מאחורי הקלעים ועוד...

מה קורה השנה ברישום לישיבות גדולות? | סקירה מיוחדת

עונת הרישום בשיאה - ישיבות רבות כבר סגרו את רוב הרישום לשנת הלימודים הבאה • 'כיכר' בסקירה מיוחדת; איך מתקבלות החלטות, צורת העבודה החדשה וגם - הישיבות שהעפילו לפסגה (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ישיבת בית מאיר | ארכיון (צילום: עוזי שרעבי)

באופן רשמי, עונת הרישום לשנת הלימודים הבאה בישיבות הגדולות, נפתחת לאחר חג השבועות, אך למרות הרשמיות, אין זה סוד, כי הרישום מתנהל מאחורי הקלעים, עוד זמן רב לפני שבועות. "כיכר השבת", יצא בסקירה מיוחדת על מאחורי הקלעים של עונת הרישום לשנת תשפ"ג.

בחורי שיעור ג' בישיבות הקטנות, נמצאים בתקופת השיא שלהם, הם יודעים כי החודשים האחרונים של השנה, הם אלה שיכריעו את גורלם ואיזו ישיבה הם ילכו, 'כיכר השבת', שוחח עם מספר רשמים מובילים, כדי להתחקות אחר הנעשה השנה ברישום.

רשם בכיר מאוד שמעדיף לא לחשוף את שמו - ככל הנראה מטעמים מובנים, מספר ל'כיכר השבת', "עונת הרישום התחילה השנה מוקדם מאוד, למרות שהזמן הרשמי הוא אחרי חג השבועות, למעשה עבודת הרישום החלה השנה בסוף 'זמן חורף' ותמשך עד לאמצע חודש אב - כמובן תלוי באיזו ישיבות מדובר. ישיבות הדגל (כדוגמת - חברון ופונביז'; ח"ב) בשונה מכל הישיבות האחרות, לא מתעסקות בראיונות ובחינות לתלמידים, עד לאמצע חודש תמוז, אך שאר הישיבות, החלו את הרישום כאמור מוקדם מאוד - ובמלוא המרץ, על מנת להביא אליהם את מיטב הבחורים לישיבה".

ישיבת חברון (אהרון קרון, פלאש 90)

"עבודת הרישום הינה עבודה סיזיפית וקשה" מספר הרשם, "כאשר המטבע של ההצלחה היא אחד מתוך חמישה בחורים! זאת אומרת רשם ממוצע יכול להיפגש עם מאה בחורים שמתוכם, עשרים הוא יצליח להביא לכלל סגירה מול ההורים, הבחור, והישיבה".

זמינות של 24 שעות

"העבודה ברישום היא מעל השעון", מספר ל'כיכר השבת' רשם נוסף, "עליך להיות זמין 24 שעות ביממה לבחורים, להורים ולראשי הישיבה, קורה לי בלי סוף, שאחרי יום עבודה מתיש, אני מקבל טלפון בשעת ליל מאוחרת מאוד, מאחד מראשי הישיבות קטנות שאומר לי, 'יש לי בחור שאני רוצה שתפגוש אותו', ואז אני חייב לצאת מהבית בשעה מאוחרת, לדבר עם בחור על הישיבה שעליה אני עובד, בזמן שיש סיכוים טובים שבכלל הבחור לא מתכנן לבוא אלינו, ובכוונתו ללכת לישיבה אחרת".

"הרישום מתבסס על שלושה שלבים", מסביר ל"כיכר השבת" רשם ותיק אחר; "החלק הראשון, הוא כמובן העבודה הסיזיפית של הרשם, שעמל במשך חודשים ארוכים לבנות את רשימת הבחורים וכמובן ללכת פיזית לשכנע אותם - ומדובר בעבודה שיכולה ללכת לפח, שהרי מי שמחליט בסופו של דבר על קבלת הבחור - זה רק צוות הישיבה - לאחר שהתרשמו מהבחור".

"השלב השני, הוא החלק של הראשי ישיבות קטנות, שעל הרשם לעמוד בקשר מולם ולדבר איתם על הבחורים, שהם עומדים במבחן ההתאמה, והם בפוטנציאל להגיע לישיבה. והשלב השלישי הוא, כמובן ההורים שעליך לשבת איתם או לעמוד מולם בקשר טלפוני, ולהסביר להם על הצביון של הישיבה ועל הסגנון שלה, ולנסות להבין מיהם - האם הם רואים התאמה בין הבחור לישיבה".

ישיבת בית מדרש עליון (מוטי גרין)

"יכול להיות", מסביר אותו רשם בפנים מכורכמות, "שאחרי שאתה עובד כל כך קשה, מול הבחור, מול הישיבה וההורים, כאשר מגיע הבחור לראיון ומבחן, יחליטו הצוות של הישיבה גדולה שהבחור פחות מתאים לסגנון של הישיבה, ויש למצוא לו ישיבה אחרת, דבר שיוצר לרשם עבודה כפולה כי גם ירד לו הבחור, וגם עליו לנסות במידת האפשר למצוא לבחור ישיבה אחרת שתתאים למעלותיו. אנשים חושבים שאני אוכל לקבוע לישיבה לקבל בחור מסוים, וזה ממש לא עובד ככה".

"אמנם", מסייג הרשם, "רוב הרשמים מגיעים לישיבות עם מידע מוקדם, שבו פחות או יותר ברור להם, לאיזה בחורים יש היתכנות סבירה - שהבחורים מתאימים ורוצים להגיע לישיבה, ואז מתחיל המרדף אחרי הזמן להציע לבחור ולהורים ולישיבה וכו' וכו'".

"כיום רוב רובם של הישיבות מבינים שבכדי להצליח להביא את הישיבה להשיג ניכר ברישום, עליהם להיעזר בשירות של הרשמים, מכיוון שהרשם מרכז את כל העבודה בשטח, מול הבחורים והצוות בישיבות קטנות, דבר שלאיש צוות בישיבה גדולה מבחינה טכנית, אין זה מתאפשר מכיוון שעליו להתעסק גם בענייני הישיבה גדולה, שבה הוא מלמד".

"בנוסף", מסביר הרשם, "רשמים - בחלק ניכר מהישיבות, הם אלו שמתווים את האסטרטגיה של הרישום - כמו; באיזה מקומות יותר כדאי להשקיע ובאיזה פחות, על מה עדיף להילחם, ועל מה עדיף לוותר, כמובן שאת השורה התחתונה תמיד יחליט הראש ישיבה ועל פי זה ינהגו הרשמים, אך ראש הישיבה קובע הרבה מההחלטות והמהלכים שלו ע"פ מה שייעצו לו הרשמים".

יחד עם כל התיאורים, הרשמים נמנעים מלהתייחס לסוגיה הבוערת יותר - והיא, הקרב ו'הסחר מכר', על הראשים של הבחורים שלעתים מוביל למלחמות מלוכלכות ועקבות מדם, רשם אחד שכן הסכים להתייחס, סיפר ל'כיכר השבת': "אם בעבר חווינו כל יום מלחמות בין הרשמים על הראשים של הבחורים הטובים, בשנים האחרונות יש אסדרה בנושא - והמלחמות פחתו, אם כי הם עדיין קיימות, אך לא בצורה שהציבור חושב שהן מתנהלות".

מצב הרישום

מה באמת קורה השנה ברישום? אז כמו תמיד יש את הישיבות החזקות שהרישום שלהן פלוס מינוס כל שנה אותו דבר - בלי הרבה שינויים, ויש ישיבות, הנחשבות להפתעת הרישום, ואם נשווה זאת לפוליטיקה - להבדיל אלף אלפי הבדלות, אז השאלה היא, מי היא מפלגת הגמלאים - שהצליחה להפתיע כבר בשלב זה של הרישום.

דוגמה טובה לישיבה שנחשבה בעבר לאחת מהישיבות הפותחות ואז ספגה "מכה קלה בכנף", היא ישיבת מיר ברכפלד שנפתחה כאמור בקול רעש גדול ונחשבה להצלחה גדולה, ולאחר שחוותה ירידה - בשנים האחרונות, היא מתחילה לנסוק בחזרה, 'כיכר השבת' פנה אל הרשמים בישיבה, שהביעו סיפוק מהרישום, וטענו כי למרות שהרשם - יצחק לוונטל, נאלץ לנהל את הרישום מהחדר בבית החולים, הרישום נסגר- וההצלחה הייתה כמו בשנה החולפת.

ישיבת מן ההר

ישיבה נוספת שהצליחה לעלות השנה ברישום מאוד, זו ישיבת בית מתתיהו, שבמשך השנים, ידעה עליות ומורדות, "השנה, היא הצליחה לעשות רישום טוב", כך מספר אחד הרשמים ל'כיכר השבת', ומוסיף, "הישיבה השקיעה השנה מאוד ברישום והתוצאות ניכרות".

כמו כן, הישיבה הוותיקה בבני ברק - בית מאיר, כבר שנה שעברה הצליחה להשיג שיעור של 80 בחורים - כשלראשונה היא שברה את תקרת הזכוכית שלה בעשרות שנות קיומה. 'כיכר השבת' שוחח עם הרשם של הישיבה, שהסביר; "כמו שראינו בעבר, גם ישיבות ותיקות אפשר להרים, וזה שלישיבה מסוימת יצאה שם מסוים, של בחורים מאוד איכותיים, אפשר לשנות את זה, שנה שעברה הצלחנו להביא הרבה בחורים, שרובם איכותיים, השנה, לאור ההצלחה הגדולה של שנה שעברה, החלטנו לשים דגש על האיכות וב"ה אנו רואים הצלחה מעל הטבע והרישום כבר כמעט סגור".

מלבד 'בית מאיר', יש ישיבה נוספת שלא נחשבה בעבר מהישיבות הטובות, והשנה הרשמים מסבירים שמדובר בהפתעה והביקוש אליה גובר.

מדובר על הישיבה הגדולה ביתר, בראשותו של הגאון ר' חיים מן-ההר, הגר"ח, ידוע בחריפותו הרבה ובכישרונו הגדול, ובשל כך, הוא מצליח לסחוף אחריו את הבחורים הטובים של עולם הישיבות, שמחפשים דמות כמוהו.

השנה כאמור הרישום של הישיבה קפץ, הרשם של הישיבה מספר בשיחה עם 'כיכר השבת', "סוף הכבוד לבוא, השקענו במשך שנים בישיבה, אך רוב מי שהגיעו לישיבה, היו בחורים שהגיעו לישיבה בשלב מאוחר יותר - לאחר שעברו מישיבה אחרת, הבחורים ראו שיש פה צוות איכותי וטוב - והישיבה החלה להתפתח בצורה טובה, אך למרות שהיו שנים פחות יפות - השנה, יש לנו ביקוש מעל ומעבר למה שחשבנו כשפתחנו את עונת הרישום".

שינוי נוסף השנה קורה בישיבת ראדין שבנתניה, לאחר שניסו להביא אנשי צוות חדשים לבחורים הצעירים - והאמצעים לא עלו יפה, הוחלט לסגור את שערי הישיבה לבחורים צעירים והישיבה תיהפך מהיום רק לישיבת קיבוץ. יצוין, כי על פי גורמים המעורים בנושא, הישיבה תחילה ניסתה לשנות את הישיבה, אך בסופו של דבר הוחלט כאמור להפוך את הישיבה, רק לבחורים מבוגרים - מגיל 'קיבוץ' (ועד רביעי ומעלה. ח"ב).

חשוב להדגיש, 'כיכר השבת', שוחח עם מספר רשמים שונים ושמע מהם את אותם הדברים על הישיבות שצוינו לעיל, עד לתום עונת הרישום, 'כיכר השבת', יעקוב באדיקות אחר המתפתח בהיכלי הישיבות ויביא סיקור מלא ומדויק, גם על ישיבות נוספות שחוו השנה הצלחה או חלילה כישלון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר