יום סגולה ושמחה

מחכים: 7 עובדות שאולי לא ידעתם על ז' אדר

מי צם היום ומי מוסיף בתורה? העלייה לרשב"י, בדיקת התאריכים וה'נהפוכו' של הרבי מבריסק • כל העובדות המעניינות על ז' אדר שכדאי לכם לדעת להעשרת הידע (אקטואלי)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
הר סיני (צילום: ארכיון כיכר)

היום, ז' אדר, הוא יום הולדת ופטירת משה רבינו. את העובדות הללו, כולם יודעים, אך הנה לפניכם מספר עובדות מעניינות נוספות שכדאי לדעת על היום הזה:

לצום או לשמוח?

ישנן קהילות שמציינות את היום הזה על ידי צום, אך בחסידות מודגש כי כדאי לציין את היום דווקא על ידי שמחה ולא בצום.

מוסיפים בתורה

כיוון שזהו יומו של משה רבינו, נוהגים להוסיף בתורה ומצוות. ידוע בשם ה"חתם סופר" כי הדרשנים היו דורשין מוסר ודברי כיבושין ביום הזה.

עולים לרשב"י

חכמי צפת היו עולים לרשב"י ועושים במקום הילולא. ביום הזה ומאז ועד היום רבים עולים לציונו של רשב"י להעתיר בתפילה ביום המסוגל.

כך יודעים שהיום נפטר משה רבינו

מקום קבורתו של משה לא נודע, אבל איך יודעים כי הוא נפטר בז' אדר? החישוב הוא על פי ספר יהושע (פרק א ופרק ד): בני ישראל חצו את הירדן בי' בניסן, לאחר שלושה ימי הכנה ולאחר שהסתיימו שלושים ימי האבל על משה, אם כן יוצא ששלושים ושלושה יום לפני כן נפטר משה, שזה יוצא ב-ז' אדר.

כך יודעים שהיום נולד

נו, ואיך יודעים כי ביום הזה נולד משה? בספר דברים (פרק לא, ב) נאמר על ידי משה: "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם בֶּן-מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם לֹא-אוּכַל עוֹד לָצֵאת וְלָבוֹא". מכאן לומדים שבאותו היום הסתיימו מאה ועשרים שנה ללידתו.

הקברנים צמים ומבקשים סליחה מהנפטרים

ביום הזה אנשי חברה קדישא צמים ומבקשים את סליחת הנפטרים. הם עושים זאת כי ממשה רבינו אנו למדים על קבורה. עוד סיבה טכנית – ז' אדר לא יכול לצאת לעולם בשבת ולכן נתפשט המנהג ביום זה ליום צום עבורם.

כוחן של הנשים

מסופר על הרבי מבריסק שכאשר הגיע יום ז' באדר היה אומר: "גברים – נא לצאת, נשים – נא להיכנס". כאשר כולן נכנסו היה מוסר את דרשתו ומדגיש בפניהן את כוחן בתפילה, כאסתר המלכה בשעתה.

ביום חשוב זה, נבקש ממשה רבינו שיעתיר בעדינו אצל הקב"ה ונזכה עוד בפורים הקרוב לחגוג יחד עם משיח צדקנו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר