מגזין מוזיקה

איך מייצרים מוזיקה ווקאלית טובה, אבל לא מדי טובה?!

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת על כמה מהסינגלים הווקאליים שיצאו בשבוע האחרון. האם עיבוד ווקאלי טוב מידי יכול להפוך גם לחיסרון?! (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הזמר והזקן ירון בר, בחר "להפציץ" אותנו השבוע בלא פחות משלושה ביצועים ווקאלים מחודשים לשיריו. אני מבין את סד הזמנים והרצון להספיק ולהיות מושמע כמה שיותר פעמים עד ל"ג בעומר שמגיע בעוד כשבוע, וכנראה זה מה שעומד מאחורי השחרור של שלושת השירים המשובחים יחד.

הבשורה הכיפית מבחינתי, מעבר לשירתו הנעימה של ירון, היא העובדה שצמד המוכשרים אלי קליין ואיצי ברי, חתומים על העיבוד הווקאלי האיכותי. קליין וברי לא הרבו בעבר ליצור מוזיקה ווקאלית, אבל בימי ספירת העומר השנה מתברר באופן לא מפתיע שהם יודעים לעשות את זה מצוין.

מתוך השלושה אהבתי במיוחד את הביצוע ל"שלהבת הנשמה" בלחן היפיפה של אלי קליין, שקיבל עיבוד כיפי במיוחד, עיבוד שאני בהחלט אהנה לשמוע לא רק בימי ספירת העומר.

העיבודים של קליין וברי כמו גם עיבודים ברמה כזו מצדם של יונתן שטרן, מוטי K, מנחם מוניס ואמני אקפלה אחרים, מעלים תמיד את השאלה מה משמעות המוזיקה הווקאלית, האם המטרה היא להישמע "לא מוזיקה" או שהכל כשר כל זמן שאכן מדובר בקולות אנושיים מוקלטים.

מעבר לנושא ההלכתי, באופן אישי אני מעדיף עיבודים שנשמעים ווקאליים באופן ברור, עם כמה שפחות סינטוזים וטיפול של פלאגינים. אני רוצה לשמוע את הקול האנושי יוצר הרמוניות. בן אדם שנשמע כמו גיטרה לא מרגש אותי, אני מעדיף גיטרה אמיתית. כמובן ששירת בס או צלילי הביט בוקס צריכים טיפול ברמת הסאונד, אבל צריך ואפשר לעשות את זה בצורה עדינה ששומרת על תחושת הקול האנושי.

דוגמא טובה להתייחסות היא השיר "וספרתם" של הזמר והיוצר החב"די יואי (יוסף) מוכניק, שמארח את המעבד והיוצר יונתן שטרן לדואט. העיבוד של שטרן במקרה הזה מדמה מאד מוזיקת דאנס/פופ ממשית בעיקר בכל הנוגע למקצב התוסס. אני חייב לציין שאהבתי הרבה יותר את הגרסה הווקאלית של שטרן על פני הגרסה המקורית עם המוזיקה שהוציא מוכניק לפני כשנה.

אני מבין את האילוץ של שטרן ללכת לכיוון הפחות "ווקאלי" מהרגלו, המקצב הפופי של השיר הכריח את העיבוד לכיוון המסונטז יותר, אך שטרן עדיין הצליח לשמור על הסאונד הווקאלי בעיקר בליווי של קולו כשהצטרפותו לדואט הופכת את השיר למרענן וכיפי יותר מהמקור.

מוכניק הוציא בשנה האחרונה כמה שירים פרי לחניו והאווירה בשיריו תמיד קלילה וכיפית, כך שאם עדיין לא הכרתם את הבחור הזה אני ממליץ לכם (אחרי ספירת העומר) לחפש את שיריו.

חובבי המוזיקה הווקאלית הפשוטה והישנה יתענגו על הסינגל קליפ החדש של מקהלת 'מלכות' - "לכל קהלא", בו מארחת המקהלה החסידית המצליחה עשרה סולנים מבוגריה, זאנוויל ויינברגר, מוטי ויזל, אבריימי לונגר, ברוך ויזל, יואלי דווידוביץ, יוסל לייפער, חיים פולק, פיני פולק, יואלי ויינברגר ופנחס ביכלר מנצח המקהלה.

במקרה של 'מלכות' מדובר בעיבוד ווקאלי פשוט כמעט נטו וללא התערבויות ממוחשבות רבות מידי. העיבוד מתבסס על קולות אנושיים רבים שעוטפים את הסולנים בעיקר באקורדים ארוכים ותשובות מוזיקליות בסגנון הנהוג במקהלות החזנות.

הזמרים האורחים שהוזמנו לביצוע כחלק מחגיגות העשור למקהלה, מבצעים ברגש רב את היצירה שנבחרה - יצירה בעלזאית בלחנו של ר' שלמה קאליש באורך של למעלה מעשר דקות. מדובר ביצירה כבדה למדי שפונה יותר לאוזניים חסידיות ויהיה מעניין לראות כיצד היא תתקבל בקרב קהלים נוספים.

• • •

ובפינת השירים האהובים עליכם הגולשים השבוע:

במקום הראשון: הזמר והיוצר ארי גולדוואג עם הלהיט החדש שלו "גישמאק להיות יהודי" בגרסה הווקאלית.

במקום השני: הזמר והיוצר נהוראי אריאלי עם הגרסה הווקאלית שלו ל"תלוי בנו".

במקום השלישי: מוטי וייס וארי גולד בדואט שלהם "אהבת תורה" כמובן אף הוא בגרסה הווקאלית.

  • להערות והארות ותגובות נזעמות במיוחד: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר