יהי זכרו ברוך!

שבת שלום וחודש טוב,

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר