העימות בחצר גור

בעקבות האלימות: גדולי האדמו"רים יוצאים במחאה חריגה

גדולי האדמו"רים, הרבי מויזנ'יץ, הרבי מקרלין סטולין והרבי מפשעווארסק, מתייחסים לראשונה לעימות בגור, בעקבות התקריות האלימות ברחובות - ויוצאים במחאה חריפה וחריגה; סיקור מיוחד (אקטואליה)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הרבי מפשעווארסק, הרבי מקרלין סטולין והרבי מויזנ'יץ (צילום: הציבור החרדי, באדיבות המצלם, שמול לענטשעווסקי / א בליק)

שבוע וחצי לאחר האלימות הקשה ברחובות ירושלים, בני ברק ואשדוד, בין חסידי גור לאנשי קהילתו של הגר"ש אלתר שהותקפו ברחובות, הנושא ממשיך להסעיר את הציבור ואת קהילות החסידים, כאשר בימים האחרונים - כולל הבוקר (שלישי) נשאו דברי מחאה בנושא האדמו"רים מויז'ניץ, קרלין סטולין, פשעווארסק, ועוד.

בדברים חריפים שנשא הבוקר הרבי מקרלין בעת עריכת ה'טיש' לרגל ראש חודש סיוון אמר הרבי כי "יש נושא שהיינו מעדיפים שלא לדבר עליו, ושאמנם לא קרה אצלינו, אבל כולנו יודעים מה קרה לפני שבוע וחצי, את המעשים הנוראים שנעשו ושקשה להאמין שהם התרחשו בימינו, שאנשים הרביצו והיכו אנשים ברחובות, תוך חילול שבת וחילול ה'".

האדמו"ר המשיך ואמר: "אני לא מבין איך שייך לעשות מעשים כאלו אחרי תקופות וזמנים קשים שעם ישראל עובר מזה 2000 שנה. יש לנו כל כך הרבה צרות ודברים שאיתם אנחנו מתמודדים, היכן נשמע כדבר הזה שאנשים משלנו יעשו מעשים כאלו?

"להיות יהודי ירא שמיים פירושו לקבל את התורה ולקיים את מה שכתוב בתורה. מה שמותר לעשות ע"פ התורה מותר, ומה שאסור לעשות - אסור, ללא תירוצים והיתרים.

"להרביץ ליהודי זהו מעשה שאסור לעשות, ולא משנה באיזה מצב. כל ילד יודע ומכיר את המעשה שהיה עם משה רבינו שאמר 'רשע, למה תכה את ריעך. על כל אחד ואחד להתנהג כמו יהודי ירא ה', ולא יתכן מצב שאנשים מתקוטטים ברחובות.

"מדברים הרבה על הרצון שיכבדו אותנו ועל החשיבות בשמירת השבת, אך פתאום בגלל שטויות מחללים שבת ופוגעים בזולת, איזה סוג פנים יש לנו להראות החוצה, בזמן שאצלינו מתרחשים מעשים שכאלו".

לסיום ציין הרבי כי הוא מבין שאין יכולת השפעה גדולה מידי בנושא המאבק בין הפלגים, אך אולי אם אנשים יבינו בדרך טובה שאסור לעשות מעשים כאלו, אולי זה יעזור, וכי "אם נהיה יהודים טובים וראויים נוכל לקבל את התורה כפי הנדרש מאיתנו".

מי שעוד נשא דברי מחאה בנושא הוא האדמו"ר מויז'ניץ שדיבר על כך בדברים שנשא לחסידיו ב'טיש' סעודה שלישית בשבת האחרונה.

הרבי סיפר על מקרה אצל זקנו בעל ה'תורת חיים' זיע"א שבו חסיד מחה על כבוד הרבי בצורה אלימה, ובשל כך הוא הוכנס למאסר לתקופה של חודש ימים. לאחר ששוחרר הגיע החסיד אל רבו והזכיר לו את המעשה, אך הרבי ענה לו בתקיפות: "הם הכניסו אותך למאסר של חודש - אני הייתי מכניס אותך לשלושה חודשים, משום שעליך לדעת ש אין כזה מושג להרביץ לאחר כי דיברו על הרבי".

לאחר מכן ציין הרבי כי "כאשר אחד מדבר עליי - אסור להרים ידיים. לא שמענו על כך מעולם", תוך שהוא הורה לחסידים לשיר את הניגון: "אמר רבי שמעון בן חלפתא לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום".

גם האדמו"ר מפשעווארסק, מרבני אירופה, התייחס בדבריו לנושא האלימות וציין בסעודת מלווה מלכה כי אמנם כעת אנו לא מציינים את יום פטירתם של הרה"ק משינאווא ושל הרה"ק בעל החידושי הרי"ם, אך בשל מה שקרה עלינו לספר את המעשים שקרו בחייהם.

"היה פעם שבעל החידושי הרי"ם מיהר מאוד וביקש מהגבאי לארגן מניין מצומצם לתפילה, כאשר רגעים לפני תחילת התפילה ניסה אחד החסידים להידחף פנימה למקום התפילה, אך נדחף החוצה והוכה ע"י הגבאי", סיפר האדמו"ר, "לאחר שהגבאי חזר והודיע לרבי כי אפשר להתחיל את התפילה במניין, נזף בו הרבי באומרו 'הרמת יד על יהודי, איך אפשר לצרף אותך למניין?', כאשר לא נותרה ברירה בידי הגבאי אלא לקרוא לחסיד המוכה ולפייסו, ורק לאחר מכן הסכים הרבי לצרפו למניין".

האדמו"ר הוסיף וסיפר על זקנו מפשעווארסק שחסה בצילו של הרבי משינאווא זיע"א, שם היה גבאי מבוגר אשר שימש את הרבי במשך למעלה מיובל שנים, אשר פעם אחת הכה ילד שהפריע לו מאד בתפקידו כגבאי, ובתגובה לכך הזדעזע הרבי מאד והורה לכנס את בית הדין המקומי כדי לדון בעונשו של הגבאי.

לאחר דין ודברים חויב הגבאי לפייס את הילד לעיני כל בהיכל בית המדרש, כאשר בנוסף הורו חברי בית הדין שלא לאפשר לגבאי לעלות לתורה במשך תקופה, לצד השעייתו מתפקיד הגבאי למשך מספר חודשים, ובכך סיים האדמו"ר את דבריו תוך דגש על הזהירות והאיסור להכות אדם את חבירו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר