האופי האמיתי שמסתתר מאחורי תחפושות הילדים

פורים הוא הזדמנות מצוינת ללמוד דבר או שניים על עולמם הפנימי של ילדייך. גלי את השפה הסודית

רינה כספי | כיכר השבת |
מלבד השמחה שסביב בחירת התחפושת והמשחק הקשור בה, פורים זו גם הזדמנות מצוינת ללמוד דבר או שניים על עולמו הפנימי של הילד. ילדים נוטים להזדהות עם התחפושת, עם הדמות שמאחוריה, האופי וההתנהגות שלה. ברוב המקרים הילדים מנסים בעזרת התחפושת, והדמות שאליה הם נכנסים, להסתיר את הצדדים החלשים שלהם ולהדגיש את הצדדים החזקים.

מאחורי תחפושת ה"גיבור"

אם הילד ביישן ולא מרגיש בנוח במסיבות הרועשות, אבל יחד עם זאת בוחר בתחפושות של גיבורי-על (או נסיכות מדהימות במקרה של בת), ככל הנראה הביישנות שלו מפריעה לו, והוא היה מעדיף להיות יותר חופשי ובטוח בעצמו.

הגלימה של גיבור-על או הכתר של הנסיכה מעניקים למי שמסתתר מתחתם את האומץ הנחוץ והזכות לבלוט. יחד עם זאת, אם ילד שקט גם בפורים בוחר תחפושת של דמות שקטה ושקולה כדוגמת קוסם או מדען, כנראה שהביישנות והפלגמטיות שלו לא מפריעים לו. הילד הזה לא חש צורך להיות במרכז העניינים, והתחפושת שלו לא באה להסתיר את צדדיו החלשים, אלא להפך, להדגיש את צדדיו החזקים: יסודיות, רוגע, שקדנות.

לעיתים קרובות ילדים כאלה בכלל לא אוהבים להתחפש ומסכימים רק ללבוש פריט אחד או שניים. הילד פשוט מרגיש כל כך בנוח בדמות של עצמו, עד שהוא לא מבין מדוע עליו להיכנס לדמות אחרת.

זה לא אני, זו הדמות שלי

ילדים תזזיתיים לעיתים קרובות בוחרים בתחפושת של גיבורים עליזים, למשל ליצנים ופיראטים. התחפושת הבולטת והמצחיקה מאפשרת לילד לנווט את האנרגיה הפנימית הרבה לתוך אפיק מקובל. כמו ילדים פלגמאטיים שלא סובלים מכך, גם ילדים קופצניים שבוחרים תחפושת שמאפשרת להם להשתולל, מראים לסביבה שהם מרוצים מהאופי שלהם ורק מחפשים הזדמנות לתת לאנרגיה הרבה שלהם לפרוץ. אבל לא פעם ילדים אנרגטיים בוחרים דווקא בתחפושות של חיילים ושוטרים.

,,
כל אישה היא ילדה שחלמה פעם להיות נסיכה (צילום: shutterstock)

לרוב זה קורה לילדים שסובלים מנזיפות רבות. עבור הילדים האלה פורים זו הזדמנות נדירה להרגיש פתאום חלק מהאנשים שקובעים את הכללים ומחליטים מה מותר ומה אסור. הרצון העז לקבוע את הכללים ולא לחיות לפי הכללים של אחרים דוחף את הילדים האלה לבחור בתחפושת שכביכול לא מתאימה להם: של איש קשוח וממושמע.

התחפושת יכולה להביע לא רק את השאיפה להיפטר מהכללים, אלא גם רצון לברוח משגרת היום-יום המשעממת. ילדים כאלה בוחרים תחפושות של קאובויים, אבירים, פיראטים וכו'. החיים הרגילים נראים לילדים האלה משעממים מדי והתחפושת עוזרת להם לעבור לעולם הקסום של הרפתקאות ותעלומות שחסרות כל כך בגן ובבית הספר.

כל אחת חולמת להיות נסיכה

נהוג לומר שהתחפושות של מלכים ונסיכות מצביעות על החלום של הילד לזכות בתהילה ותשומת לב. אך כולנו רואים שבנות בגיל מסוים מעדיפות בהמוניהן את התחפושות של הנסיכות השונות, וזה כמובן לא אומר שהן כולן סובלות ממחסור בתשומת לב.

פשוט תחפושת של נסיכה זו אופציה מושלמת לילדה קטנה. בנות ביישניות זוכות בזכות השמלה המפוארת בביטחון עצמי נוסף, ובנות חזקות יותר רואות בדמות האגדית הוכחה נוספת ליופיין ומעמדן החברתי.

פנטזיה ליום אחד: העולם הקסום של התחפושת (צילום: shutterstock)

לכן דווקא התחפושות הפופולאריות של הנסיכות לא ממש מאפשרות להבין משהו על העולם הפנימי של הילדה. רוב הסיכויים שכך היא פשוט מביעה את הערצתה לאופנה, האגדות האהובות והשמלות המפוארות.

מי רוצה להיות מפלצת?

אופנה היא גורם חשוב בבחירת התחפושת. לעיתים דווקא האופנה היא זו שמובילה את הילדים לבחור בתחפושת של מפלצת או מכשפה. תחפושות כאלה לפעמים מפחידות את ההורים, כי נראה להם שהבחירה הזאת מצביעה על אגרסיה פנימית ונטייה לאלימות.

בדרך כלל דווקא תחפושות מפחידות עוזרות לילדים לחוש את השליטה בכוח, להפוך את האלימות למשחק ולנצח את הפחדים. אין צורך לפחד גם מהשאיפה של הילד להתחפש לגיבור שלילי.

פעמים רבות זה רק מצביע על הביטחון העצמי של הילד. לדוגמה, ילדה שלא פוחדת להיות המכשפה היחידה על רקע 30 נסיכות היא ילדה חזקה שאוהבת לבלוט בלי להפר את הכללים.

לא רוצים להיות כמו כולם

כמובן, תמיד יש ילדים שלא רוצים להיות כמו כולם. אלה הילדים שדווקא שונאים את התחפושות הפופולאריות. לילדים האלה יש אישיות חזקה ומעניינת, וכמובן גם דמיון מפותח. בדרך כלל, התחפושות המעניינות והמפתיעות שלהם זוכות בתחרויות. אבל אלה גם התחפושות "המסוכנות" ביותר.

הליצן העצוב. יש גם תחפושות שהופכות לאסון... (אילוסטרציה: shutterstock.com)

ילדים שממציאים בעצמם את התחפושות נוטים להקשיב בעיקר לקול הפנימי וללכת אחרי הדמות שמצאה חן בעיניהם. יתכן ומבחינת ההתאמה לעולמו הפנימי של הילד התחפושת שלו מושלמת, אבל הילדים מסביב עשויים לראות את זה אחרת. במקרה הזה המסיבה תסתיים באכזבה ובכי, ועל ההורים לנסות למנוע זאת.

לכן, כשהילד ממציא לעצמו את התחפושת מומלץ מאוד להתערב בעדינות ולבדוק באיזו תחפושת מדובר. כך למשל, נערה מלאה ורומנטית יכולה להרגיש פרפר עדין, אבל בתוך ערימות של תחרה היא עלולה להיראות מגוחכת ולמשוך תגובות לא רצויות.

כדי למנוע את אי הנעימויות מהסוג הזה, כדאי לנסות להציע לילדה כזאת תחפושת אחרת שגם כן תאפשר לאישיותה לבוא לידי ביטוי, אבל תתאים יותר למראה החיצוני שלה. אותו הדבר יכול לקרות עם תחפושת שלא מקובלת כל כך בקהילה מסוימת, לכן להורים של ילדים יצירתיים מומלץ מאוד מבעוד מועד לבדוק איזה תחפושת מכין הילד.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית