מי הם האנשים האפורים?

לאחרונה למדתי את משמעות הפסוק "עם עיקש תתפתל", זה היה לי שיעור עצוב, מעניין אבל כנראה מקדם בחיים. כיצד לנהוג עם אנשים שמתנהגים 'באפור'? להחזיר להם באותו מטבע? זה הזמן ללמוד שפה חדשה

עו"ס מרים פסח | כיכר השבת |
במסגרת הסכסוך הזוגי של ב׳ ו- א׳ אין שני צדדים למטבע, רק קרבן ומקרבן חמור מאוד. ב׳ הינו איש קשה בעל אישיות שתלטנית ונרקיסיסטית. במהלך שנות חייהם, ירד לחייה של אישתו שפרנסה אותו בכבוד וגם ילדה לו ילדים. השפלות, הצקות כלפיה, כלפי הילדים וגם כלפי בני משפחתה (ואפילו בני משפחתו) איתם שימר סכסוך ארוך שנים היו רק חלק ממה שנאלצה לסבול מהחיים במחיצתו.

כשהחליטה שהיא לא יכולה עוד,

היה ברור לכל שלהיפרד מהאיש הזה, יהיה קשה שבעתיים מאשר לחיות איתו. מאבק הגירושין היום כבר בן למעלה מארבע שנים. במסגרתו, קורה לאישה דבר מוזר; הגורמים המעורבים לא מצליחים לראות את עובדת היותה החלק הבריא, התקין וה׳נכון׳ במערכת.

בדרך לא מובנת פקידת הרווחה, השוטר התורן השופט רבני בית הדין וכל אי מי שמעורב בנושא, הגם שמבינים שבעלה בנאדם שלילי, כושלים ביכולתם לתפוס אותה כפי שהיא; אישה-אמא טובה, ישרה ועמלנית שנפלה בפח, פשוטו כמשמעו.

איך את מסבירה את זה, תהתה לאחרונה ידידה של האישה, שהיא הצליחה לשכנע כל גורם מעורב שמדובר פה באיש אלים ומסוכן (הוא הצליח בעצמו, למעשה, ללא כל עזרה מצידה) אבל כשלה להוכיח שהיא בכלל אינה צד ב׳ריקוד׳ הזה מעבר לרצונה להיפרד. זה הרי לא הגיוני!

ואז פתאום נזכרתי בפסוק הנ״ל והבנתי הכל.

הבעל הוא איש מפולפל. מומחה באיך להתנהל בתחום ה׳אפור׳ של החיים. הוא לא חוטף את הילדים, הוא פשוט נעלם איתם לשעתיים יותר מידי. הוא לא משחית את עגלת התינוק, הוא רק שופך לתוכה בקבוק של מים. הוא לא מרביץ לילדים (כרגע) הוא רק מסתובב איתם בגינות ציבוריות בלילות שבת בחורף, כדי להחזיר אותם הביתה סמוך לחצות כשהם קפואים ורדומים והיא יושבת ומחכה. הוא משלם (חלקית) את המזונות שנקבעו לו, אבל מחזיר לה את הילדים מביקור יחפים- אני שילמתי מזונות, הנעליים נשארות אצלי.

הוא לא סירב לקחת מאבי האישה חבילת אוכל שהביא להם פעם כשעוד היו ביחד והאישה אחרי לידה. הוא רק השליך את האוכל לאשפה ואמר לה ׳בכבוד! רוצה את מתנת אביך? תאכלי מהפח׳.

התעללות לכל דבר אבל תמיד בגבולות ה ׳אפור׳.

והאישה? כיצד הגיבה (עד כה)? היא הגיבה ב׳שחור׳! פנתה, בצר לה לראשויות. למשטרה, לרווחה, לרב שלו או אפילו לאנשים בקהילה. הוא מתעלל בי! תעזרו לי! אני חוששת ממנו, היא זועקת. הוא מסוכן.

אבל לזעוק ׳הוא מסוכן׳ כי מישהו שפך מים לעגלת התינוק שלך, זה להגיב ב׳שחור׳ כשהצד השני מפגע מהתחום האפור.
וכשאנחנו מגיבים ׳שחור׳ על מצב ׳אפור, אנחנו מייד מפסידים.

מדוע? כי התגובה נראית לא תואמת וכשתגובותינו נראות לא תואמות מציאות, אנחנו מאבדים אמינות.

על זה אמר אבי החכם מכל אדם עם עיקש תתפתל. עם מי שמדבר איתך ב׳אפור׳ אתה חייב לדבר חזרה ב׳אפור׳. כן כן. אותה תורה שמזהירה מדבר שקר תרחק, מייעצת למחזיקיה, עם עיקש תתפתל ועם נבל תתברר. כי אין ברירה איתם וכי איתם זוהי הדרך להשכנת שלום וסדר בעולם.

יש לך בחיים גורם שבאופן קבוע פוגע בך? מסב לך נזק? מרגיש לך לא נעים? את/ה מוצא את עצמך מתקשה להסביר את הפגיעה לסביבה בשפת הדיבור הפשוטה והמוכרת לך?

זה הזמן להחליף שפה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית