אמנון לוי: הציבור החילוני מכיר את החרדים דרך מלחמות

'פנים אמתיות' מציגה את הקירוב בין שני עולמות - חרדים וחילונים. לקראת פתיחת העונה החדשה של תוכניתו, שיחה עם המגיש אמנון לוי על חרדים, חילונים וסטיגמות * הגיע הזמן להציג את החרדים אחרת

יערית אלבז | כיכר השבת |
אמנון לוי בראיון למאמע אומר כי החשיפה הזו לטענתו תעשה רק טוב לפנים החרדיות. תיצור קירבה ותציג צד אחר ונוסף שלא הכירו עד עכשיו, שבא ממקום אמיתי. במסגרת תכניות התחקירים אותן הוא מגיש, נחשף רבות לציבור החרדי, מעריך ומוכיר אותם ואת דרכם.

כששאלנו אותו, האם היה בוחר בצד השני? ענה: "לא בטוח, זו שאלה קשה, אך נראה לי שכדי לבחור בצד זה צריך לגדול שם, זה בא מתוך אמונה בדרך הזו"

ההתעסקות בנושא הזה מציגה דווקא פנים חדשות ושונות, לטענתו, זה לא רק עניין של רייטיינג אלא באמת כדי לעורר על כך שיח והיכרות בין העולמות, ויש עולם יפה וטוב שם בצד השני.

איך הגעת לחומרים הללו ?

ראיינתי אנשים ששיתפו פעולה באופן מפתיע ובפתיחות יוצאת דופן, שאפילו אצל חילונים הייתי מתקשה למצא פתיחות כזו. הסיבה לכך כי אנשים דתיים רואים בזה מצווה המבוססת על הלכות וכללים ברורים, כך שקל להם להחשף. לעומת זאת חילונים כזוג נשוי לא ידברו על עצמם כך. באופן מפתיע יותר קל להם לדבר על היחסים בינהם מאשר על הרגשות, הקרקע הבטוחה שמעגנת אותם בהלכה עוזרת להם ולכן הם הסכימו להחשף.

כל המרואיינים מופיעים בפנים גלויות בפריים טיים, הם לא חששו לגורלם?

כולם בפנים גלויות, הם אפילו לא חשבו להסתיר זאת, מי שנענה כמובן. העובדה שהתראיינו ודיברו, זה סוג של פתיחות שונה ממה שמכירים החילונים, בדרך כלל רואים את החרדים כשמרנים בעניין הזה.

הסידרה הזו נועדה לשם מצוות רייטינג, או שיש מעבר לכך מסקנה אמיתית?

הבאנו מגוון תפיסות של ידיעות בין המגזרים, אין תפיסה אחת. יש שוני גדול מאד בין התפיסות הבין מגזריות, ובתוך המגזר עצמו. אך ההבדל המהותי הוא בין החילונים לדתיים. מבחינתי אישה חרדית שמתאפרת בכניסה לבית, כשהנמען העיקרי הוא הבעל, לעומת זאת אצל החילונים זה אחרת. יש כאן מסקנה מהותית מעבר לכל אחוז רייטינג שיהיה.

אילו היית חייב לבחור, באיזה צד היית בוחר?

נולדתי כחילוני, אם הייתי צריך לבחור? זו שאלה קשה, אני חושש שלא הייתי בוחר בצד השני. אם אין לך אמונה עמוקה בדרך הזו, אם אתה לא מאד מאמין בכל התרייג מצוות אין לך סיבה להאחז בתפיסה הזו. צריך לגדול שם כדי לבחור בדרך הזו ולהאמין בזה.

איזה נקודה עניינה אותך במיוחד?

יש כמה אבל אחת מהן למשל היא: שברוב הבתים החרדים האישה מפרנסת, איך זה משפיעה על היחסים? יש שם משהו מפתיע, האישה מוערכת עד כדי הערצה. הבעלים לומדים הנשים מפרנסות ויש כבוד בינהם, זה לא מוריד מערכו של הגבר. אלו הם מושגים שונים מהצד השני הצופה.

למה באמת אתה עושה את זה?

כי אני חושב שהציבור החילוני מכיר את החרדים דרך מלחמה. מלחמת הקיצבאות, מלחמת הגיוס, מלחמת השבת, רק דרך היריבות האידיאולוגית. חלק מהעם שלנו איתו אנחנו חיים ביחד, צריך להכיר את הצד השני מפן אחר. הדרך היותר טובה להכיר אותם היא לא דרך הויכוח, אלא ביחס לעצמם.

הקשר החילוני והחרדי יכול להיות דרך אהבה, יש את הקשיים האנושיים הכלליים, ויש את החיבור האנושי, הרגשי שיכול להיווצר בתור הבנה. יהיו חילונים שלא יקבלו, ויטענו שיש לקונות, אחרים כן יקבלו וזה בסדר. קחי לדוגמא חסיד גור שהתראיין בתוכנית, הוא כל-כך אנושי וההסבר שלו היה אמיתי, ומהלב, הוא קנה אותי. אני בטוח שגם רבים כמוני יאמינו לו כמו שאני האמנתי. ובסופו של דבר אנחנו בני אדם, ו'רק אהבה תביא אהבה'.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית