מהכוונה ועד עבודה

3400 נשים חרדיות שולבו בעבודה בסיוע עיריית י-ם

יצאנו לבדוק איך עיריית ירושלים עוזרת בפועל לנשים חרדיות להשתלב בתחום התעסוקה ברחבי העיר וחזרנו עם תשובות מפתיעות ומרעננות • מקורסים בסיסים ועוד סדנאות לעצמאיות. מ'מלווה מלכה' ועד מרכזים ייחודיים שפועלים 12 שעות ביום (וועידת 'כיכר')

מעל שש אלף תושבים חרדים נעזרים בשירות שלנו (צילום: באדיבות המצלם)

שמענו רבות שעיריית ירושלים עוזרת לשלב נשים חרדיות בשוק התעסוקה. רצינו לבדוק עד כמה זה נכון ואיך זה בדיוק עובד.

בדיוק לשם כך שוחחנו עם ר' אליהו וינד, ראש תחום תעסוקת חרדים ואחראי על מרכז כיוון ברשות העירונית לתעסוקה שיספר לנו על מה שקורה בשטח, מהרגע שאישה פונה למרכז ועד למציאת עבודה.

"אנו מסייעים לכלל תושבי העיר בהכנה לעבודה", מספר וינד, "ממציאת עבודה בפועל, סדנאות, הכנה לראיון עבודה, התנהלות כצוות בעבודה, כתיבת קורות חיים, העצמה אישית וכן יש לנו מיומנות בסיסות – כגון השלמות השכלה בתחומים בסיסים, החל הכרת מחשב, לימוד אנגלית או עברית ועדלמתמטיקה", מספר וינד.

"חשוב לדעת", הוא מוסיף, "אנחנו מייצרים כל הזמן הכשרות חדשות בשביל שאנשים יוכלו להשתלב במשרה טובה בעבודה".

"זה עובד כך: יש לנו אנשים שתפקידם להיות בקשר עם מעסיקים ועליהם מוטלת האחריות להבין את צרכי המעסיקים ולייצר את הקהל הרלוונטי ולהכשיר אותם לפי הצורך. לדוגמה, אם מעסיק אומר 'חסר לי פקידי ביטוח' – אנחנו נפעל לייצר את הכשרה זאת לתועלת כולם".

דך מי זה עובר?

"יש לנו שתי זרועות ביצוע: מערך של רכזי תעסוקה שיושבים בלשכות רווחה ו/או מינהלים קהילתיים ברחבי העיר ולצד זה יש לנו רשת של מרכזי תעסוקה כאשר לכל מגזר יש מרכז מיוחד משלו.

"כל מרכז כזה הוא בין שלוש מאות לשמונה מאות מטר ומאויש בצוות מקצועי, פועל כ-12 שעות ביממה ובסך הכל עוברים שם אלפים מדי שנה", חושף וינד.

כמה חרדים נעזרים בשירותים שלכם?

"מעל שש אלף תושבים חרדים נעזרים בשירות שלנו".

ומה אתם עושים לקידום תעסוקת האישה החרדית?

"יש לנו את מרכז 'כיוון', המרכז לציבור החרדי המופעל ע"י עמותת קמח ובו כ-2500 נשים עוברות כל שנה, בנוסף יש עוד נשים שמקבלות שירות של 'רכזות תעסוקה' בשכונות. יוצא ש-3400 חרדיות נשים מקבלות שירות תעסוקה מהעירייה". חשוב לציין את משרד הכלכלה והתעשייה שמתקצב את העירייה בהיקפים משמעותיים להצלחת הפעילות.

בכנות, מצב תעסוקת נשים חרדיות טוב או שיש לאן לשאוף?

"תראה, אף פעם זה לא מספיק אבל אנחנו עושים את המיטב. קרוב ל-80 אחוז נשים חרדיות בירושלים עובדות ומצד שני יש חסמים שעלינו לעזור לפרק, כגון זה שנשים עובדות בהיקף חלקי ויוצא שיש להן שכר נמוך" או כאלה שעוברות משרה מלאה ועדיין לא מצליחות להתקדם.

מה עושים בפועל לקידומה של האישה החרדית?

"אם מגיעה אישה שלא יודעת במה לעבוד היא תעשה אצלנו אבחון תעסוקתי ואז תשתלב באחד הקורסים. יש מקרים בהם היא יכולה לקבל מימון לקראת עבודה, כך או כך אנחנו ניתן לה הכוונה וליווי עד שתמצא עבודה בפועל".

ומה עם מי שכבר עובדת, יש לכם מה להציע לה?

"בטח, יש לנו תכניות ממוקדות לעצמאיות או לשכירות. אתן לך דוגמה קטנה, עשינו תכנית 'מפגש מלווה מלכה' לבעלות עסקים יחד עם בעליהן – הרי גם הבעל צריך יעוץ כדי לעזור לאישה בעסק שלה – ונתנו בו כלים לבני הזוג כדי לעזור ולקדם את העסק.

"לשכירות יש לנו את תכנית "קידום" במרכז כיוון שמיועדת לנשים שכבר עובדות 18 חודשים ורוצות להתקדם. הן יקבלו ליווי עד שנה וב"ה יש הצלחות יפות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר