בעיה בתקשורת זוגית או אולי הפרעת קשב וריכוז?

בשנים האחרונות תסמונת של הפרעת קשב וריכוז ניכרת גם אצל מבוגרים

ד"ר רונית לזר | כיכר השבת |
הם הגיעו באיחור של עשרים דקות לפגישה. הבעל התנצל בחביבות קלה "לא ידעתי שיהיו כאלה פקקים בשעה זו". האישה בזעם עצור פלטה "כך זה תמיד" . שאלתי "מה תמיד?" וכאילו ניתנה האות וכל הכאב, הזעם, והתסכול שהיה אצור בתוכה 12 שנה נפרץ החוצה.

"כל פעם שאנו יוצאים לאיזשהו מקום, תמיד אנו מגיעים באיחור וכל פעם יש סיבות טובות. הוא היה צריך לסיים משהו לפני היציאה, הוא העריך שהדרך לוקחת זמן פחות ממה שלקחה. אחרי 5 דק' של נסיעה הוא נזכר ששכח משהו בבית וצריכים לחזור ולקחת. וכל פעם הוא מבטיח מחדש שזה לא יקרה אבל זה קורה שוב ושוב ותמיד הוא מתנצל. ואז אני כועסת ויוצאת תמיד הרעה". הכעס בקולה קצת שכך ובקול מרוסק הוסיפה "הוא כל כך מוכשר ויצירתי שלפעמים אני בתחושה שהוא מכאיב לי בכוונה".

בהביטי במבוכה, בצער ובאשמה שניבטו מעיניו ידעתי כי אין זו כוונתו כלל .

במשך כמה עשורים הפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות (ADHD/ADD) נחשבה כהפרעה של ילדים. בשנים האחרונות תסמונת זו ניכרת גם אצל מבוגרים. מבוגרים עם הפרעת קשב בלתי מזוהה מייחסים פעמים רבות, באופן מוטעה, את הקשיים שלהם לתכונות אופי כמו עצלנות או חוסר מוטיבציה.

קיימים שבע קטגוריות של תסמינים המופיעים לרוב יחד אצל אנשים עם הפרעת קשב:

קשב ממוקד

מתקשים במיוחד בקשב הסלקטיבי דהיינו הם יתקשו מאוד במיקוד הקשב שלהם במשימות או בגירוי מסוים אשר דורשים את תשומת לבם. הם מוסחים לא רק מדברים שקורים מסביבם אלא גם ממחשבות שרצות בראשם. בנוסף, לרבים יש קשיים להתמקד בקריאה (הכוונת הקשב), המילים כשלעצמן מובנות אבל לעיתים קרובות יש לקרוא אותן שוב ושוב כדי שהמשמעות שלהן תובן ותיזכר.

התמדה במאמץ

קושי בהתמדה במאמץ לאורך זמן ושמירה על קצב ביצוע. אינם יכולים לשבת במנוחה ולהיות בשקט; הם מתקשים להישאר דרוכים, אלא אם כן הם עסוקים בפעילות אשר מאפשרת להם להיות בתנועה או לשמוע את קולם. רבים מהם מדווחים שהם יכולים לבצע היטב משימות קצרות בזמן, אבל חווים קושי הרבה יותר גדול כאשר נדרש מאמץ מתמשך לפרקי זמן ארוכים יותר.

דחיינות

לעיתים קרובות ידחו את תחילת ביצוע המשימה עד לרגע האחרון. זה כאילו שהם אינם מסוגלים להניע את עצמם להתחיל עד לנקודה שבה שהמשימה שנתפסת בעיניהם כמצב חירום.

וויסות רגשי

מתקשים לשלוט ולנתב את רגשותיהם: עצבנות וכעס, עצב, דאגה או חרדה. הם מוצאים שקשה להם מאוד לשים את הרגש בפרספקטיבה המתאימה, לדחוף אותו הצידה לרקע, ולהמשיך עם מה שהם צריכים לעשות. רבים גם חווים קושי כרוני בוויסות מחזור השינה והערות. לעיתים קרובות הם נשארים ערים עד מאוחר בגלל שהם לא יכולים להשתיק את מחשבותיהם המתרוצצות במוחם, וכשהם נרדמים הם ישנים בדרך כלל כמו 'מתים' ויש להם בעיה קשה להתעורר בבוקר.

זיכרון

הם ידווחו שיש להם זיכרון רגיל ואפילו יוצא דופן לאירועים שהתרחשו לפני הרבה זמן, אבל יש להם קושי רב להיזכר היכן הם הניחו חפץ כלשהו לא מזמן, או דבר מה שמישהו אמר להם לפני רגע, או מה הם בדיוק עמדו לומר. הם מתארים קושי רב לזכור דבר מה או מספר דברים "און ליין" בעודם עוסקים במשימות אחרות. נוסף על כך, אנשים עם הפרעת קשב מתלוננים לעיתים קרובות על קושי לשלוף מהזיכרון מידע אותו למדו כאשר הם צריכים אותו.

אימפולסיביות

אפילו אלו שאין להם בעיות של התנהגות היפראקטיבית, מדווחים על בעיות כרוניות בוויסות פעולותיהם. הם לעיתים קרובות אימפולסיביים (פזיזים, פועלים ללא מחשבה) בדבריהם ובמעשיהם, ובדרך בה הם חושבים, הם קופצים מהר מדי למסקנות לא מדויקות.

הבנת יחסים

אנשים עם הפרעת קשב מדווחים גם על בעיות במעקב אחר הקונטקסט של יחסי הגומלין במפגש. הם לא תמיד מצליחים להבחין מתי אנשים נבוכים, נפגעים או כועסים בגלל דברים שהם אמרו או עשו ולכן הם מתקשים לשנות את התנהגותם בתגובה לנסיבות ספציפיות.

הכותבת היא עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים - פסיכותרפיה אישית, זוגית והדרכת הורים. קליניקה פרטית באלעד ובירושלים.

חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה. מרצה במכללה החרדית מבח"ר . מנהלת את הפורום "פורטל הנפש".

לשאלות ולתגובות srlazar@gmail.com

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית