למה גברים מפחדים מנשים שמרוויחות יותר?

הם מפחדים: מה גורם לדעות המתנגדות לאפשר לאישה החרדית לרכוש השכלה אקדמאית - שיקולים הלכתיים צודקים או שוביניזם נחות? בואו נעשה סדר (אקטואליה)

יערית אלבז | כיכר השבת |
סוגיית לימודי תואר לנשים צפה שוב. מה גורם להתנגדות? האם החשש שהנשים במגזר יתחילו 'להרים את הראש' בגלל שהן משכילות יותר מבעליהן? או שמא הסביבה בה ילמדו, ובהמשך זו שבה יעבדו, תשפיע על רמתן הרוחנית?

ראשית, חשוב לומר כי התעלמות מהסוגיה, והתמודדות בטקטיקה של 'בת יענה' הטומנת ראשה בחול, לא מועילה כלל, אלא יוצרת אפקט של כדור שלג שהולך ומחמיר את הבעיה ומשליך אותה על תחומים אחרים בחיים המשותפים. גם אם נראה שהתשובות לכך ברורות, ראוי ששאלות מעין אלו ישאלו.

חברה מתוקנת יודעת לבקר את עצמה בעזרת דיון בונה. ורק בדרך הזו ניתן לבחון סוגייה זו, ללבן את העמדות, להשמיע טענות ולחתום את העניין בהסכם המקובל על כללי החברה. וכל זה בצורה בוגרת שאינה מתלהמת, שלבסוף תביא להבנה משותפת ובונה שתקרין על איכות החיים והזוגיות.

בעיה הלכתית? 'בית יעקב' הצטרף לחגיגת התארים

בשנים האחרונות קיימת במגזר החרדי פתיחות רבה בתחום רכישת השכלה אקדמאית מגוונת, גם כזו שאינה הוראה, מתוך הבנה שכדי להתקדם ולהתפרנס, חייבים להתאים לדרישות המגזר התעסוקתי. היום אף התבשרנו כי נשים ורווקות חרדיות יוכלו ללמוד לתואר שני גם במוסדות בית יעקב. עובדה שמבהירה כי לא מדובר כאן בבעיה הלכתית, אלא בפחד משינוי.

למעשה, ההיסטוריה מראה כי לכל התפתחות תעסוקתית והשכלתית בקרב נשים (בכל מגזר או תקופה) התלוו התנגדויות, שדעכו מול היתרונות הברורים של קידום האישה.

כיום, תואר ראשון ושני אינם נחשבים לנדירים בקרב הנשים החרדיות. וממש כמו בהיסטוריה, הסנוניות הראשונות זכו לקיתונות של גינוי כביכול הן קוראות תיגר על 'המחנה הקדוש'. אך עם הזמן והתרבות הנשים החרדיות באקדמיה, נוסדו מכללות לימוד עם אווירה מתאימה ואין מקום לחשש. להפך, נוכחות של אישה חרדית במקום עבודה כללי, יכולה להשפיע לטובה כשהיא מופיעה בדמות שגרירה של המגזר החרדי.

אשתי מרוויחה יותר ממני וזה מפחיד אותי

ומה עושים כשמתגלים פערים בשכר של בני הזוג, ולא לטובת הבעל? הפסיכולוגית תרי וינברג מסבירה: "באיכות התקשורת בין בני הזוג, יש פחד בסיסי קבוע ביחסי כוחות בין גבר לאישה עוד מימי הבריאה. החשש הוא מאובדן יחס הכוחות הקלאסי לפיו הגבר חזק יותר, המפרנס הדומיננטי ומרכז הכוח של הבית".

"ברגע שאישה לוקחת על עצמה את תפקיד המפרנסת, יחסי הכוחות משתנים. מה שגורם באופן טבעי לחששות אצל הגבר - האם איבד את תפקידו בבית, כעת, כשאשתו שווה לו, או אפילו עוקפת אותו, וזה מתבטא בכך שהיא מרוויחה יותר ממנו".

לוינברג חשוב להדגיש: "לגבר יש תפקיד ענק בבית בלי קשר לתוצרת הפיננסית שלו, ובטח שאין לו צורך בחיזוק מחשבון הבנק. אך חשוב לשים לב כי כל שינוי בבית מחייב דיאלוג והתייחסות, כיוון שכל שינוי עלול להיתפס, גם אם בטעות, כאיום על מעמד הגבר. מהות 'בני זוג אוהבים' משדרת יציבות דווקא כשדברים משתנים".

הדרך לפתרון חייבת להיעזר בהידברות גלויה. "אני מציעה לבני הזוג לחשוב ולהגדיר את התפקידים, בלי קשר לרמת ההשכלה או ההכנסה. הבעל יכול להיות במקום הטבעי לו גם אם האישה היא המפרנסת העיקרית, או משכילה יותר ממנו". חתרו לתקשורת זורמת, עם קלפים פתוחים, ושימו את הדברים על השולחן - ללא פחד. במקרה הזה, הוא רגש מיותר לגמרי.

זכרו כי לכל אדם אופי ומאפיינים הייחודייים רק לו, ואוסף התכונות של בן/בת הזוג שמולנו, הן הסיבה שבחרנו זה בזו. תואר ראשון או שני יכול לשפר את המצב כלכלי, להעשיר את הידע, אך לא לגזול את המקום של כל אחד בפאזל העדין והמופלא הזה שנקרא זוגיות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית